شعر طنز || حمید آرش آزاد ؛ پاییزدا صفالار وار
شعر طنز || حمید آرش آزاد ؛ پاییزدا صفالار وار
حمیدآرش آزاد" روزنامه نگار، مترجم، نویسنده ، شاعر و طنزپرداز کشورمان نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان ترکی را در «هفته‌نامهٔ گل آقا» به چاپ رساند. وی با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد نیز همکاری داشت. آرش‌آزاد از سوی دبیرخانهٔ پنجمین دورهٔ جشنواره «آنامین یایلیغی» حمید آرش‌آزاد به‌عنوان دومین طنزنویس برتر ۹۰ سال اخیر برترین‌های فرهنگی ـ ادبی منطقهٔ آذربایجان انتخاب شد.

پاییزدا صفالار وار
شعر طنز حمید آرش آزاد

یای گئتدی، پاییز گلدی، پاییزدا صفالار وار
توز- تورپاغا، هم توستویه دولموش،‌هاوالار وار
باخ «سیما»دا برنامه‌لره، گؤر نه خبردیر
رئکلام‌لاری وار، بوللوجا «رازِ بقا»- لار وار
هردن‌ده «کیلیپ» گؤستریری، حال وئره خلقه
باخ، لذّت آپار، گؤر نه ایلان- قورباغالار وار!
گل تبریزه، میدان چایینا بیر نظر ائیله
ایش ایندی سیچان‌دان سوروشوب، اژدهالار وار
ال‌لر وار اولا، گؤر نئجه ایشلیر بلدیّه
سال چوخلو اوز‌ر‌لیک، بولارا مرحبالار وار
دؤرد داملا یاغیش یاغسا، گره‌ک‌دیر گمی‌گلسین
چون چوخ خیابان‌دا «آمازون»‌لار، «کورا»‌لار وار
هر یاندا یازیلمیش: «بو شه‌هرده گدا اولماز»
آنجاق خیابان‌لاردا، دویونجا «گدا»لار وار
بوردا، قورو یئرلرده قیزیل قیمتی تاپمیش
دلال‌لار الینده، نه گؤزه‌ل کیمیالار وار!؟
هر بیر رئیسه، تعیین اولوب اللی معاون
بیردیر دوغان، آنجاق‌کی اوتوز- قیرخ مامالار وار
گؤردون بیری‌نین دیپلومو یوخ، دوکتورا آلمیش
بیل‌کی، یئکه یئرلرده، بؤیوک آشنالار وار
چوخ گؤزله‌مه نفتین پولونو، سوفرایا گلمز
چون ناققاکیمی‌معده‌لر، هم اشتهالار وار
کاش بعضی‌لرین حربه‌سی، تک زر- زور اولایدی
اوندان داها چوخ قورخمالی، تزویر- ریالار وار
چوخدورسادا سؤز، بوردا دایان، ساکت اول «آرش»
چون هئیکلینه یاخماغا، چوخ افترالار وار

زنده یاد حمید آرش آزاد حمیدآرش آزاد” روزنامه نگار، مترجم، نویسنده ، شاعر و طنزپرداز کشورمان در روز چهارم دی ماه سال ۱۳۲۷ برابر با ۲۵ دسامبر سال ۱۹۴۸ در محله‌ی “کوره باشی” از توابع خیابان‌های منجم و ملل متحد در کلان‌شهر تبریز معروف به یک روستای بزرگ ، به دنیا آمد.

دوره‌ی تحصیلات ابتدایی را در دبستان غیر انتفاعی و اجاره‌ای ” نوروز” به پایان رسانده، سیکل اول متوسطه را در دبیرستان ” ” ” رازی ” و دوره‌ی دوم دبیرستان را نیز در رشته‌ی ادبی، در دبیرستان ” دهخدا ” گذراند.

در سال ۱۳۴۹ در کنکور سراسری، در رشته‌ی ” زبان و ادبیات فارسی” قبول شده و پس از سه سال تحصیل در این رشته ، موفق یه ترک تحصیل اجباری گشت.
وی در زندگینامه خود می نویسد: در سال ۵۱ برای تحصیل در رشته‌ی ” حقوق قضایی” عازم تهران شدم و دو سال بعد دست از پا درازتر به تبریز برگشتم و ضمن تحصیل در رشته‌ی ” علوم اجتماعی ” به شغل پر درآمد! ومعلمی پرداختم و بعدها، این شغل را نیز با دماغی سوخته ترک گفته و بعد از تعویض چندین و چند شغل در نهایت به شغل پر درآمد و کم دردسر” روزنامه‌نگاری ” مشغول شدم.
تا کنون دوبار موفق شدم در میان طنز نویسان استان‌های کشور مقام اول را کسب کردم .
وی فعالیت جدی روزنامه‌نگاری خویش را با روزنامه فروغ آذربایجان در سال ۱۳۶۹ شروع کرد. حمید آرش‌آزاد از سال ۱۳۷۹ تا هنگام فوت با روزنامه امین همکاری داشت.

آرش‌آزاد از سال ۱۳۷۴ همکاری خود با «مؤسسه گل آقا» را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامهٔ «گل آقا» و نیز «بچه‌ها… گل آقا» به چاپ رسانده‌است. و آثار طنزآمیزش با نام‌های چون: «گول اوْغلان»، «قزلباش»، «طوطی بالاسی»، «بچه طوطی»، «بیگلر بیگی»، «وروجک تبریزی»، «لک لک کوتوله»، «خان‌دایی»، «کوره‌باشی اوشاغی»، «آراز» و غیره به چاپ رسیده‌است. در ضمن، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان ترکی را در «هفته‌نامهٔ گل آقا» به چاپ رساند.

وی با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد نیز همکاری داشت. آرش‌آزاد از سوی دبیرخانهٔ پنجمین دورهٔ جشنواره «آنامین یایلیغی» حمید آرش‌آزاد به‌عنوان دومین طنزنویس برتر ۹۰ سال اخیر برترین‌های فرهنگی ـ ادبی منطقهٔ آذربایجان انتخاب شد.

آخرین کتاب آرش‌آزاد تحت عنوان «اوخو آت یایین گیزلت!» در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.

استاد آرش ­آزاد بعد از سال­ها جدال با بیماری ریوی، عصر بیست و سوم مردادماه در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز دار فانی را وداع گفت و دو روز پس از آن در قطعه­ی هنرمندان “وادی رحمت تبریز” به خاک آرمید.
روحش قرین حق و راهش پر رهرو باد!