کمال خرازی: ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند
کمال خرازی: ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط گفت: ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند، بلکه باید به عنوان دو قدرت اصلی منطقه ظرفیت‌های یکدیگر را با هم‌افزایی برای تأمین صلح و ثبات و توسعه منطقه به کار بندند.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایلنا، سیدکمال خرازی در جریان سفر به سوریه، امروز در کتابخانه اسد با حضور بیش از ۱۷۰ تن از استادان، دانشجویان، مقامات وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های مقیم، سخنرانی کرد و گفت: معتقدیم بهترین مسیر برای حل معمای امنیتی منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، افزایش گفتگوهای برادرانه، اما صریح و بی‌پرده میان کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت قدرت‌های خارجی است.

وی بحران یمن را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های منطقه خواند و افزود: ایران از ابتدا بر این اعتقاد بوده است که راه حلی نظامی برای این بحران وجود ندارد، حقیقتی که اکنون پس از حدود ۹ سال جنگ و ویرانی، همگان، از جمله آنان که باعث و بانی این بحران بوده‌اند، به آن پی برده‌اند. استمرار آتش‌بس، رفع محاصره، فراهم آمدن فضای گفتگوهای یمنی-یمنی و نهایتاً تشکیل دولتی بر مبنای خواست و اراده مردم آن سرزمین، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بروز جنگ در یمن بوده است و همچنان ایران آمادگی دارد برای تحقق آن‌ها مساعدت نماید.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به وضعیت لبنان گفت: ایران از تشکیل یک دولت قوی و توانمند در لبنان، در چارچوب ساختارهای سیاسی موجود، بدون دخالت خارجی و بر مبنای خواست و اراده مردم آن کشور، حمایت می‌کند. لبنان امن و دارای اقتصاد قوی قادر به ایفای نقشی سازنده در منطقه خواهد بود. ما کلیه جریانات سیاسی لبنان را به تسریع در فرایند تشکیل دولت، تشویق می‌کنیم.

خرازی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تاکید بر اینکه «ظهور افراد و احزاب فوق افراطی در حاکمیت اسراییل بر نگرانی‌ها نسبت به جان مردان و زنان و کودکان فلسطینی افزوده است»، گفت: درحالی‌که از کشورهای عربی توقع ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی می‌رود، متأسفانه برعکس، شاهد عادی‌سازی روابط برخی از دولت‌های منطقه با این رژیم هستیم. عادی‌سازی روابط با رژیم اسراییل و باز کردن پای این رژیم به منطقه خلیج فارس، خیانت نسبت به آرمان فلسطین و اهالی این منطقه است. رژیم صهیونیستی هدفی جز ایجاد تنش در منطقه ندارد. بدون تردید، جمهوری اسلامی ایران به مقابله خود با این رژیم آپارتاید و نامشروع ادامه خواهد داد و با هر حرکتی که منجر به تهدید ایران و کشورهای منطقه شود برخورد خواهد کرد.

وی با تمجید از مقاومت مردم و دولت سوریه در دوران جنگ داخلی این کشور که با کمک‌های بی‌دریغ ایران و روسیه، شکست متجاوزان و بازگشت سوریه به ثبات و استقرار سیاسی را رقم زده است، تصریح کرد: در تجاوز به سوریه و حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی که فی‌الواقع خدمت به رژیم آپارتاید اسراییل دربرابر یکی از اعضای جبهه مقاومت بود، متأسفانه برخی از دولت‌های منطقه مشارکت داشتند. البته، برخی از آن‌ها امروز درصدد جبران اشتباه خود و برقراری رابطه با دولت سوریه برآمده‌اند که در حقیقت به معنای اعتراف به غلط بودن سیاست‌های گذشته خود در مقابل دولت و مردم سوریه است. این اعتراف و تلاش برای جبران گذشته، امری پذیرفتنی است؛ ولی این دولت‌ها باید بدانند که هنوز راه درازی را تا جلب اعتماد و اطمینان مردم سوریه در پیش دارند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر ضرورت خروج فوری همه نیروهای خارجی که بدون دعوت دولت سوریه به خاک این کشور وارد شده‌اند، افزود: اینک زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بازسازی ویرانی‌ها، بازگشت آوارگان و شروع دوران جدیدی از آرامش، تحرک سیاسی و ابتکارات سازنده داخلی فرارسیده است. اطمینان دارم که با درایت جناب آقای رئیس جمهور، همراهی مردم و حمایت دوستان سوریه، این دوران نیز با موفقیت طی خواهد شد.

کتابخانه اسد توسط مرحوم حافظ اسد ساخته شده و در حال حاضر بیش از یک میلیون جلد کتاب در آن نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/