سازمان آمریکایی: بقایای موشک چینی تا اوایل روز یکشنبه وارد جو زمین می‌شود
سازمان آمریکایی: بقایای موشک چینی تا اوایل روز یکشنبه وارد جو زمین می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته یک مرکز تحقیق و توسعه فضا در آمریکا که با بودجه فدرال تامین می‌شود، انتظار می‌رود بقایای موشک غول پیکر چینی که هفته گذشته پرتاب شد،  تا ساعاتی دیگر به جو زمین بازگردد.  بعد از آن که ارتش آمریکا اعلام کرد فرماندهی فضایی ایالات متحده ورود کنترل […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته یک مرکز تحقیق و توسعه فضا در آمریکا که با بودجه فدرال تامین می‌شود، انتظار می‌رود بقایای موشک غول پیکر چینی که هفته گذشته پرتاب شد،  تا ساعاتی دیگر به جو زمین بازگردد. 

بعد از آن که ارتش آمریکا اعلام کرد فرماندهی فضایی ایالات متحده ورود کنترل نشده این موشک را تحت نظر دارد، وزارت خارجهچینروز جمعه اعلام کرد اغلب بخش‌های این موشک هنگام ورود به جو می‌سوزد و احتمال آسیب آن به زمین بسیار کم است.

این شرکت هوافضا جمعه شب در توییتی اعلام کرد طبق آخرین پیش‌بینی مرکز «مطالعات بقایا و بازگشت مجدد به مدار» این شرکت، ورود مجدد موشک «لانگ مارچ ۵بی» هشت ساعت قبل یا بعد از ساعت ۴ و ۱۹ دقیقه گرینویچ در روز یکشنبه خواهد بود. 

طبق این پیش‌بینی، مکان بازگشت نزدیک جزیره شمالی نیوزیلند خواهد بود اما در عین حال ذکر شده که ورود آن در هر نقطه از مسیرهایی که مناطق وسیعی از کره زمین را پوشش می‌دهد، امکانپذیر است.

پیش از این «جاناتن مک داول» کارشناس فیزیک نجومی مستقر در هاروارد به رویترز گفته بود امکان دارد بقایای این موشک روی زمین فرود بیاید و شاید در منطقه‌ای پرجمعیت این اتفاق رخ دهد، مانند ماه مه سال ۲۰۲۰ وقتی تکه‌های اولین موشک لانگ مارچ ۵بی روی ساحل عاج بارید و به چند ساختمان آسیب زد، گرچه کسی در پی آن آسیب ندید.

به گزارش رویترز، این مسئله در خود چین هم بی سابقه نیست و اواخر آوریل مقامات شهر «شیان» استان «هوبئی» اطلاعیه‌ای را منتشر کردند و از مردم مناطق اطراف خواستند برای تخلیه آماده شوند زیرا احتمال فرود بقایای موشک در آن منطقه وجود داشت.

طبق این گزارش، مرحله هسته خالی از هفته گذشته در حال کاهش ارتفاع بوده اما سرعت فرسایش مداری (کاهش فاصله) آن به دلیل متغیرهای جوی غیر قابل پیش‌بینی، مشخص نیست. این یکی از بزرگترین بقایای فضایی است که با وزن ۱۸ تن وارد جو زمین می‌شود.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین روز چهارشنبه گزارش داد بقایای موشک مذکور که بخشی ازایستگاه فضاییبرنامه‌ریزی شده را هفته گذشته به مدار فرستاد، احتمالاً در آب‌های بین‌المللی فرود خواهد آمد. 

اسپوتنیک هم به نقل از ارتش آمریکا گزارش داده بود موشک نهم مه (۱۹ اردیبهشت) بر فراز ترکمنستان وارد جو زمین خواهد شد.

پیشتر هم منابع خبری اعلام کردند احتمال سقوط بقایای موشک فضاپیمای چینی به مناطق مسکونی زمین کم است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد با آن که احتمال دارد این موشک در مناطق مسکونی سقوط کند، احتمال بیشتر این است که چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا بخش اعظم سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از زمین‌های موجود در کره زمین بایر هستند. یک کارشناس مسائل فضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم گفت خطر ایجاد خسارت به دلیل سقوط این موشک، «بسیار اندک» است.

این خبرگزاری نوشته بود، هنوز مشخص نیست این موشک به کدام نقطه زمین اصابت خواهد کرد. محل دقیق سقوط اصابت بقایای این موشک، ساعاتی قبل از بازگشت به جو زمین مشخص خواهد شد.

«جاناتان مک‌داول» اخترشناس در مرکز ستاره‌شناسی هاروارد-اسمیتسونیان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت سرعت حرکت این موشک ۱۸۰۰۰ مایل در ساعت است که به معنی آن است که هر گونه تغییر کوچک در مدار آن در مسیر حرکتش تغییر محسوس ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بر اساس مدار فعلی این موشک می‌توان انتظار داشت بقایای آن در نیویورک، مادرید، پکن و حتی جنوب شیلی یا نیوزلند سقوط کند.

چین چندی پیش بخش اصلی نخستین ایستگاه فضایی دائمی خود را با این موشک به فضا پرتاب کرد. قرار بود موشک لانگ‌مارچ ۵ بی در نقطه‌ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد، اما برخی کارشناسان درباره احتمال فرود کنترل نشده آن هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/م