نظر دیپلمات روس درباره تاثیر دیدار لاوروف و بلینکن بر گفت‌وگوهای وین
نظر دیپلمات روس درباره تاثیر دیدار لاوروف و بلینکن بر گفت‌وگوهای وین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت نشست بین وزیر خارجه این کشور و همتای آمریکایی آن محرکی سیاسی برای دستیابی به توافقی کلی در خصوص برجام خواهد بود. وی در این خصوص اظهار داشت: یک محرک سیاسی مثل تماس بین دیپلمات‌های ارشد روسیه و […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت نشست بین وزیر خارجه این کشور و همتای آمریکایی آن محرکی سیاسی برای دستیابی به توافقی کلی در خصوص برجام خواهد بود.

وی در این خصوص اظهار داشت: یک محرک سیاسی مثل تماس بین دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایالات متحده مطمئناً حائز اهمیت و در حال حاضر بسیار مورد تقاضا خواهد بود.

پیشتر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «آنتونی بلینکن» امروز (چهارشنبه) با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای اولین بار به صورت رو در رو در حاشیه نشست وزرای خارجه شورای قطب شمال در ایسلند دیدار خواهد کرد.

بلینکن هم سه‌شنبه در خصوص این دیدار گفت که فرصتی مهم برای آزمایش این مسئله است که آیا آمریکا و روسیه می‌توانند در خصوص موضوعاتی خاص مانند تغییرات آب و هوایی، خاورمیانه، ایران و کره شمالی به رغم اختلافات شدید در خصوص سایر مسائل، همکاری کنند یا خیر.

معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر در سخنانی در خصوص برجام گفت گفت‌وگوهای وین در حال پیشرفت است اما هنوز مشخص نیست چه زمانی و چگونه امکان به نتیجه رسیدن درباره پیش‌نویس اسناد نهایی فراهم خواهد شد.

وی همچنین گفت: اکنون در نقاط عطف مهمی قرار داریم که باید از آن‌ها بدون این که در روند مذاکرات اختلال ایجاد شود، عبور کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که این کشور از برداشته شدن گام‌های همزمان از سوی ایران و آمریکا برای احیای برجام حمایت کرده و می‌کند، افزود: گرچه می‌دانیم که طرف ایرانی بر این باور است که ضرورت دارد ابتدا آمریکا همه تحریم‌ها را یکباره بردارد.  

نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در «گرند هتل» شهر وین برگزار شود، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوهای امروز طرف‌های برجام خواهد بود.

انتهای پیام/م