شاخص‌های حکمرانی مطلوب در سند تحول دولت مردمی مورد تاکید قرار گرفته است
شاخص‌های حکمرانی مطلوب در سند تحول دولت مردمی مورد تاکید قرار گرفته است

[ad_1] استاندار آذربایجان شرقی گفت: شاخص‌های حکمرانی مطلوب در سند تحول دولت مردمی مورد تاکید قرار گرفته و تحقق این شاخص‌ها نیازمند ترسیم چارچوب‌های نظری از سوی اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است. عابدین خرّم در همایش استانی “حکمرانی متعالی” در تبریز، آذربایجان شرقی را یکی از استان‌های محوری در حوزه حکمرانی دانست و گفت: […]

[ad_1]

استاندار آذربایجان شرقی گفت: شاخص‌های حکمرانی مطلوب در سند تحول دولت مردمی مورد تاکید قرار گرفته و تحقق این شاخص‌ها نیازمند ترسیم چارچوب‌های نظری از سوی اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است.

عابدین خرّم در همایش استانی “حکمرانی متعالی” در تبریز، آذربایجان شرقی را یکی از استان‌های محوری در حوزه حکمرانی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب همه‌ساله مطالبی را درخصوص سابقه تبریز و مردمان آذربایجان مطرح می‌کنند که نشان از نقش تاثیرگذار تمدنی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این دیار و بزرگان آن است.
 
وی با بیان اینکه حکمرانی در مکتب غربی و توحیدی دو مقوله کاملا متفاوت است، افزود: رهبر انقلاب هم تاکید کرده‌اند که الگوی پیشرفت غربی یک الگوی ناموفق است، زیرا در عین حال که ثروت و قدرت تولید کرده، اما بشریت را دچار یک فاجعه عمیق و از مسیر انسانیت خارج کرده است.
 
خرّم با اشاره به اینکه در حکمرانی اسلامی، اندیشه متعالی وحیانی و قرآنی جاری است، گفت: در حکمرانی اسلامی ارزش های معنوی بر مسائل مادی مقدم است؛ در این مکتب، هر سیاستی که به آبادانی و بهبود معیشت دنیوی بینجامد مورد تایید و تکریم، اما اگر به ارزش‌های معنوی و فرهنگی آسیب برساند مردود است.
 
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در حکمرانی اسلامی، استفاده از برخی اصول حکمرانی غربی مانند قانون‌مداری، شفافیت، مشارکت و کارآیی، نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه ضروری است و باید در راستای تحکیم حکمرانی مطلوب از آنها بهره‌برداری شود.
 
وی با اشاره به شاخص‌های حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، بر تبیین و تثبیت خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تاکید شده و ما در مرحله جدید انقلاب، به دنبال برکاتی هستیم که می‌تواند تداوم انقلاب اسلامی و حکمرانی اسلامی را نه‌تنها در ایران، بلکه جهان اسلام نهادینه کند.
 
خرّم اظهار داشت: نظریه مردم‌سالاری دینی، ثبات امنیت، علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی به‌عنوان موتور پیشران کشور، ارتقای مشارکت مردمی و مسابقه خدمت‌رسانی، ارتقای بینش سیاسی آحاد مردم، سنگین کردن کفه عدالت در توزیع امکانات عمومی کشور، توجه به افزایش چشمگیر اخلاق و معنویت در حکمرانی و ایستادگی روزافزون در مقابل زورگویان و مستکبران جهان از مهم‌ترین عوامل اثبات حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب است.
 
وی همچنین توسعه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمنان و سطح زندگی را از دیگر مولفه‌های حکمرانی مطلوب در بیانیه گام دوم برشمرد و گفت: این مولفه‌ها برای جامعه‌ای که می‌خواهد با عقلانیت و عدالت و مردم‌باوری حرکت کند سیاست راهبردی است.
 
 استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به سند تحول دولت مردمی، گفت: شاخص‌های حکمرانی مطلوب در این سند مورد تاکید قرار گرفته و تحقق این شاخص‌ها نیازمند ترسیم چارچوب‌های نظری از سوی اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است.
 
وی، ارتباط بی‌واسطه بین مردم و حاکمیت، شفافیت، پاسخ‌گویی و مسئولیت پذیری و ایجاد وحدت یکپارچگی ملی را از مهم‌ترین اهداف سند تحول دولت مردمی برشمرد و گفت: عدم ارتباط با اقشار مختلف جامعه موجب ایجاد چندقطبی و احساس طردشدگی می‌شود که برخی از مصادیق آن را در اغتشاشات سال گذشته شاهد بودیم.
 
خرّم با بیان اینکه برای تربیت افراد و نسل برجسته به انسان‌های تراز انقلاب مانند شهید سلیمانی به شدت نیاز داریم، افزود: شهید سلیمانی دانش‌آموخته مکتب انقلاب بود و اندیشه‌های بلند دینی و اسلامی را در تمام کلمات و حرکات خود نهادینه کرده بود.
 

[ad_2]