هر واحد تولیدی که مشکلات زیست‌محیطی داشته باشد از ادامه کار آن جلوگیری خواهیم کرد
هر واحد تولیدی که مشکلات زیست‌محیطی داشته باشد از ادامه کار آن جلوگیری خواهیم کرد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: هر واحد تولیدی که آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی داشته باشد؛ هرکجا باشد و متعلق به هرکسی باشد قطعاً از ادامه کار آن جلوگیری خواهیم کرد.

به گزارش قلم پرس، «محمدرضا پورمحمدی» شب گذشته در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جمهوری فرانداری تبریز برگزار شد، با بیان این‌که حدود ۱۳۶۵ پروژه طی دهه فجر جاری به افتتاح و بهره برداری خواهد رسید که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: البته طی ۲ دوره سفر ریاست جمهوری به استان ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌شده بود که به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد.
استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: یکی از پروژه‌های مهمی که طی هفته‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید، پروژه خط اتیلن غرب از میانه به تبریز با سرمایه‌گذاری ۶۷ میلیارد تومان است که با تحقق این امر بالای ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: در بخش مخابرات حدود ۷۵ پروژه به بهره برداری خواهد رسید، که ۴۰ ایستگاه جدید ایستگاه جدید احداث و ۳۵ ایستگاه قبلی هم به‌روزرسانی خواهد شد. همچنین ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری بین مناطق شهری و روستایی کشیده شده که آماده بهره برداری است.
وی ادامه داد: در بخش مسکن روستایی ۸ هزار و ۴۰۰ واحد بهسازی شده و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار مردم قرارگرفته است.
پورمحمدی با بیان اینکه در حوزه آموزش نیز ۴۰ باب مدرسه به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: در بخش آب و برق کارهای بسیار مهمی انجام‌شده که طی هفته گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که تلاش‌های بسیاری می‌کنیم اما شاید دیرتر به نتیجه برسیم بحث توسعه دیپلماسی و گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی است.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: تبریز را پایتخت دیپلماسی منطقه می‌کنیم، در دنیای امروز مسائل و مراودات اقتصادی نیز جزو دیپلماسی است.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی پل ارتباطی میان آسیا و اروپا بوده و نباید از این نقش مهم غافل شد، متأسفانه از جایگاهی که داشته‌ایم فاصله گرفته‌ایم. با توجه به ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان اگر قرار باشد در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقش‌آفرینی کنیم محور این نقش‌آفرینی باید استان آذربایجان شرقی باشد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۵ هیئت خارجی را طی کنفرانس‌ها و نشست‌ها میزبانی کردیم و مراودات علمی خوبی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی برقرارشده و این‌ها یک پروژه بوده و در طول زمان به نتیجه می‌رسد.
وی اضافه کرد: با تمام مشکلات رشد صادرات استان از گمرکات کشوری ۵۰ درصد افزایش داشته و در این وانفسای تحریم‌ها از ۱۸ کشور در استان سرمایه‌گذار داریم.
پورمحمدی بیان کرد: صادرات ارزی استان در ۱۰ ماه گذشته به ۲٫۵ میلیارد دلار رسیده که این میزان در سال گذشته ۲ میلیارد بود، این نشان‌دهنده تلاش مضاعف تولیدکنندگان استان علیرغم همه مشکلات است.
وی افزود: طی این‌ یک سال هیچ واحد تولید تعطیل نشده و ۷۸ واحد تولیدی که دچار رکود شده بود دوباره راه‌اندازی شد، به‌طوری‌که به لحاظ واحدهای تولیدی جدید رتبه دوم کشوری و ازنظر واحدهای دارای طرح توسعه رتبه نخست کشوری را به دست آورده‌ایم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش معدن که یکی از مزیت‌های استان بوده که شاید کمتر از آن برخوردار شده‌ایم، تأکید کرد : البته ۲ اتفاق بسیار مهم در این بخش افتاده که موجب افزایش درآمدهای استان از بخش معدن شده و آن‌هم بحث ذوب و تولید کاتد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: فاز ۳ تولید کنسانتره در معادن مس سونگون راه‌اندازی شده و تولید مس کاتد به روش تغلیظ راه‌اندازی و عملیات اجرایی کارخانه ذوب نیز شروع‌شده و ظرف سه سال امیدواریم به بهره برداری برسد.
پورمحمدی ادامه داد: در کنار مس ۱۷ پروژه پایین‌دستی و شهرک تخصصی مس افتتاح‌شده و امیدواریم به رشد اقتصادی و رونق منطقه منجر شود.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های دارای اهمیت استان تولید آلومینا از نفلین سینیت است، گفت: با توجه به وجود بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر نفلین سینیت در سراب که خوشبختانه طی سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان عملیات اجرایی آن شروع شد، امیدواریم تولید آلومینا و ایجاد صنایع پایین‌دستی و تولید آلومینیوم موجب رونق منطق شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع وقوع بلایای طبیعی در استان، گفت: سال گذشته سال پرفراز و نشیبی بود ازلحاظ مدیریت بحران و همه بلایای ارضی و سماوی را در استان داشتیم، اما الحمدالله در سایه الطاف خداوند و عملکرد خوب مدیریت بحران همه این حوادث را پشت سر گذاشتیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مشکلات معدن طلای اندریان گفت: هر واحد تولیدی که آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی داشته باشد؛ هرکجا باشد و متعلق به هرکسی باشد قطعاً از ادامه کار آن جلوگیری خواهیم کرد، اگر بر اساس شواهد و قرائن و دلایل علمی و مستدل اثبات شود که فعالیت آن واحد سلامت مردم و محیط‌زیست را به مخاطره می‌اندازد از فعالیت آن جلوگیری می‌کنیم.
پورمحمدی با بیان اینکه در سال ۹۰ زمانی که اجازه بهره برداری معدن طلای اندریان داده‌ شده از محیط‌زیست استعلام نشد، اضافه کرد : در حال حاضر معدن طلای اندریان با دو مشکل بحث آلایندگی و برداشت‌های غیرمجاز و امثالهم روبه‌رو است که ۲ بار در شورای تأمین استان مطرح‌شده و شورای تأمین موظف کرده تا از نزدیک موضوع بررسی شود تا اگر واقعاً مشکلی دارد تعطیل شود و بارها بر این موضوع تأکید کرده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم، گفت: گزارشی که ارائه‌شده است مربوط به برج ۶ سال ۹۷ که از فاضلاب آن مجموعه نمونه‌برداری کرده‌اند و در آن نمونه سه برابر حد مجاز را نشان داده و تنها می‌خواستند بدانند میزان رسوب‌گذاری سیانید سدیم چقدر است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در سری بعد مقرر شد هیئت ثالثی متشکل از اساتید دانشگاه موظف به نمونه‌برداری و بررسی کنند، که در ادامه اعلام کردند میزان آلایندگی از حد مجاز بالاتر نیست.
وی تأکید کرد: طی فعالیت این واحد آثار زیست‌محیطی که فعالیت انسانی و حیوانی و نباتی را به مخاطره بیندازد وجود ندارد، البته پایش ها به‌صورت مرتب انجام خواهد شد و درصورتی‌که مشکلی ایجاد کند قطعاً از فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.