پس لرزه‌های جنگ ۱۲ روزه؛ اختلاف میان مقامات سیاسی و نظامی تل آویو
پس لرزه‌های جنگ ۱۲ روزه؛ اختلاف میان مقامات سیاسی و نظامی تل آویو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه‌های عبری‌زبان به استناد از منابع نظامی این رژیم نوشته‌اند که نظر ارتش صهیونیستی جنگی دوباره در منطقه غزه است. به نوشته وبگاه عرب۴۸، « یوسی یهوشواع» تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احارونوت در مقاله‌ای نوشته است که علی‌رغم اعلام آتش‌بس در منطقه غزه، مقامات نظامی […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه‌های عبری‌زبان به استناد از منابع نظامی این رژیم نوشته‌اند که نظر ارتش صهیونیستی جنگی دوباره در منطقه غزه است.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، « یوسی یهوشواع» تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احارونوت در مقاله‌ای نوشته است که علی‌رغم اعلام آتش‌بس در منطقه غزه، مقامات نظامی صهیونیستی انتظار دارند تا کابینه این رژیم با توصیه و درخواست‌های آنان موافقت کنند، علی‌رغم اینکه چهره اسرائیل در جامعه جهانی در پی این جنگ به شدت مخدوش شده از سوی دیگر موضع آمریکا که خواستار توقف درگیری‌ها در پس افزایش حجم ویرانی و کشتار شد.

به نوشته وی، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی از مقامات سیاسی رژیم خواسته است است تا در صورت هرگونه پرتاب موشک یا پرواز بالن‌های آتش‌زا، حملات شدیدی علیه غزه آغاز شود و مدعی شده که این اقدام معادله‌ای که تا امروز برپا بوده را تغییر می‌دهد و هرگونه واکنشی از سوی حماس را محدود می‌کند و از این رو کوخاوی، به مقامات سیاسی گفته است که خود را برای جنگ دیگری آماده کنند که به ادعای او بلافاصله پس از شلیک اولین راکت آغاز خواهد شد.

ارتش صهیونیستی همچنین به کابینه این رژیم توصیه کرده است که مانع ورود بسته‌های مالی قطر به به غزه شوند و مدعی شده است که این پول‌ها مستقیما به دست حماس می‌رسد و این جنبش نیز آن را در راستای توسعه توانایی خود از جمله ساخت راکت، پهپاد، حفر تونل هزینه می‌کند. 

یدیعوت احارونوت در ادامه نوشت که این توصیه‌ها، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را در شرایط دشواری قرار می‌دهد.

«رونین بریگمن» تحلیلگر امرو اطلاعاتی یدیعوت احارونوت نیز به نقل از منابع ارتش صهیونیستی مدعی شده است که جنبش حماس برای بازسازی خود و دستیابی به سلاح یک الی یک و نیم سال زمان نیاز دارد و در این بازه زمانی توانایی ورود به جنگی را به این زودی ندارد.

این ادعا در حالی است که «اسامه حمدان» از مسئولان حماس، چندی پیش به روزنامه آسوشیتدپرس گفت: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم بر اساس آنچه در نخستین روزها دیدیم حمله به تل‌آویو و برخی مناطق بیت‌المقدس می‌تواند نه برای چند روز بلکه تا چند ماه ادامه پیدا کند.»

بریگمن همچنین نوشت: «حماس یک موفقیتی به دست آورد که با دیگر موفقیت‌ها قابل قیاس نیست و آن هم این است که موضوع فلسطین را دوباره به دغدغه جهانی تبدیل کرد و ضربه شدیدی به چهره اسرائیل و به طور کل به یهودیت وارد آورد و اسرائیل باید سال‌های زیادی برای ترمیم این چهره کار کند.»

او تأکید کرد که بر خلاف نظر مقامات نظامی رژیم صهیونیستی بر صورتی که با شلیک هر راکت و موشکی از سمت غزه، ارتش این رژیم بخواهد جنگ دیگری را آغاز کند، مقامات سیاسی با آن موافقت نخواهند کرد؛ او پرسید: «آیا رئیس دولت نتانیاهو یا هر کس دیگری به عنوان مثال چهار ماه دیگر با این توصیه موافقت خواهند کرد؟ به هیچ وجه نمی‌شود مطمئن بود.»

بامداد روز جمعه،‌ پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر پس از ۱۲ روز موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

با  اعلام آتش‌بس در حالی که تمامی رسانه‌های صهیونیستی به شکست تل‌آویو در این ماجراجویی جدید علیه مقاومت فلسطین و هزینه‌های هنگفت رژیم صهیونیستی در این مدت اذعان کردند، مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری از جمله شهر قدس به خیابان‌ها آمدند و پیروزی مقاومت را جشن گرفتند.

انتهای پیام/م