پایین بودن بهره‌وری  و خروج ارزش افزوده از  آذربایجان شرقی!/عقب ماندگی بیش‌از ۱۵ ساله بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام در استان
پایین بودن بهره‌وری  و خروج ارزش افزوده از  آذربایجان شرقی!/عقب ماندگی بیش‌از ۱۵ ساله بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام در استان

[ad_1] رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: اگر ارزش افزوده استان افزایش یابد فعالان صادراتی نیز درآمد حاصل از فعالیت های خود را به جای مرکز کشور در خود استان سرمایه گذاری می کنند و استان تشنه افزایش ارزش افزوده است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمد فرشکاران ظهر امروز در گفت […]

[ad_1]


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: اگر ارزش افزوده استان افزایش یابد فعالان صادراتی نیز درآمد حاصل از فعالیت های خود را به جای مرکز کشور در خود استان سرمایه گذاری می کنند و استان تشنه افزایش ارزش افزوده است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمد فرشکاران ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: آذربایجان شرقی دارای پتانسیل های سرمایه ای و انسانی مطلوب است اما با وجود این ظرفیت‌ها در مدار توسعه حرکت نکرده است.

وی افزود: شاخص‌های کلان نشان می‌دهد این استان در دو دهه گذشته با کلیه اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف یک مسیر نزولی در بحث ارزش افزوده داشته و در سرمایه گذاری و بهره وری نیروی کار و سرمایه نرخ های پایین و منفی دارد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی ۳.۲ درصد در مقابل سهم ۴.۸ درصدی از جمعیت کشور است و مجموع این عوامل منجر به کاهش سرانه درآمدی نسبت به جمعیت آذربایجان شرقی شده است.

 مدار توسعه استان گردش مطلوبی ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: این مختصات نشان می دهد که مدار توسعه استان گردش مطلوبی ندارد و استانی با چنین سابقه طولانی صنعتی و برخورداری از امتیازات و مزایای جغرافیایی و آب و هوایی باید وضعیت مطلوب تری به لحاظ توسعه ای داشت و این در حالی است که آذربایجان شرقی سال ۷۹ رتبه سیزدهم و در سال ۹۹ رتبه نوزدهم کشور به لحاظ توسعه را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته نرخ رشد آذربایجان شرقی در دوران تحریم نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و دلیل آن ورود بخش خصوصی در این برهه هاست و اگر فضای اقتصادی استان را فارغ از فعالیت های صرف اقتصادی ببینیم، سایر مولفه‌ها نیز بر شرایط فعلی موثر بوده است و هر چند سرمایه و صادرات بر سهم تولید ناخالص داخلی موثر است اما فرهنگ توسعه اقتصادی هم از مقوله های مهمی است که به ویژه رسانه ها از مجرای نقد و مطالبه گری با فهم و دانش خاص در ایجاد آن نقش دارند.

 

بهره‌وری در آذربایجان شرقی پایین است!

فرشکاران گفت: تلاش ها و اقدامات پیشین در توسعه استان بی تاثیر نبوده اما شتاب رشد آذربایجان شرقی نسبت به کشور کمتر است و فاصله سرانه درآمدی و سهم استان از تولید ناخالص گویای بسیاری موارد و نشان دهنده بهره وری پایین در استان است و این یعنی از ظرفیت هایی چون کشاورزی و صنعتی به درستی استفاده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: همه این موارد به صورت زنجیروار در توسعه موثر هستند و خروج ارزش افزوده از استان یکی از مشکلات همیشگی بوده و در این خصوص در حوزه معدنی استان حرف های بسیاری داریم چون انتفاع آذربایجان شرقی از ذخایر معدنی تراز اول خود تنها دو درصد ارزش افزوده کشور بوده و می توان گفت این بخش نفعی به استان نرسانده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تصریح کرد: در بخش معادن مس با وجود اینکه همه داشته های ما به کار گرفته می شود اما ارزش افزوده آن به استان تزریق نمی شود و تنها نفع آن در اشتغال و درآمد نیروی کار خلاصه شده در حالی که گردش مالی و پرونده های مالیاتی و صنایع بالادستی معادن، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها می توانند اثر جدی در توسعه آذربایجان شرقی داشته باشند.

وی تأکید کرد: بر همین اساس ورود واحد مجموعه مدیریتی استان در مورد این مگاپروژه ها با توجه به هدف گذاری سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور برای استان ضروری است چرا که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای رسیدن به این سهم از تولید ناخالص نیاز است و در همین خصوص ۱۰ محور تعریف و دستگاه های اجرایی مربوطه مشخص شده اند تا با جذب مشارکت عمومی و خصوصی و منابع استانی و ملی اقداماتی جدی در این مسیر انجام شود.

فرشکاران با بیان اینکه تمام توان خود را برای جذب اعتبارات عمومی بکار گرفته ایم، گفت: در سایه این اقدامات تا پایان سال گذشته بودجه های مازادی را علاوه بر درآمدها و اعتبارات استان جذب کردیم و همین رویکرد را امسال نیز از طریق جذب اعتبارات ملی ادامه خواهیم داد اما رشد استان نیاز اعتباراتی بیش از این است چرا که آذربایجان شرقی تشنه ارزش افزوده است.

وی با اشاره به اثرات سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی اظهار داشت: این سفر اتفاق مبارکی برای پروژه های عمرانی نیمه تمام با میانگین سنی بالای ۱۵ سال بود و ۴۰ هزار میلیارد تومان مصوب سفر استانی در تکمیل پروژه های عمرانی جهت دهنده بوده و موجب گشایش در حوزه عمرانی به ویژه بخش های راه و آب خواهد شد و این دو بخش در کنار حوزه بهداشت و درمان بیشتر سهم اعتبارات مصوب سفر را داشته اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بازه دو ساله را مدت زمان جذب این اعتبارات اعلام کرد و افزود: ۴۰ همت مصوب سفر استانی هم شامل بخش تسهیلات، هم اعتبارات و هم تملک دارایی هاست و جذب و تزریق آن به استان می تواند عقب ماندگی بیش‌از ۱۵ ساله بسیاری از پروژه های نیمه تمام آذربایجان شرقی را در بهترین حالت تا صددرصد و در حالت حداقلی نیز تا ۵۰ درصد جبران کند و در افزایش سرانه درآمدی استان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در استان صنعت خیزی مانند آذربایجان شرقی که بخش های مستعد چون گلخانه ها را در بخش کشاورزی نیز دارد، باید نگرش های نو به معنی دانش بنیان و نوآفرینی به معنای ورود نیروی جوان اتخاذ و گام های جدی در این بخش ها برداشته شود اما نباید از تأثیر مؤلفه فرهنگ در این حوزه غافل شد چون تبعات واگرایی فرهنگی خود عامل کندی توسعه استان به واسطه گریز سرمایه، ادامه حرکت های روندی محتاط و محافظه کار است.

انتهای پیام/۶۰۰۳۶


[ad_2]