فارس من| تشکیل  کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع در شهر اهر
فارس من| تشکیل  کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع در شهر اهر

[ad_1] مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به بوی نامطبوع در سطح شهر اهر گفت: باید منشأ این بو به صورت تخصصی ریشه‌یابی شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمدباقر هنربر از تشکیل کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع شهر اهر متشکل از هیأت علمی دانشگاه تبریز، سازمان محیط زیست، شرکت آب و […]

[ad_1]


مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به بوی نامطبوع در سطح شهر اهر گفت: باید منشأ این بو به صورت تخصصی ریشه‌یابی شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، محمدباقر هنربر از تشکیل کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع شهر اهر متشکل از هیأت علمی دانشگاه تبریز، سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرمانداری اهر، شهرداری اهر، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان زمین‌شناسی، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی خبر داد، گفت: کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع شهر اهر ملزم هستند ظرف ۷ روز آینده نتیجه بررسی منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر را به فرمانداری شهرستان و استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام کنند.

وی ادامه داد: از استاندار آذربایجان‌شرقی درخواست می‌کنیم تا طی نامه‌ای به وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار تأمین اعتبار احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر با تعیین ردیف بودجه شوند، علاوه بر این‌؛ موضوع بوی نامطبوع اهر را به سازمان مدیریت بحران کشور نیز منعکس و پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که استاندار آذربایجان‌شرقی بر لای‌روبی رودخانه‌ها، کانال‌ها، آب‌راه‌ها و مسیل‌ها به منظور پیشگیری از مسائل و مشکلات بهداشتی تأکید دارند، گفت: پیش‌تر نامه استاندار آذربایجان‌شرقی در این زمینه به شهرستان‌ها و سازمان‌های استانی ابلاغ شده و تأکید ما بر اجرایی شدن توصیه‌های پیشگیری است.

تنها منشأ بوی نامطبوع شهر اهر از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که وضعیت تأمین آب شرب شهر اهر در حالت پایدار است، گفت: باید برای آینده سیستم‌های تصفیه‌خانه آب شرب اهر ارتقاء یافته و جهت پایدارتر کردن شبکه آب‌رسانی شهر اهر چاه‌های جدیدی تعبیه کنیم. از این‌رو بایستی از مدیریت امور منابع آب اهر به خاطر همکاری مستمر در تأمین آب شرب با مدیریت آب و فاضلاب قدردانی می‌کنم.

خانی در خصوص شبکه فاضلاب شهری آذربایجان‌شرقی افزود: کلان‌شهر تبریز با ۹۰ درصد پوشش فاضلاب شهری و ۹۶ درصد شهر اهر تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری است. به‌طوری‌که استان آذربایجان‌شرقی در سطح کشور از نظر توسعه شبکه فاضلاب رتبه نخست را دارد.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب در شهر اهر ۴۰ هزار انشعاب آب و ۳۲ هزار انشعاب فاضلاب دارد و هنوز ۵ هزار خانوار اهری تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار نگرفته‌اند. در حالی که اصولاً باید در شهر اهر ۳۷ هزار انشعاب فاضلاب داشته باشیم. لذا از کمیته سلامت شهرستان اهر انتظار داریم تا به خانوارهایی که پساب حاصل از مصارف خود را به‌صورت سطحی دفع می‌کنند اخطار دهد و این خانوارها را مجاب کند تا فاضلاب خود را به شبکه متصل کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ما منکر بوی نامطبوع در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر نیستیم و استنشاق بوی فاضلاب از تصفیه‌خانه طبیعی است، ولی این‌که بوی نامطبوع از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری کل شهر اهر دربرگیرد را قبول نداریم. ممکن نیست بوی تصفیه‌خانه فاضلاب به اکثر مناطق شهر اهر گسترش یابد، اگر فقط در منطقه شله‌بران و میدان شورا بوی فاضلاب احساس می‌شد قطعاً به تصفیه‌خانه فاضلاب شک می‌کردیم قطعاً بوی نامطبوع جوی‌های آب و ماندآب در شکل‌گیری بوی نامطبوع تأثیر دارد. نباید همدیگر را مقصر بدانیم بلکه باید همه پای‌کار باشیم تا معضل بوی نامطبوع را حل کنیم.

خانی با ذکر این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر با حداکثر ظرفیت فعالیت داشته و آسیب‌پذیر است،گفت: احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر ضروری است، از این‌رو در سفر اخیر ریاست جمهوری دستور مجوز ماده ۲۳ را گرفته‌ایم اگر ماده ۲۳ تصویب شود امکان احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اهر میسر خواهد شد. در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر بیش از ظرفیت ورودی دارد.

وی تأکید کرد: قطعاً بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر دلایل مختلفی دارد بنابراین شهروندانی که با وجود شبکه فاضلاب، پساب و فاضلاب خود را به‌صورت سطحی دفع می‌کنند می تواند یکی از علل شکل‌گیری منشأ بوی نامطبوع باشد.

فرماندار اهر نیز در جلسه پدافند غیرعامل این شهرستان با موضوع بررسی منشأ بوی نامطبوع با تأکید بر این‌که شورای تأمین و دستگاه‌های ذی‌ربط هفته‌هاست پیگیر معضل بوی نامطبوع هستند، گفت: محل‌هایی که انتظار می‌رفت منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر باشد چه در حوزه آب و فاضلاب و چه حوزه شهرداری اهر را بررسی کردیم.

ابوالفضل غنی‌زاده افزود: ما هیچ دستگاه یا نهادی را مقصر یا کم‌کار نمی‌دانیم، بوی نامطبوع معضل شهر اهراست و حل آن ضروری است. البته پیام‌ها و گزارشات شهروندان اهری از وضعیت گسترش بوی نامطبوع و اینکه آسایش آن‌ها را سلب کرده به اقدامات فوری نیازمند است.

انتهای پیام/


[ad_2]