فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان/ خط تولید مشترک خودرو  ایران و  جمهوری آذربایجان  در منطقه آزاد ارس
فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان/ خط تولید مشترک خودرو  ایران و  جمهوری آذربایجان  در منطقه آزاد ارس

[ad_1] رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به وجود ظرفیت های خوب در حوزه صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو در منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت تولید خودرو از سال‌ها قبل در ارس وجود دارد و از طرفی واحدهای صنعتی تبریز پشتیبان خوبی در حوزه تولید خودرو در ارس‌اند. در حال […]

[ad_1]


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به وجود ظرفیت های خوب در حوزه صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو در منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت تولید خودرو از سال‌ها قبل در ارس وجود دارد و از طرفی واحدهای صنعتی تبریز پشتیبان خوبی در حوزه تولید خودرو در ارس‌اند. در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ارس وجود دارد و دو کارخانه نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش قلم پرس،از جلفا، مجید کیانی در گفت‌وگویی ویدئوی با سفیر ایران در باکو اظهار کرد: زیرساخت های ریلی موجود در منطقه آزاد ارس و جلفا بزرگترین مزیت برای احیای کریدور شمال – جنوب است.

وی، با بیان اینکه جلفا تنها نقطه دارای زیرساخت‌های ریلی در مسیر کریدورهای کشور است، گفت:  انتظار می‌رود به ظرفیت‌های موجود ارس توجه شود و با احیای قطار جلفا -نخجوان کریدور شمال جنوب فعال شود.

کیانی با اعلام اینکه اتصال قطار ایران به نخجوان باعث افزایش ترانزیت کالا و ایجاد درآمد برای هر دو طرف می‌شود، تصریح کرد: این ظرفیت در منطقه آزاد ارس موجود بوده ولی از آن استفاده کافی نشده است. با احیای این ظرفیت ارس قابلیت تبدیل به هاب ترانزیتی و صادراتی کشور را دارد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود با توسعه زیرساخت‌های موجود از جمله پل و گمرک مستقر در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس، ارتباط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان را در بازه زمانی کوتاه و باسرعت بیشتر فراهم نماییم.‌

وی ادامه داد: محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس بستر بسیار خوبی برای تولید محصولات کشاورزی و باغی کشور است و بزرگترین پروژه کشاورزی و کشت‌وصنعت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس در دست اجراست و مقرر است ۲۴ هزار هکتار زمین در این محدوده زیر کشت برود که این تولیدات فراتر از نیاز مصرفی داخلی است و عمده آن‌ها صادر خواهد شد. فعال‌سازی پل خداآفرین کمک شایانی به بحث صادرات و رشد اقتصادی این منطقه و کشور داشته باشد.

تحصیل ۸۰ دانشجوی خارجی در منطقه آزاد ارس

کیانی به زیرساخت‌های حوزه آموزش عالی  در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و بیان داشت: پردیس ارس دانشگاه تهران فعال‌ترین و موفق‌ترین واحد پردیس کشور می‌باشد که در حال حاضر بیش از ۸۰ دانشجوی خارجی در آن تحصیل می‌کنند و انتظار داریم سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در  جذب دانشجویان خارجی پردیس ارس همکاری‌های لازم را داشته باشد.

راه اندازی مرکز آموزش بین المللی فنی حرفه‌ای ارس

وی یادآور شد: طی ماه گذشته مرکز آموزش بین المللی فنی حرفه‌ای ارس راه اندازی شده است که  امکان برگزاری دوره‌های حرفه‌ای کارآموزی در بستر صنعتی و صدور مدارک معتبر بین المللی را دارد. این موضوع می‌تواند مورد استقبال کارآموزان جمهوری آذربایجان و نخجوان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: باتوجه به تجربیات خوبی که در قالب شرکت‌های دانش بنیان و حوزه گلخانه‌ای در ارس وجود دارد، آماده‌ایم در قالب مرکز بین‌المللی آموزش فنی و حرفه‌ای ارس دوره‌های پودمانی در عرصه گلخانه ای را برای کشورهای همسایه برگزار کنیم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های خوب در حوزه صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو در منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت تولید خودرو از سال‌ها قبل در ارس وجود دارد و از طرفی واحدهای صنعتی تبریز پشتیبان خوبی در حوزه تولید خودرو در ارس‌اند. در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ارس وجود دارد و دو کارخانه نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کیانی تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران حوزه تولید خودرو در جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم تا ضمن حضور در منطقه آزاد ارس و استفاده از مزایا و پتانسیل‌های این منطقه، خط تولید مشترک خودرو را در ارس راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/


[ad_2]