مثل لیلا در جشنواره تئاتر رضوی
مثل لیلا در جشنواره تئاتر رضوی

[ad_1] همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش «مثل لیلا» به کارگردانی محمدجواد صرامی به روی صحنه رفت. نمایش «مثل لیلا» به کارگردانی محمدجواد صرامی اثری از گروه تئاتر آوان اصفهان و با نویسندگی پژمان شاهوردی همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، در تئاتر شهر تبریز به […]

[ad_1]

همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش «مثل لیلا» به کارگردانی محمدجواد صرامی به روی صحنه رفت.

نمایش «مثل لیلا» به کارگردانی محمدجواد صرامی اثری از گروه تئاتر آوان اصفهان و با نویسندگی پژمان شاهوردی همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفت.
متین استاد شریف معمار به عنوان دستیار کارگردان، فائزه کاظمی طراح لباس، علی گلی طراحی پوستر و بروشور و محمد رادمهر مدیریت صحنه این اثر را بر عهده دارند؛ همچنین محمدنادری در آهنگسازی و احمد مارانی در طراحی صحنه محمدجواد صرامی را همراهی کرده اند.
در این نمایش نقش اصلی داستان “لیلا”، ساعاتی مانده به حضور خواستگارش بالای پشت بام خانه شان آمده و قصد دارد کبوترهایشان را دان بدهد که ناخواسته با توجه به علاقه اش به بازیگری قصه ای را برایشان روایت می کند که مربوط به آخرین سفرش به زیارت حرم امام رضاست.
حاصل گفت‌وگوی ما با محمدجواد صرامی کارگردان این اثر هنری به شرح زیر است.
 
تعریف شما از هنر آئینی و تئاتر ارزشی چیست؟
هرکشوری به نسبت جغرافیای خودش یک سری آیین و ارزش‌ها را داراست. ایران اسلامی نیز از این قضیه تنها مستثنی نیست چه بسا در دنیا زبانزد است. ما هنری داریم که متناسب با آداب و رسوم کشورمان است و بعنوان هنر آیینی می شناسیم. در حقیقت تئاتری بتواند ارزش‌‌های جامعه را نمایش دهد، تئاتر ارزشی است. ما وقتی درخصوص چنین آثاری که موضوعیت دینی و ارزشی دارند؛ بحث می کنیم؛ به دنبال تبیین مفاهیمی از ارزش‌های معنوی از جمله آموزه های ائمه اطهار، دفاع مقدس، امام زمان(عج) و … به مخاطبان هستیم.
 
راهکارهای ترویج فرهنگ رضوی در جامعه به ویژه میان جوانان و نوجوانان چیست؟
امام رضا(ع) حس و حال عجیب و عجین شده‌ای با مردم ایران دارد و مردم ایران از هر تفکری که باشند با آن حضرت ارتباط برقرار می‌کنند و حس و حالی خوبی نسبت به ایشان دارند. از نظر من با توجه به این که دنیا به سمت تولیدات کالاهای فرهنگی، از جمله فیلم، تئاتر، نمایشگاه و گالری‌های بزرگ بنا به آنچه هدف‌شان است، حرکت می‌کند،  باید در این زمینه فرهنگ رضوی سرمایه‌گذاری بزرگی شود. 
مثلا جشنواره بزرگ تئاتر رضوی نباید به سه روز برنامه در تبریز ختم شود. باید از آثاری که منتخب هستند، در شهرهای خودشان حمایت‌ مالی شوند، تا به روی صحنه بروند و مردم با این آثار ارتباط برقرار کنند، یا به نوعی فیلم‌های مختلفی در زمینه امام رضا(ع) باید ساخته شود. البته آثار باید حرفه‌ای و قابل تامل باشند. کار دیگری که ما می‌توانیم برای جوانان و نوجوانان انجام دهیم، این است که سلسله برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم و از تمام فرهنگسراهای موجود در شهرهای مختلف نهایت بهره را ببریم و جوانان را هر چه بیشتر با مفاهیم رضوی آشنا کنیم.
راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره زندگی رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
راه‌های مختلفی وجود دارد. یکسری از راه‌ها به دین و آیین‌ ما که مشخص است؛ باز می گردد. خود سفر کردن به مشهد و زیارت حرم امام رضا(ع) یک اتفاق خوب است اما نکته مهم‌تر این است که از طریق این قضیه به یک سری از مسائل خانوادگی نیز ورود کنیم. ما باید در زمینه خانواده کار کنیم. یعنی خانواده‌ها بیشتر با سیره زندگی رضوی درگیر شوند. به نظر من فرهنگسراهایی که در شهرها وجود دارند و مربوط به خانواده هستند، این روزها می‌توانند برای رسیدن به چنین اهدافی کمک کنند.
 
رسالت دستگاه‌های فرهنگی در نشر و گسترش هنر آیینی چیست؟
 به نظر من نهادهای فرهنگی بیش از آنچه که فکر کنند؛ باید وقت بگذارند و در این زمینه کار کنند. متاسفانه کم‌کاری در برخی زمینه ها بقدری است که دشمنان به راحتی تاثیر خود را روی ذهن مردم می‌گذارند و یا یک ذهنیت جدیدی را شکل می‌دهند به طوری که مردم را نسبت به آیین‌هایمان بی تفاوت می‌کنند. قطعا دستگاه فرهنگی باید این زنگ خطر را حس کند. به نظرم نهادهای متولی حوزه فرهنگ باید به این نتیجه برسند که برای هنرهای آیینی باید هزینه‌های زیادی بکنند و از هزینه کردن هم نترسند.
 
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی و کشوری چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از هنر دینی و آیینی دارد؟
جشنواره رویکرد خوبی دارد، به هرحال در زمینه‌های مختلفی که می‌توانیم در حوزه فرهنگ و هنر ببینیم، فعالیت می‌کند اما این که دغدغه‌اش فقط برگزار کردن جشنواره باشد، جواب‌گو نیست. فرهنگ و تفکر رضوی باید در تمام ایام سال در جامعه پیاده شود، یعنی آثاری که در این جشنواره‌ها منتخب می‌شوند؛ باید حمایت شوند و بتوانند در شهرهای مختلف برای مردم به نمایش گذاشته شود.
برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
برگزاری جشنواره تئاتر رضوی اقدامی ارزشمند در راستای ترویج فرهنگ رضوی با بهره مندی از ظرفیت هنر است، اعتقاد دارم این رویداد باید در سطح بین المللی برگزار شود و با اتفاق‌های بزرگی همراه باشد تا هنرمندان رغبت کنند در این فضای هنری و رقابتی شرکت کنند. چون بحث امام رضا(ع) است خیلی ها دل‌شان در گیر این ماجراست.
گفتنی است، محمدجواد صرامی متولد سال ۱۳۶۹ در خمینی شهر اصفهان؛ دارای ۵ تئاتر تولیدی از سال ۹۵ تاکنون است که همه آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده اند. “مثل لیلا” اولین اثر این کارگردان است که در جشنواره‌ای به غیر از تئاتر فجر شرکت داده شده است.

[ad_2]