سونگون، بزرگترین معدن مس غرب آسیا و شمال آفریقا
سونگون، بزرگترین معدن مس غرب آسیا و شمال آفریقا
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه که در خصوص ظرفیت های شرکت ملی صنایع مس ایران در استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد، معدن مس سونگون را بزرگترین معدن مس غرب آسیا و شمال آفریقا خواند.
به گزارش قلم پرس، علی رستمی با اعلام این خبر گفت: با اکتشافاتی که در معدن مس سونگون انجام گرفته، از لحاظ حجم ذخایر مس، این معدن به بزرگترین معدن مس در غرب آسیا و شمال آفریقا که به منطقه مِنا معروف است؛ شناخته می شود.
رستمی با بیان اینکه اکتشافات بعنوان ودیعه و موهبت الهی همچنان ادامه دارد تشریح کرد: به واسطه تلاش‌های همکاران سال قبل در حوزه اکتشافات و توسعه، ۲ میلیارد تن به ذخایر مس این شرکت افزوده شد و این میزان باعث شد که از رتبه ۷ به رتبه ۵ ذخایر مس دنیا برسیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس افزود: مقام معظم رهبری در سال گذشته دو بار بر مغفول ماندن بخش معدن تأکید کردند و این مهم مسئولیت ما را در این حوزه مضاعف می کند.
وی بیان اینکه در این راستا، در شرکت مس برنامه ریزی هایی مبنی بر تولید چند برابری صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۶ چشم انداز این شرکت به یک میلیون تن کاتد خواهد رسید ادامه داد: در گام نخست موفق شدیم ۳۰۰ هزار تن کاتد برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال ۱۴۰۱ تولید کنیم این در حالی بود که در سال ۱۴۰۰ تولید مس کاتدی ۲۸۵ هزار تن بود؛ بنابراین ما برنامه داریم که با تولید یک میلیون تن کاتد تا سال ۱۴۰۶ از رتبه ۱۸ فعلی به رتبه ۵ برسیم.
رستمی هدف‌گذاری امسال استان آذربایجان شرقی را با ۱۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی بیان کرد و گسترش فعالیت‌های اکتشافی را یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در راستای فرامین مقام معظم رهبری برای جبران عقب‌ماندگی در بخش معدن برشمرد و خاطر نشان کرد: ظرفیت کنونی مجتمع مس سونگون برای تولید ۲۸۰ هزار تن کنسانتره مس طراحی شده ولی همکاران ما با افزایش بهره‌وری کارخانجات موفق شدند در سال ۱۴۰۱ با رشد ۹ درصدی نسبت به برنامه، ۳۲۳ هزار تن کنسانتره مس تولید کنند که این دستاورد مهمی‌ در سال گذشته بود.
مدیرعامل صنایع مس ایران در حال حاضر از اشتغال ۳۰ هزار نفر در شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد و افزایش این تعداد را تا ۵۰ هزار نفر در آینده‌ی بسیار نزدیک تخمین زد.
وی افزود: در حال حاضر ما با اکتشاف ۷ درصدی زمین، پنجم جهان شده ایم و حفاری ۱۰۰ هزار متر در دستور کار قرار دارد که هم پیمان شده ایم به این مهم دست یابیم که این به معنای افزایش ۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری در استان آذربایجان‌شرقی است.
دکتر رستمی تصریح کرد: تاکنون ۲ میلیارد دلار از بازار سرمایه تامین مالی شده و تا دو هفته دیگر اولین شرکت سهامی عام را در بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد و پذیره نویسی آن در روزهای آینده شروع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با تاکید بر اینکه توسعه اکتشافات یکی از دستورات رهبری است گفت: آزمایشگاه مرجع در محدوده شمالغرب کشور نداشتیم که اولین آزمایشگاه مرجع با همکاری دانشگاه تبریز افتتاح شده که با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومن هدف‌گذاری، بطور کامل راه اندازی می‌گردد.
وی از اهداف ۸ پروژه تغلیظ شرکت صنایع مس را دو کارخانه تغلیظ در مس سونگون با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن کنسانتره اعلام کرد و گفت: صنعت مس میتواند در بین صنایع موجود در کشور پیشتاز باشد. چرا که ما هنوز ۶۰ سال ماده معدنی مس ذخیره در کشور داریم و با وجود اینکه برای مس هیچ جایگزینی در جهان وجود ندارد این صنعت را بسیار ارزنده می‌شمارد.
دکتر رستمی در پایان با تاکید بر اینکه کاتد قابلیت افزایش ارزش افزوده دارد گفت: یکی از سهام ارزنده بازار سرمایه، فملی است که پیشنهاد می‌شود همه مردم ایران سهامدار این شرکت باشند.
انتهای پیام/