قدردانی قرقیزستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در مقابله با کرونا
قدردانی قرقیزستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در مقابله با کرونا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مرحله از سفر به چهار کشور آسیای مرکزی امروز (سه‌شنبه) در بیشکک با «روسلان کازاکبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاری‌ها منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.     وزیر […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مرحله از سفر به چهار کشور آسیای مرکزی امروز (سه‌شنبه) در بیشکک با «روسلان کازاکبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاری‌ها منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن تبریک برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست جمهوری در قرقیزستان و همچنین عید نوروز، به روابط عمیق، تاریخی و فرهنگی ایران با مردم منطقه اشاره کرد و با  تاکید بر متناسب نبودن حجم روابط اقتصادی و تجاری فیمابین با ظرفیت های موجود، خواستار استفاده از امکانات گسترده موجود برای ارتقای سطح همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های فنی – مهندسی،  راهسازی، سدسازی، احداث نیروگاه‌های حرارتی، خورشیدی‌ و آبی، حمل و نقل و ترانزیت شد.

* علاقه‌مندی ایران برای همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

ظریف با اشاره به برخی موانع توسعه همکاری‌های دو کشوراز جمله ویروس کرونا و همچنین ویروس تحریم‌های یکجانبه،  غیرقانونی و ظالمانه آمریکا،  ابراز امیدواری کرد با انجام واکسیناسیون این همه گیری پشت سر گذاشته شود و همچنین ویروس تحریم نیز با انجام تعهدات ایالات متحده برطرف و امکان انتفاع دو کشور از همکاری‌های فیمابین خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و تجاری فراهم‌تر شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط فیمابین در زمینه تحریم‌ها،  علاقه‌مندی کشورمان به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تأکید قرار داد.

* قدردانی قرقیزستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور در مقابله با کرونا

«روسلان کازاکبایف» وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم قرقیزستان در زمینه مقابله با کرونا، خصوصا با توجه به شرایط دشوار ناشی از تحریم‌ها، به روابط فرهنگی و ارزش‌های مشترک فیمابین اشاره و آمادگی کشورش را برای همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی،  تولید دارو، ساخت نیروگاه‌های برقی – آبی کوچک و متوسط و فعال سازی مجدد پروازهای بین دو کشور مورد تأکید قرار داد.

مسائل منطقه خصوصا روند صلح در افغانستان و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در این دیدار بود.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با وزیر خارجه قرقیزستان ناامنی و بی ثباتی در افغانستان و گسترش افراط گرایی و تروریسم را تهدیدهای مشترک در منطقه خواند. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این به ازبکستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. قزاقستان و ترکمنستان مقاصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/