شفاف‌سازی نماینده تبریز از اقدامات غیرقانونی در دریاچه ارومیه
شفاف‌سازی نماینده تبریز از اقدامات غیرقانونی در دریاچه ارومیه

نایب رییس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه از اقدام غیرقانونی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در برداشت مازاد آب از این دریاچه علیرغم ممنوعیت برداشت انتقاد کرد. به گزارش قلم پرس، شهاب‌الدین بی‌مقدار  با یادآوری ارائه گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه به فراکسیون احیای دریاچه ارومیه ، گفت: متاسفانه علیرغم مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت هر گونه افزایش برداشت از […]

نایب رییس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه از اقدام غیرقانونی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در برداشت مازاد آب از این دریاچه علیرغم ممنوعیت برداشت انتقاد کرد.

به گزارش قلم پرس، شهاب‌الدین بی‌مقدار  با یادآوری ارائه گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه به فراکسیون احیای دریاچه ارومیه ، گفت: متاسفانه علیرغم مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت هر گونه افزایش برداشت از دریاچه که با امضای آقای جهانگیری و و دستور رییس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی ابلاغ شده اما ۲۱ هزار و ۶۰۰ هکتار به زمین ها و باغات آبی اضافه شده و این به معنای این است که ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمعکب آب اضافی در کشاورزی مصرف می شود؛ با چنین وضعیتی چطور می خواهیم دریاچه را احیا کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه این باغات و مزارع آبی در منابع طبیعی کاشته شده اند و جای تعجب است که مسئولان جهاد کشاورزی اجازه دادند در منابع طبیعی باغ و زمین مزروعی ایجاد کرده و صیفی جات بکارند تا آب دریاچه کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بی شک با روند فعلی با خشکی دریاچه مواجه خواهیم شد چون مقرر شده بود با صرفه جویی ۶۰۰ هزار هکتار حدود ۴۰  درصد یعنی سالانه ۸ درصد نزدیک به ۲ میلیارد مترمعکب آب صرفه جویی و به دریاچه داده شود و با اقدام مذکور نه تنها صرفه جویی انجام نشد و برداشت از چاه ها زیاد شد بلکه نسبت به ایجاد مزارع و باغات نیز اقدام کردند که بی شک با این وضعیت نمی توان به احیای دریاچه امیدوار بود.

بی مقدار با تاکید بر اینکه از وزیر جهاد کشاورزی می خواهیم در این رابطه توضیحات لازم را ارائه کند، تصریح کرد: وزیر باید پاسخگو باشد که چرا نسبت به اجرای قانون بی توجه بوده است.

پیامدهای ناشی از خشکی دریاچه ارومیه دامن ۱۴ میلیون نفر را می گیرد

نماینده مردم تبریز در مجلس با هشدار نسبت به اینکه پیامدهای ناشی از خشکی دریاچه ارومیه دامن ۱۴ میلیون نفر را می گیرد، گفت: با خشکی دریاچه گرد وخاک نمکی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حتی جمهوری آذربایجان نیز از آن در امان نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر مسئولان نسبت به وضعیت دریاچه بی تفاوت هستند از مردم انتظار داشتیم بی تفاوت نبوده و به دنبال ایجاد باغ و مزارع نباشند زیرا اگر دریاچه خشک شود دیگر آذربایجان، تبریز و زنجانی وجود نخواهد داشت و حتی تهران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو باید در مجلس پاسخگو باشند

بی مقدار با تاکید بر اینکه وزرای جهاد کشاورزی و نیرو باید در مجلس پاسخگو باشند، ادامه داد: وزرا باید با حضور در مجلس اطلاعات لازم را ارائه کنند؛ به طور قطع اگر لازم شد این موضوع را به کمیسیون اصل نود ارجاع داده و شکایتی را نیز تحول دادگاه خواهیم داد در واقع نه تنها برای احیای دریاچه اقدامی انجام نشده بلکه در اقدامی غیرقانونی در منابع طبیعی و فضای خشک دریاچه باغ ایجاد و شلیل کاشتند در حالی که این این میوه آب بر است و قرار بود که کشت های آب بر جایگزین کشت های کم آب شود.

متخلفان باید محاکمه شوند/ رییس جمهور با وزرا به صورت قاطع برخورد کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه متخلفان باید محاکمه شوند، تصریح کرد: از رییس جمهور تقاضا داریم با وزرا به صورت قاطع برخورد کند و همچنین از قوه قضائیه نیز می خواهیم به این موضوع ورود و رسیدگی کنند متاسفانه هیچ اقدامی برای جایگزینی کشت های آب بر با کشت های کم آب اقدامی انجام نشد و حتی شاهد فرهنگ سازی مناسبی نیز نیستیم.

باغات ایجاد شده باید تخریب شوند

نایب رییس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: از رسانه ها انتظار می رود این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا بتوان از طریق افکار عمومی وزرا را متقاعد کرد باغات ایجاد شده باید تخریب شوند زیر این اقدام غیرقانونی است./