دریاچه ارومیه به لحاظ فنی احیا شده است
دریاچه ارومیه به لحاظ فنی احیا شده است
مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: با وجود اینکه در سال های گذشته بسیاری از متخصصان از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اظهار نا امیدی می کردند در حال حاضر شاهد احیا دریاچه ارومیه به لحاظ فنی و بازگشت پرندگان مهاجر هستیم.

به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه با توجه به گرم تر شدن دمای هوا ، اظهار داشت: با وجود اینکه در سال های گذشته بسیاری از متخصصان از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اظهار نا امیدی می کردند و از جداسازی دریاچه ارومیه سخن می گفتند، شاهد بهبود حال دریاچه و بازگشت پرندگان مهاجر هستیم.

وی افزود: در حال حاضر با درنظر گرفتن مطالعات سازمان فضایی مبنی بر عمیق شدن کف دریاچه ارومیه، دریاچه ارومیه به لحاظ فنی احیا شده است.

مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: در ۱۱ خرداد سال ۱۳۹۳ وسعت آب دریاچه برابر با ۲۱۵۰٫۷۰ کیلومتر مربع بوده که این میزان در ۱۱ خرداد سال گذشته به ۲۴۱۴٫۲۰ رسیده بود، با توجه به اقدامات مناسب ستاد احیای دریاچه ارومیه و نزولات آسمانی وسعت دریاچه ارومیه در ۱۱ خرداد سال جاری به ۳۲۵۴٫۵۱ کیلومتر مربع رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع در سال جاری در کنار بارش های اخیر و اقدام ستاد در خصوص مدیریت رهاسازی آب سدها در بازه زمانی مناسب حجم آب دریاچه ارومیه از ۵ میلیارد متر مکعب گذشت و به طور کلی فاز دوم برنامه ستاد احیا برای افزایش یک سانتی متری دریاچه ارومیه محقق شد.

ساعی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان دمای هوای استان تا پایان تیرماه نرمال خواهد بود، خاطرنشان کرد: با وجود گرمتر شدن دمای هوا در فصل تابستان و آغاز فرایند تبخیر ناشی از بالا رفتن درجه حرارت، تاثیر آنچنانی بر وضعیت دریاچه نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاکید معاون اول رییس جمهور مبنی بر اتمام سه پروژه طرح انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه خانه های فاضلاب شهری تبریز و ارومیه و انتقال پساب حاصل به پیکره دریاچه، گفت: در صورت تحقق و بهره برداری از پروژه های اولویت دار سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه انتقال داده خواهد شد که با این وجود در کنار دیگر اقدامات، احیای دریاچه در سال های آتی قابل تحقق خواهد بود.