رای تحقق رشد اقتصادی به دنبال لیست عریض و طویل پروژه‌ها نیستیم/ نمایندگان با تیم مدیریتی ارشد استان همسو باشند
رای تحقق رشد اقتصادی به دنبال لیست عریض و طویل پروژه‌ها نیستیم/ نمایندگان با تیم مدیریتی ارشد استان همسو باشند

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی امروز در جلسه تدوین و نهایی‌سازی برنامه های رشد اقتصادی استان در حوزه زیربنایی اظهار کرد: خوشبختانه استان از دانش ضمنی انباشته در ارتباط با برنامه‌ریزی توسعه و دستیابی به رشد اقتصادی چه به صورت بلند مدت مثل سند آمایش و برنامه‌های توسعه پنج ساله و چه […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، داود بهبودی امروز در جلسه تدوین و نهایی‌سازی برنامه های رشد اقتصادی استان در حوزه زیربنایی اظهار کرد: خوشبختانه استان از دانش ضمنی انباشته در ارتباط با برنامه‌ریزی توسعه و دستیابی به رشد اقتصادی چه به صورت بلند مدت مثل سند آمایش و برنامه‌های توسعه پنج ساله و چه میان مدت مثل سند تدبیر توسعه، برخوردار است.

وی افزود: با محدودیت‌هایی که وجود دارد اصلا نمی‌خواهیم پروژه جدید دولتی تعریف کنیم، تاکید دولت این است که منابع را به نحوی ساماندهی کند که منجر به رشد اقتصادی شود؛ این در حالی است که عملکرد کشور در سال‌های گذشته به دلایل مختلف در این خصوص چندان موفق نبوده است.

این اقتصاددان بر لزوم کاهش اتکا به اعتبارات دولتی و اتخاذ رویکردهای جدید تامین منابع در بخش‌های مختلف برای تحقق رشد اقتصادی تاکید و تصریح کرد: در این ارتباط توجه به بازار سرمایه، تشکیل صندوق‌های پروژه و جلب مشارکت بخش خصوصی می‌تواند راهگشا باشد و ماموریت‌های مستمر دستگاه‌ها نباید به عنوان کارویژه تعریف شود.

بهبودی یادآور شد: برای تحقق رشد اقتصادی به دنبال لیست عریض و طویل پروژه‌ها نیستیم؛ بلکه اهم اقدامات باید در قالب مگاپروژه‌ها و کارویژه‌هایی ساماندهی شود که اثربخشی آنها منجر به ارتقای تولید، بهره‌وری، توسعه صادرات و افزایش سهم اقتصادی و سرانه درآمد استان در کشور شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: بر همین اساس پروژه‌های زیربنایی استان باید به سمت و سوی قراردادهای مشارکتی و با حداقل اتکا به منابع دولتی پیش رود.

وی متذکر شد: اگر می‌خواهیم به جایگاه شایسته خود در زمینه سهم اقتصادی، درآمد سرانه و تولید ثروت دست یابیم، لازم است سرعت رشد استان از میانگین رشد اقتصادی هدفگذاری شده برای کشور بیشتر باشد که در این خصوص نیازمند تغییر پارادایم و رویکرد هستیم.

این اقتصاددان همچنین توجه به ارتقای بهره‌وری، پررنگ شدن نقش بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت تمام نهادهای اثرگذار را برنامه‌های اصلی دولتمردان استان برای تحقق رشد اقتصادی عنوان و تصریح کرد: برای پیشبرد برنامه های توسعه باید از نگاه بخشی و محلی خودداری کرده و به یک اجماع عمومی برسیم.

محدودیت‌های منابع دولتی و لزوم استفاده از ظرفیت‌های استان

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: برای اینکه از حالت روزمرگی و تقاضامحوری خارج شویم، باید نیازها و اولویت‌های استان، موانع موجود در حوزه کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری را شناسایی و بر اساس آن نقشه راهی ترسیم کنیم.

جواد رحمتی افزود: محدودیت‌های منابع دولتی برای همه مشخص است و در این مسیر باید به فکر استفاده از سایر ظرفیت‌های استان باشیم.

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی هم تاکید کرد: مسیر رشد اقتصادی استان تامین زیرساخت‌ها و جذاب کردن سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی و قطع اتکا به اعتبارات دولتی است.

نمایندگان با تیم مدیریتی ارشد استان همسو باشند

در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی به پروژه‌های تکمیل پروژه‎های زیربنایی استان از جمله آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را ضروری برشمرد و گفت: لازم است نمایندگان استان نظرات کارشناسی دستگاه‎های ملی را در اولویت‎ بندی پروژه‎ها و تاثیرگذاری در تامین اعتبار آنها مد نظر قرار داده و ضمن همسو بودن با تیم مدیریتی ارشد استان از نگاه محلی اجتناب کنند.

ابوالقاسم سلطانی در ادامه گزارشی از اقدامات اساسی استان در خصوص طرح ملی جهش مسکن ارائه کرد.

احداث نیروگاه‎های کوچک با مدیریت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 

در ادامه افشین روشن میلانی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی بر لزوم تقویت شبکه انتقال برق، تشکیل کمیته راهبری صنعت برق استان و احداث نیروگاه‎های کوچک با مدیریت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاکید کرد.

انتقال آب ارس به تبریز جزو مهم ترین پروژه های استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز انتقال آب ارس به تبریز را جزو مهم‌ترین پروژه‌های استان برشمرد و افزود: تکمیل پایاب سدها جهت توسعه کشاورزی و جلب مشارکت مردم در این پروژه‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد.

یوسف غفارزاده اذعان داشت: اگر موانع تکمیل سدهای استان رفع شود، در سال آینده شاهد افزایش قابل توجهی در محصولات کشاورزی استان خواهیم بود.

رهنمای توحیدی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: برای اینکه صنایع استان با مشکل گازرسانی مواجه نشوند باید افزایش بهره‌وری در حوزه گاز و بهینه سازی مصرف جدی گرفته شود.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶