کرملین دیدار لاوروف و بلینکن را نشانه مثبت توصیف کرد
کرملین دیدار لاوروف و بلینکن را نشانه مثبت توصیف کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) به اظهار نظر درباره روند عادی‌سازی روابط مسکو-واشنگتن و اتفاقات اخیر دوجانبه در حوزه دیپلماسی پرداخت. پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، با اشاره به اعطای معافیت‌های تحریمی واشنگتن برای پروژه «نورد استریم ۲»، گفت اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) به اظهار نظر درباره روند عادی‌سازی روابط مسکو-واشنگتن و اتفاقات اخیر دوجانبه در حوزه دیپلماسی پرداخت.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، با اشاره به اعطای معافیت‌های تحریمی واشنگتن برای پروژه «نورد استریم ۲»، گفت اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره تعلیق تحریم‌ها «نشانه مثبتی» است.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه تغییر موضوع آمریکا دیگر مانعی بر سر پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا ایجاد نمی‌کند، توضیح داد: «جدای از این موضع‌گیری، بار دیگر تکرار می‌کنم که کارها برای تکمیل هرچه سریعتر این پروژه در حال انجام شدن است».

سخنگوی کرملین همچنین با مثبت ارزیابی کردن دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با بلینکن در پایتخت ایسلند، گفت که این گفت‌وگوها به تحلیل روابط دو کشور کمک کرده اما روند عادی‌سازی روابط ساده نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، پسکوف در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی کرملین از دیدار مذکور، اظهار داشت: «قطعا این یک نشانه مثبت است. اصل گفت‌وگوها سازنده بوده و اتفاقی است که شایسته ارزیابی مثبت است. اما مشخص است که این روند،‌ ساده نخواهد بود».

به نوشته ریانووستی، وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در روابط روسیه و آمریکا روی هم انباشته شده است، گفت: «اما حداقل گفت‌وگوها بین وزرای خارجه روسیه و آمریکا که روز گذشته در ریکیاویک انجام شد، قطعا به تحلیل‌هایی که در مسکو در حال انجام شدن روی دیدار رؤسای جمهور دو طرف است، کمک می‌کند».

سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «جو بایدن» همتای آمریکایی وی نیز خاطر نشان کرد که تصمیم برای چنین دیداری بعد از انجام تحلیل و بررسی‌های لازم درباره روابط دو کشور اتخاذ خواهد شد.

پسکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز گفت اگر قرار باشد دیداری بین «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیت ملی روسیه با «جیک سالیوان» همتای آمریکایی وی انجام شود، کرملین پیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره لیست کشورهای «غیر دوست» که توسط روسیه منتشر شده، توضیح داد: «اگر شما موضعی غیردوستانه در روابط با روسیه داشته باشید، پس شما را باید یک دولت غیر دوست خطاب کرد.

بامداد امروز بود که وزرای خارجه روسیه و آمریکا در اولین دیدار خود با اشاره به اختلافات جدی که بین مسکو و واشنگتن وجود دارد، از تمایل خود برای همکاری‌های دوجانبه در موضوعات مختلفی از جمله ایران و افغانستان خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است. پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.

رئیس‌جمهور روسیه  به تازگی حکمی را امضا کرده که دولت را موظف می‌کند به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.

انتهای پیام/