وقتی دبیر تاوان تصمیمات کاوه و محمدی را می دهد!
وقتی دبیر تاوان تصمیمات کاوه و محمدی را می دهد!

 به گزارش ایسنا، در حالیکه طی ماه های اخیر اعتراض های زیادی به تصمیمات مدیریت فنی کشتی آزاد به دلیل مشخص نبودن راه و روش چگونگی انتخاب ملی پوشان برای حضور در رویدادهای بین المللی و در راس آن ها المپیک ۲۰۲۱ توکیو، به راه افتاده است، اینبار نحوه انتخاب کشتی گیران برای حضور در […]

 به گزارش ایسنا، در حالیکه طی ماه های اخیر اعتراض های زیادی به تصمیمات مدیریت فنی کشتی آزاد به دلیل مشخص نبودن راه و روش چگونگی انتخاب ملی پوشان برای حضور در رویدادهای بین المللی و در راس آن ها المپیک ۲۰۲۱ توکیو، به راه افتاده است، اینبار نحوه انتخاب کشتی گیران برای حضور در جام تختی به عنوان مرحله نخست گزینشی رقابت های قهرمانی جهان ۲۰۲۱، حواشی زیادی را برای فدراسیون کشتی به وجود آورده است.

انتشار اسامی کشتی گیران واجد شرایط برای حضور در جام تختی اعتراض های زیادی را به همراه داشت و بسیاری معتقد هستند عدم اختصاص سهمیه به استان های مختلف، اجحاف در حق بسیاری از کشتی گیران آزاد و فرنگی کار بوده است که در استانهای خود در حال تمرین هستند.

در جاییکه به دلیل شیوع کرونا و از سوی دیگر نزول سطح کیفی جام تختی طی سال های اخیر، اغلب کشورهای صاحب نام خارجی برای حضور در این رویداد به ایران نمی‌آیند، مشخص نیست چرا کادر فنی تیم های ملی زمینه را برای حضور حداکثری کشتی گیران در این مسابقات فراهم نکرده است و سهمیه‌ای برای استانهای صاحب کشتی در نظر نگرفته است.

اعتراض شدید پرویز هادی سنگین وزن سابق تیم ملی به نبود نامش در لیست کشتی گیران جام تختی  و حمله به علیرضا دبیر با هر هدفی حتی جلب توجه در آستانه حضور در انتخابات شورای شهر تبریز و متعاقب آن پاسخ دبیر، اینبار نیز حواشی زیادی را برای فدراسیون کشتی در آستانه المپیک بوجود آورده است.

با افزایش اعتراضات که حتی موضع گیری نمایندگان تبریز در مجلس را نیز به دنبال داشت، ابراهیم مهربان به عنوان نماینده کادر فنی کشتی آزاد گفت: “پرویز هادی در مسابقات انتخابی برای حضور در رقابت های جهانی صربستان مقابل امین طاهری و امیرحسین زارع کشتی را واگذار کرده و بعد از آن نیز ما شنیدیم که وی برای حضور در شورای شهر تبریز ثبت نام کرده و قصد حضور در این شورا را دارد.”

اگر بخواهیم عدم دعوت از هادی را بر اساس نتایج تیم ملی بدانیم، باز هم مواضع دوگانه کادر فنی در قبال کشتی گیران حاضر در این رقابت ها شائبه های زیادی را بوجود می آورد.

اگر بخواهیم مبنا را بر اساس نتایج انتخابی تیم ملی و شکست پرویز هادی در این رقابت ها بدانیم تا جاییکه حتی او را شایسته حضور در جام تختی ندانیم، پس چرا محمد حسین محمدیان که در انتخابی مغلوب علی شعبانی شد کماکان گزینه شماره یک کادر فنی تیم ملی است و حتی مدعی اول حضور در المپیک توکیو به حساب می آید؟

اگر مبنا نتایج انتخابی تیم ملی قبل از مسابقات صربستان بوده است، چرا امیرحسین زارع که مغلوب امین طاهری شد بر اساس شواهد کماکان شانس اول حضور در المپیک است و امین طاهری به عنوان نفر اول انتخابی باید در هر رویدادی شرکت کند تا شاید مورد توجه کادر فنی قرار گیرد؟

از سوی دیگر یدالله محبی، مجتبی گلیج و برخی دیگر از کشتی گیران نیز همانند هادی در انتخابی تیم ملی شکست خوردند اما نامشان در لیست کشتی گیران واجد شرایط جام تختی است.

همین مواضع متناقض از سوی مدیریت فنی تیم ملی کشتی آزاد طی ماه های اخیر فدراسیون کشتی و شخص علیرضا دبیر که بارها اعلام کرده در مسائل فنی دخالت نمی کند را وارد حواشی و دردسرهای زیادی کرده است.

بدون شک کشتی ایران در آستانه المپیک به آرامش نیاز دارد اما برخی تصمیمات شخصی از سوی کادر های فنی و پاسخگو نبودن آن ها به رسانه ها، باعث اعتراض های زیاد و بر هم خوردن آرامش کشتی ایران شده است.

وظیفه مدیر فنی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد این است که همه کشتی‌گیران را به یک چشم نگاه کنند و فرصت برابر به همه داده شود تا حتی انگیزه در آن جوانی که در روستا هم تمرین می‌کند کشته نشود اما رفتارهای سلیقه ای باعث شده شور و شوق در بین جوانان جویای نام از بین برود.

در حالی که ۷۰ روز تا المپیک باقی مانده هنوز مشخص نیست، فرد برتر در اوزان ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم از دل تورنمنت لهستان بیرون می‌آید یا اگر فرد مورد نظر کادر فنی نتیجه نگیرد، باز انتخابی درون اردویی گذاشته خواهد شد. یا در مورد انتخابی درون اردویی وزن ۶۵ کیلوگرم که قرار است بین امیر محمد یزدانی و مرتضی قیاسی برگزار شود معلوم نیست که یک کشتی خواهد بود یا به صورت دو از سه؟ در واقع به نظر می‌رسد اگر فرد مورد نظر کادر فنی برنده شود تک کشتی خواهد بود اما اگر نتیجه در کشتی اول طبق دلخواه سلیقه مدیر و سرمربی نباشد، باز هم کشتی خواهند گذاشت.

در مورد انتخاب تیم ملی برای مسابقات جهانی نروژ هم هنوز هیچ برنامه ای جز اعلام جام تختی به عنوان مرحله نخست انتخابی مشخص نیست. معلوم نیست کادر فنی در فاصله ۴-۵ ماهه تا این مسابقات هنوز برنامه‌اش را نمی‌داند که چگونه باید تیم ملی را انتخاب کند یا اینکه منتظر است ببیند چه اتفاقاتی برخلاف سلیقه آنها رخ می‌دهد تا برای جبرانش برنامه‌ بچیند.

در حالی که سال گذشته فدراسیون کشتی حرف از برگزاری انتخابی تیم ملی قانونمند می‌زد و قرار بود برنامه آن توسط انستیتو کشتی تدوین شود و هیچ کس حتی سرمربی نیز در انتخاب ملی‌پوشان دخل و تصرف نداشته باشد، در عمل شاهد آن هستیم که همه چیز طبق علاقه یکی دو نفر در راس کادر فنی جلو می‌رود و هیچ برنامه شفافی نه برای المپیک و نه برای جهانی ۲۰۲۱ از پیش اعلام نمی‌شود که این رفتارهای سلیقه ای چیزی جز آسیب به کشتی ایران را در بلند مدت در پی نخواهد داشت و رئیس فدراسیون کشتی که نگران کمیت کشتی ایران بوده، باید هر چه سریعتر جلوی این رفتارهای سلیقه ای را بگیرد تا تعداد کشتی‌گیران در ایران از این چیزی هم که هست، کمتر نشود.
انتهای پیام