در خصوص احتمال ادامه تعطیلی‌ها تصمیمی گرفته نشده است/مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند
در خصوص احتمال ادامه تعطیلی‌ها تصمیمی گرفته نشده است/مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در برخی شهرهای استان گفت: به همین دلیل مدارس تبریز، سردرود، خسروشاه ، شهر جدید سهند و باسمنج فردا شنبه در ۲ نوبت صبح و عصر تعطیل است.

 محمدباقر هنربر اظهار کرد: این تصمیم از سوی کارگروه ویژه آلودگی هوا و به علت تدوام آلایندگی هوا اتخاذ شد.

وی در خصوص احتمال ادامه تعطیلی‌ها گفت: تاکنون در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

هنربر با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در خصوص کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: یکی از تدابیر کاهش آلودگی هوا، تعطیلی مدارس است که با کاهش استفاده از وسایط نقلیه رخ می دهد و این تصمیم در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی توصیه کرد: برای کاهش آلودگی هوا بهتر است مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا از روزهای آلوده عبور کنیم.

گزارش فارس حاکی است؛ مدیرکل حفاطت از محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش میزان آلاینده‌های هوا در تبریز گفت: هوای تبریز برای گروه‌های حساس ناسالم است.

حمید قاسمی افزود: میزان ذرات معلق در هوا و شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای تبریز در زمان حاضر ۱۰۷ پی پی ام بوده و وضعیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی ادامه داد: مردم از ترددهای غیرضروری و فعالیت طولانی در فضای باز خودداری کنند و کودکان و بیماران قلبی و ریوی باید از حضور در مکان‌های باز خودداری کرده و مردم نیز از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

وی افزود: براساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منو کسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار،  ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.