نغمه شعر ترکی غدیر در آذربایجان طنین‌انداز می‌شود
نغمه شعر ترکی غدیر در آذربایجان طنین‌انداز می‌شود
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی و دبیر کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر به تشریح برنامه های این کنگره پرداخت.
به گزارش قلم پرس، سیدمحمدحسین بلاغی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره شعر ترکی غدیر در تبریز اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری بنیاد بین المللی غدیر، شهرداری تبریز و اداره کل تبلیغات اسلامی استان نخستین کنگره بین المللی «شعر ترکی غدیر» را برگزار می‌کند که هم اکنون این جشنواره در مرحله داوری آثار است.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را گردآوری آثار ترکی در خصوص عیدالله اکبر عنوان کرد و گفت: در ادوار مختلف تاریخ، از آذربایجان به عنوان خاستگاه شعر آیینی یاد شده است که این مؤلفه موجب شده شاعران بزرگی در وصف ائمه اطهار به ویژه امیرالمومنین علی (ع) اشعار ماندگاری را بسرایند.
رئیس حوزه هنری استان با تشریح برنامه های کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر اظهار کرد: در راستای این کنگره، برنامه های متنوع فرهنگی از سوی ستاد برگزاری تدارک دیده شده است.
وی در ادامه افزود: سلسله نشست های پژوهشی «غدیریه»، در سه نشست پژوهشی با موضوعات تجلی واقعه غدیر خم در شعر و ادبیات عربی، ترکی و فارسی برگزار می شود. که نشست اول با موضوع تجلی واقعه غدیر خم در شعر و ادبیات عربی با حضور دکتر محمد اسمعیل زاده به صورت حضوری در سالن شهریار و همزمان با حضور استاد مرتضی حیدری آل کثیر شاعر و ادبیات پژوه عرب از خوزستان به صورت ارتباط زنده مجازی برگزار می شود.
بلاغی همچنین ادامه داد: دو نشست بعدی تحت عنوان تجلی واقعه غدیر خم در شعر و ادبیات فارسی و تجلی واقعه غدیر خم در شعر و ادبیات ترکی به ترتیب در روزهای شنبه دوم مردادماه با حضور و سخنرانی دکتر ابوالفضل غنی زاده و استاد علی داودی و دوشنبه چهارم مرداد ماه سال جاری با حضور و سخنرانی دکتر محمدرضا بحری و استاد مصطفی قلی زاده برگزار می شود.
وی در ادامه با اشاره به آیین اختتامیه این کنگره ابراز داشت: نشست «عصر شعر» با حضور مهمانان و شاعران کشوری و بین‌المللی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه در روز پنجم مردادماه سال جاری در محل مقبره‌الشعرای تبریز برگزار می شود.
دبیر کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر همچنین ادامه داد: آیین اختتامیه این کنگره نیز با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و شاعران بین‌المللی در محل مسجد کبود تبریز برگزار می شود که این مراسم به صورت زنده و مستقیم در شبکه های بین المللی و همچنین فضای مجازی نمایش داده می شود.
بلاغی در خاتمه از خلق اثر تجسمی در حاشیه ی برگزاری این کنگره خبر داد و گفت: به مناسبت عید غدیر خم و برگزاری نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، یک اثر تجسمی توسط یکی از اساتید برجسته کشوری در مسجد کبود تبریز طراحی می شود.