دیدار «رحمان» با وزرای خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی
دیدار «رحمان» با وزرای خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با روسای هیات‌های کشورهای شرکت کننده در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار کرد. طرفین در مورد اجرای تصمیمات جلسه شورای امنیت جمعی و اولویت‌‌های طرف تاجیکی به عنوان رئیس موقت در این سازمان بحث و تبادل نظر کردند. […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با روسای هیات‌های کشورهای شرکت کننده در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار کرد.

طرفین در مورد اجرای تصمیمات جلسه شورای امنیت جمعی و اولویت‌‌های طرف تاجیکی به عنوان رئیس موقت در این سازمان بحث و تبادل نظر کردند.

در این راستا، به نشست شورای وزرای دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که ماه آوریل سال جاری در شهر دوشنبه برگزار شده است، اشاره شد.

رحمان تاکید کرد که تاجیکستان در دوره ریاست خود در سازمان پیمان امنیت جمعی مطابق با اولویت‌های تعیین شده، با حمایت کشورهای عضو به طور موثر وظایف ریاست خود را انجام می‌دهد.

تاکید شد که فعالیت‌های دوره گذشته سازمان باید به طور جامع مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و استراتژی توسعه سازمان پیمان امنیت جمعی تا سال ۲۰۲۵ با در نظر گرفتن اولویت‌های آینده تدوین شود.

در جریان این ملاقات همکاری کشورها در چارچوب پیمان امنیتی جمعی، تامین امنیت منطقه، پیاده سازی برنامه‌های سازمان برای تقویت ظرفیت مرزهای تاجیکستان و افغانستان، مبارزه مشترک با تهدید و خطرات جامعه جهانی، تروریسم و افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر بررسی شدند.

در پایان این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان برای اعضای شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی آرزوی موفقیت کرد و ابراز امیدواری کرد که نتایج نشست امروز در رسیدن به اهداف پیش رو مثمر ثمر باشد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/