رویای کیمیاگری تبدیل مس به طلا سرانجام نتیجه داد
رویای کیمیاگری تبدیل مس به طلا سرانجام نتیجه داد

دانشمندان چینی متوجه شده اند که چگونه می توان مس را مجبور ساخت که با تغییر ساختار پوسته های الکترونی همان کارکرد شیمیایی در کاتالیزورهای طلا را انجام دهد . به گزارش قلم پرس، روش « انتقال» مس به  فلز گرانبها در مجله Science Advances منتشر شد. دانشمندان می نویسند: « بمباران اتمی مس با کمک پلاسمای […]

دانشمندان چینی متوجه شده اند که چگونه می توان مس را مجبور ساخت که با تغییر ساختار پوسته های الکترونی همان کارکرد شیمیایی در کاتالیزورهای طلا را انجام دهد .

به گزارش قلم پرس، روش « انتقال» مس به  فلز گرانبها در مجله Science Advances منتشر شد.

دانشمندان می نویسند: « بمباران اتمی مس با کمک پلاسمای آرگون ضمن انجماد در شرایط فلزی ، با روشی خاص آنها را تغییر می دهد. آنها تعامل با گاز مونوکسید کربن و اکسیژن را قطع کرده و در کل طوری عمل می کنند که فلزات گرانبها انجام می دهند. در آینده مس جایگزین کاملی برای طلا در کاتالیزور است.»
طلا علی رغم شکنندگی شیمیایی و دسترسی کم در طبیعت ، امروزه به طور فعال به عنوان پایه ای برای بسیاری ازکاتالیزورهای شیمایی که تبدیل انواع مختلف مولکول های آلی را تسریع می بخشند، استفاده می شود.
دانشمندان مدت های مدیدی ست که سعی دارند فلزات ارزان تری را جایگزین طلا نمایند، اما نه شیمی دان ها و نه سایر متخصصین نتوانستند ماده مشابه بیابند که به خوبی عمل اکسیداسیون را انجام داده و واکنش را تسریع نماید.

منبع: اسپوتنیک