وضعیت ذخیره آب در سدهای آذربایجان‌شرقی چگونه است؟
وضعیت ذخیره آب در سدهای آذربایجان‌شرقی چگونه است؟

[ad_1] مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد مخازن سدهای استان آب دارند و استفاده از این منابع با اولویت مصارف شرب صورت می گیرد. یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: به طور کلی منابع سطحی و زیرسطحی دو منبع تامین آب محسوب […]

[ad_1]


مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد مخازن سدهای استان آب دارند و استفاده از این منابع با اولویت مصارف شرب صورت می گیرد.

یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: به طور کلی منابع سطحی و زیرسطحی دو منبع تامین آب محسوب می‌شوند که در منابع آبی سطحی دو گونه آب نهرها و رودها یا آب ذخیره شده در پشت سدها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به کاهش سه درصدی بارش ها در استان نسبت به سال گذشته و ۱۵ درصدی نسبت به بلند مدت خاطرنشان کرد: بر همین اساس در حال حاضر به طور میانگین ۵۸ درصد حجم مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر شده که برای نمونه این میزان در سد ستارخان اهر ۳۶ درصد و در سد نهند به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شرب تبریز با ۷۶ درصد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: شهرهای تبریز، مراغه، ملکان، بناب، آذرشهر و اهر دارای سد هستند و در شهرهای متصل به سدها تلاش می‌کنیم با مدیریت مصرف آب و کمترین آسیب و قطعی زمان اوج مصرف را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: در شهرهایی که وابسته به آب های زیرسطحی هستند نیز مجوزهای لازم توسط شرکت آب و فاضلاب استان برای حفر چاه صادر شده و امیدوار به مدیریت دوره اوج مصرف در این شهرها نیز هستیم و در مناطق روستایی نیز با همین رویکرد مدیریت مصرف نسبت به استفاده بهینه از منابع اقدام خواهیم کرد.

غفارزاده ادامه داد: سدهای نهند، ستارخان، علویان و بوکان به علت اولویت بحث آب شرب دارای اهمیت بالایی هستند و برای نمونه ۶۰ درصد آب شرب تبریز از سد بوکان تأمین می شود که مدیریت آن با آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی است و وضعیت امسال آن مناسب است.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به تأمین آب شرب برخی شهرهای استان مانند تبریز از سدهای نهند و بوکان و اهر از سد ستارخان، برنامه ریزی منابع و مصارف سدها با این اولویت و سپس مصارفی مانند کشاورزی صورت می گیرد و به صورت مستمر بروزرسانی می‌‍شوند.

انتهای خبر/ ۶۰۰۳۶


[ad_2]