دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۲) به کار خود پایان داد
دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۲) به کار خود پایان داد
دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس 2022) با معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره ربع رشیدی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان شرقی به کار خود پایان داد.
در مراسم اختتامیه این نشست که جمعه شب در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد، سه طرح فناورانه برتر این دوره از نمایشگاه معرفی و از صاحبان این طرح‌ها تجلیل شد.

براین اساس، “طرح توسعه و تبلیغ نرم گردشگری در قالب فناوری هنرهای تصویری” ارائه شده توسط کمال شایگان برنده تندیس طلایی جشنواره و جایزه ۵۰۰ میلیون ریالی، “طرح میز تشریح مجازی” ارائه شده توسط محمد اکبرپور رحمانی برنده تندیس نقره‌ای جشنواره و جایزه ۳۵۰ میلیون ریالی و طرح “درگاه اینترنتی بانکی و ابزار تسهیل‌گری مالی” ارائه شده توسط حامد حافظی برنده تندیس برنزی جشنواره و جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی شد.

در این مراسم همچنین از پارمیس صدیقی با ارائه طرح ماسک کاهش استرس و اضطراب به عنوان نوجوان فناور رینوتکس و المیرا ولایی با ارائه طرح فیلترهای جداکننده آب و روغن به عنوان بانوی فناور رینوتکس مورد تقدیر قرار گرفتند.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم از راه اندازی پنج دهکده نوآوری کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد مزرعه های نوآوری در دستور کار است تا یک مجموعه به هم پیوسته را برای رونق بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه در حوزه های مختلف در بخش کشاورزی نیاز به حضور شرکت های دانش بنیان داریم، افزود: یکی از مهم‌ترین آنها نهاده های فناورانه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بخش‌های بذرهای هیبریدی، کود، سم، تجهیزات آبیاری، تولید نهال سالم و گواهی شده، واکسن، گلخانه و تغذیه دام و طیور نیازمند حضور شرکت های دانش بنیان هستیم.

وی با بیان اینکه برخی مواقع شرکت های دانش بنیان در فروش محصولات به مشکل می‌خورند، اعلام کرد: برای این منظور ابتدا نیازها را در همه بخش ها شناسایی می‌کنیم و تاکنون ۳۰۰ نیاز فناورانه کشاورزی از معاونت ها و موسسه ها جمع آوری شده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: نیاز به شرکت های دانش بنیان عرضه می شود و هر شرکتی بتواند آن را عرضه کند با انعقاد قرارداد دیگر دغدعه فروش محصول خود را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ثروت در دنیای امروز مدیون علم و فناوری است و مدل ثروت در دنیا تغییر کرده و شرکت هایی که در حوزه دانش و فناوری در صدر ثروت آفرینی هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در کشور تولید ثروت برای نسل آینده است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز تولید ثروت را عبادت عنوان کردند؛ لذا کار بسیار فعالانه و درست و رو به رشدی در حوزه های دانشگاهی و تحقیقاتی در حال وقوع است که هر روز رو به رشد و شکوفایی است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به راه اندازی دهکده‌ علم و فناوری استان در بخش کشاورزی، گفت: هدف ما این است که تا پایان سال جاری، تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی را به ۱۰۰ شرکت ارتقا دهیم.

عابدین خرّم با اشاره به اینکه این نمایشگاه ۲ سال به دلیل محدودیت‌های کرونایی تعطیل بود، افزود: امسال با اهتمام دانشگاه‌ها و مجموعه علمی پژوهشی استانداری، این نمایشگاه با کمیت و کیفیت بسیار خوبی به مدت چهار روز برگزار شد و بیش از ۶۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

وی ادامه داد: از بین ۱۱ زون این نمایشگاه، یک زون اختصاصی برای جهادکشاورزی و در حوزه آب بود.

خرّم با بیان این‌که متاسفانه استان در خصوص شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی ضعیف عمل کرده است، افزود: تعداد پنج شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی داریم که باتوجه به وضعیت کشاورزی استان، این شرکت‌ها می‌توانند از لحاظ بهره وری، رشد و توسعه بخش تاثیرگذار باشند و در این نمایشگاه نیز این حرکت مهم شروع شده است.

وی گفت: تعداد ۱۲۷ شرکت در حوزه آب، فناوری زیستی و صنایع غدایی حضور داشتند که ۵۰ شرکت به طور اختصاصی در حوزه کشاورزی و بیش از ۷۰ شرکت در حوزه آب، اصلاح تکنولوژی بذر، بیوتکنولوژی، خوراک دام، تصفیه آب، هوشمندسازی تاسیسات آب فعال هستند.

وی با بیان این‌که مجموعه مدیران جهادکشاورزی استان به مسئله دانش بنیان توجه دارند و نخبگان و پژوهشگران در این حوزه فعال هستند، گفت: سالانه پنج میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم که هدفگذاری کردیم تا از طریق شرکت‌های دانش بنیان میزان تولید استان را به ۲ برابر ارتقا دهیم که قابل دستیابی است.

عبدالرضا فلاح، مشاور نوآوری و فناوری استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برگزاری برنامه‌ها و جشنواره بخش جنبی این نمایشگاه و رقابت ۶۰ شرکت در این جشنواره، گفت: سعی کردیم تا رویدادهای جنبی را برای کمک به تجاری سازی و بلوغ شرکت‌ها در حوزخ توانمندسازی آن‌ها برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نزدیک به ۵۷ رویداد در این نمایشگاه، افزود: سعی کردیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در این خصوص برای برقراری عدالت نوآوری در استان، از تمامی شهرستان‌ها طرح نوآوری و دانش بنیان داشتیم.

انتهای پیام/