ستاری: فرهنگ خلاقیت و نوآوری را حمایت بخش‌های استانی توسعه می‌دهد
ستاری: فرهنگ خلاقیت و نوآوری را حمایت بخش‌های استانی توسعه می‌دهد

[ad_1] معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: یکی از پیش‌نیازها و بسترهای رشد و رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق در کشور، تحول فرهنگی است به گزارش قلم پرس،از تبریز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ظهر امروز در مراسم افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز و مرند با بیان اینکه خوشبخانه تمامی […]

[ad_1]


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: یکی از پیش‌نیازها و بسترهای رشد و رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق در کشور، تحول فرهنگی است

به گزارش قلم پرس،از تبریز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ظهر امروز در مراسم افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز و مرند با بیان اینکه خوشبخانه تمامی بخش های دست اندرکار در استان آذربایجان شرقی در تلاش هستند تا در همکاری با یکدیگر در ماه های اخیر تعداد خانه های خلاق و نوآوری در کشور رشدی قابل توجه داشته است، و به تعداد ۸۰ خانه در سراسر کشور رسیده است، اظهار کرد: یکی از پیش‌نیازها و بسترهای رشد و رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق در کشور، تحول فرهنگی است که این امر، با همکاری، همراهی و هم‌دلی تمام بخش‌های فعال و نقش‌آفرین در استان اتفاق می‌افتد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم‌ترین لازمه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را ایجاد بستر و زیست‌بوم مساعد فعالیت‌هایشان دانست و بیان کرد: در تلاش هستیم تا با ایجاد بستری مساعد برای فعالان زیست بوم فناوری، زمینه برای تبدیل استان آذربایجان شرقی به یکی از قطب‌های توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان و خلاق کشور فراهم شود.

وی با اشاره به این که با رونق کارخانه نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری، شاهد رشد و رونق کسب و کارهای این حوزه خواهیم بود ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۰ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی فعالیت دارند این در حالی است که این استان از ظرفیتی بیش از ۵ برابر این میزان برخوردار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که شرکت‌هایی در این استان فعال هستند که به بالاترین مراحل رشد و توسعه رسیده‌اند،‌ ادامه داد: این شرکت‌ها با تلاشی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در قالب قانون جهش تولید انجام داده در صدد ایجاد فضای مساعد برای رشد و رونق این زیست بوم هستند.

وی با بیان این که وجود صنایع و شرکت های بزرگ، یکی از مزایای استان آذربایجان شرقی است، ادامه داد: در قالب قانون جهش تولید دانش بنیان، مشوق‌ها و تسهیلات متنوع و متعددی برای ترغیب و تشویق شرکت‌های بزرگ و صنعتی به حمایت و پیوند با زیست بوم دانش بنیان و خلاق در نطر گرفته شده است که اعتبارهای مالیاتی تحقیق و توسعه، اعتبارهای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیر و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان از جمله این تسهیلات به شمار می‌رود و آیین نامه‌های مرتبط آن تصویب شده و یا در حال تصویب است.
 
گشایش خانه خلاق و نوآوری تبریز وامضا تفاهمنامه ایجاد کارخانه نوآوری 

۲۵ شرکت خلاق در این خانه خلاق و نوآوری مستقر هستند که زمینه را برای تبدیل ایده‌های بومی در حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق و فرهنگی به کسب‌وکارهای اشتغال‌آفرین و خلق‌کننده ارزش افزوده فراهم کرده‌اند. این خانه خلاق و نوآوری در فضایی به مساحت ۲ هزار متر مربع با حمایت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و اهتمام پارک و صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی به بستری برای تبدیل ایده های خلاق به کسب و کارها و شرکت‌های خلاق تبدیل شده است.

در این مراسم که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان و شهردار تبریز صورت گرفت، خانه خلاق و نوآوری تبریز   گشایش یافت تا نخستین خانه خلاق و نوآوری این استان زمینه را برای تبدیل ایده های خلاق در حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی فراهم کند و جمع خانه‌های خلاق و نوآوری کشور از ۸۰ عدد فراتر برود.

این مجموعه با مشارکت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده‌های و طرح‌های فناورانه مرتبط با صنایع نرم و خلاق حمایت خواهد شد.

 جذب و حمایت از ایده‌های خلاق درزمینه‌های اصلاح و بهبود روش‌های ساخت و تولید، تأمین قطعات یا مواد اولیه، بسته‌بندی، بازاریابی، تبلیغات، فروش، نشر و عرضه، صادرات و بهره‌برداری صنایع نرم از اصلی‌ترین اهداف ایجاد این مرکز به شمار می‌رود.

حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی، ایجاد شبکه‌ها و سامانه‌های منتورینگ، مشاوره، آموزش، ساخت و تولید و آزمون در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، دسترسی، بهره‌وری و رقابت‌پذیری و آموزش و ارتقاء هدفمند و متمرکز دانش، مهارت و تجربه نیروی انسانی فعال صنایع خلاق را از دیگر اهداف موردتوجه در خانه خلاق و نوآوری تبریز خواهد بود.

در خانه خلاق و نوآوری تبریز ضمن ارائه مشاوره‌های تخصصی به‌منظور تسریع فرآیندها و جلوگیری از تکرار خطاها و عوامل شکست طرح‌ها در راه عملیاتی شدن در کل زنجیره ایده تا بازار، بسترهای لازم برای تسهیل و تسریع در امکان‌سنجی، تحلیل، ایجاد و توسعه، دسترسی، تبلیغات، ارائه، برگزاری انواع رویداد، جشنواره و نمایشگاه و جلسات هم‌فکری و تخصصی عرضه و نشر در بازارهای هدف ایجاد خواهد شد.
 
افتتاح دو مرکز رشد واحدهای فناور در قالب ویدئو کنفرانس

در این مراسم همچنین مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور سراب و مرند توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و در قالب ویدئو کنفرانس آغاز به کار کردند.

در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور مرند با حمایت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری و پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، در زیرساختی به مساحت یک هزار متر مربع، زمینه برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و تجاری سازی آن‌ها فراهم شده است.

همچنین مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور سراب با  حمایت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری و پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، در مساحت ۳۴۰۰ متر مربع بستری برای شتابدهی تیم های دانشگاهی و نوآور فراهم شده است و در حال حاضر، ۸ تیم در مراحل مختلف شتابدهی و رشد قرار دارند.

 
بازدید از مرکز نوآوری و رشد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به مرکز نوآوری و رشد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز رفت و ضمن بازدید از محصولات دانش بنیان و خلاق این مرکز با فعالان فناور مستقر در آن گفت و گو کرد. در این نمایشگاه ۷ محصول تجاری سازی شده با حمایت معاونت علمی و فناوری و ۱۰ محصول شرکت های مستقر در مرکز رشد معرفی و بازدید شد. این محصولات در حوزه‌های قطعه سازی، تصفیه هوا، تجیهزات بیمارستانی و تجهیزات شیمیایی و دارویی با حمایت پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی ارائه شد.
 
معرفی توانمندی‌های فناورانه پارک علم و فناوری استان

در بخش دیگری از این مراسم شتاب دهنده های مستقر در پارک علم و فناوری استان، دستاوردها و توانمندی هایشان را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند. «شتاب دهنده ستاک‌آپ» که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارد توانسته زمینه را برای شتاب دهی بیش از ۲۸ استارتاپ یا شرکت خلاق فعال در این حوزه فراهم کند. به طوریکه اکنون ۱۱ تیم خلاق در مرحله شتاب دهی قرار دارند.

این شتاب دهنده امکاناتی همچون فضا کار اشتراکی، راهبری، خدمات مشاوره و تجاری سازی کسب و کار  را به تیم های مستقر ارائه کرده و در زمینه شتاب دهی شرکت های دانش‌نیان فعال است.

«شتاب دهنده پویا» نیز با ایجاد زمینه برای فعالیت ۳۲ هسته یا شرکت خلاق راه برای رشد و رونق ایده های نوآورانه در حوزه صنایع خلاق فراهم کرده است. در ۳ سال گذشته تیم های مختلفی در فرآیند شتاب دهی قرار گرفتند که سامانه جامع دانشگاهی و طرح بافت فرش دستباف با دستگاه ایران ساخت از مهم ترین این طرح ها به شمار می رود.

«شتاب دهنده آل‌ور» نیز در حوزه سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان و خلاق فعالیت دارد که با توجه به اولویت امسال، محوریت حمایتی خود را بر روی ایده های نوآورانه و خلاق حوزه کشاورزی متمرکز کرده است.

«شتاب دهنده تحلیل‌گران» نیز دستاورهای خود را به ستاری و استاندار آذربایجان شرقی معرفی کرد. این شتاب دهنده در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، شهر هوشمند، فین تک، ادتک و نیز حوزه های گوناگون صنایع خلاق از جمله واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی گیم و انیمیشن، محتوای دیجیتال، فرهنگ و هنر، رسانه و تبلیغات فعالیت دارد.
 
توانمندی در تولید تجهیزات خانگی بهره‌مند از فناوری‌های هوشمند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری،  از واحدهای SMD تحقیق و توسعه ، DIP  و خط تولید ترانس شرکت دانش بنیان صنایع صبح پارلار آسیا بازدید کرد. 
شرکت دانش بنیان صنایع صبح پارلار آسیا به عنوان بزرگ‌ترین طراح و تولید سیستم های هوشمند لوازم خانگی و همچنین صنایع خودرویی کشور، زمینه را برای توسعه فناوری‌های هوشمند از جمله اینترنت اشیا در تجهیزات خانگی، خودرویی و صنعتی فراهم کرده است.

این شرکت دانش بنیان، علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۵۵۰ نیری انسانی که عمدتاً تحصیل کردگان دانشگاه ها هستند، ۸۰ نفر را در واحد تحقیق و توسعه مشغول به کار کرده است. ۶ اختراع ثبت شده در این شرکت دانش بنیان ایجاد مقدمات پروژه تولید و طراحی موبایل هوشمند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از دیگر فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌رود. 

۵۰ نوع محصول شامل انواع بردهای الکترونیکی ایران‌ساخت در شرکت دانش‌بنیان صنایع صبح پارلار تولید شده است که از لحاظ قیمت با برترین محصولات آسیایی و اروپایی رقابت می کند. این محصولات همچنین راه خود را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه گشوده است.

.این شرکت همچنین در تولید محصولات دانش بنیان حوزه اینترنت اشیا نیز توانمندی دارد. محصولات هوشمندی که در انواع محصولات لوازم خانگی نصب می شود و هوشمندی را به این محصولات افزون می کند.
 
انتهای پیام/


[ad_2]