نمایش «کلاه قرمزی» در جشنواره تئاتر رضوی تبریز
نمایش «کلاه قرمزی» در جشنواره تئاتر رضوی تبریز

همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در تبریز؛ نمایش «کلاه قرمزی» با کارگردانی سید محمدرضا مرتضوی از استان البرز به روی صحنه رفت. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که این روزها در تئاتر شهر تبریز میزبان خیل علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است؛ در سومین از روز برگزاری شاهد اجرای نمایش «کلاه […]


همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در تبریز؛ نمایش «کلاه قرمزی» با کارگردانی سید محمدرضا مرتضوی از استان البرز به روی صحنه رفت.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که این روزها در تئاتر شهر تبریز میزبان خیل علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است؛ در سومین از روز برگزاری شاهد اجرای نمایش «کلاه قرمزی» بود. کارگردانی این اثر را سید محمدرضا مرتضوی و نویسندگی‌اش را مسعود بیگلری و امیررضا ملکی بر عهده داشته اند.
پرهام شاهدی؛ دستیار کارگردان، سحر هنرور؛ طراح لباس، شیرین عباسی؛ طراح پوستر، مهیار سلطانی و عماد زیرکی بعنوان مدیر صحنه فعالیت داشته اند، ضمن این‌که ندا قربانیان، دنیا رحیمی و نیوشا رضوانی بازیگران این نمایش هستند، پوریا اخوان و سیدمحمدرضا مرتضوی طراحی صحنه را نیز انجام داده اند. 
گفت‌وگوی دبیرخانه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با سید محمدرضا مرتضوی، کارگردان نمایش «کلاه قرمزی» به شرح زیر است؛
تعریف شما از هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟ 
به عقیده بنده ایجاد ارزش در دل اجتماع و تمیز دادن حقیقت از تبلیغات غلط مهم ترین هدف و تعریف از هنر آیینی و تئاتر ارزشی است.
 
راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟ 
ایجاد فرصت های بدیع و خلاقانه و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه های مختلف هنری لازمه تولید آثاری مطابق با علایق نسل جوان و در نهایت ترویج فرهنگ رضوی است.
 
راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره زندگی رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
اعتقاد دارم؛ بیان روایات و اندیشه متعالی امام هشتم به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت در جامعه ضرورت دارد.
 
رسالت دستگاه‌های فرهنگی در نشر و گسترش هنر آیینی چیست؟ 
بازگویی نگرش امام رضا با توجه به شرایط روز جامعه مهم ترین هدف نهادهای فرهنگی و متولی در حوزه هنر است.
 
جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی و کشوری چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از هنر دینی و آیینی دارد؟ 
این جشنواره در ایجاد انگیزه برای جذب سلایق و علایق مختلف نقشی اثرگذار دارد.
 
برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
 جشنواره رضوی کورسوی امیدی در دل قشر هنرمند برای تولید اثر است؛ انتظار می رود از این فرصت و ظرفیت ارزشمند در راستای فرهنگ‌سازی با نگرش بلندمدت استفاده شود.
 
راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟
در چنین جشنواره هایی فعالیت هیات انتخاب؛ بازبینی و داوران در ارتقای سطح کیفی آثار بسیار حائز اهمیت است.
 
گفتنی است، سید محمدرضا مرتضوی کارگردان و طراح صحنه از کرج تاکون توانسته چندین بار نامزد برگزیده جشنواره فجر در بخش های مختلف شود، ضمن این‌که در جشنواره های استانی، منطقه ای و بین المللی جوایز متعددی کسب کرده است. گروه هویت نیز با سابقه حضور و نامزدی و برگزیدگی در چندین جشنواره تئاتر و فیلم کوتاه؛ سابقه ای ارزشمند در استان البرز دارد.