خرید خانه در تهران را به تعویق بیندازید، کاهش قیمت مسکن به زودی
خرید خانه در تهران را به تعویق بیندازید، کاهش قیمت مسکن به زودی
در چندسال اخیر، سرمایه گذاری در زمینه مسکن و خانه تبدیل به بازار داغی شده است که افراد زیادی را به امید کسب سود بیشتر، به سمت خود جذب نموده. این روزها اخباری راجع به کاهش قیمت مسکن در تهران شنیده می شود که برای مستأجران خبر امیدوار کننده ای است اما به نظر می رسد سرمایه گذاران مجبورند کمی عقب نشینی کنند تا دچار ضرر نشوند. به هرحال اگر شما هم قصد خرید خانه در شهر تهران یا سرمایه گذاری در این زمینه را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بازار مسکن نسبت به سایر بازارها، از الگوهای متفاوت و خاصی پیروی می کند به همین دلیل کاهش قیمت ها در این بازار با سرعت کمتری اتفاق می افتد. با این حال به نظر می رسد اخیرا نشانه هایی از رکود بازار مسکن مشاهده شده است و در ماه های آینده شاهد روند نزولی قیمت مسکن خواهیم بود.

بنابر آخرین گزارشی که از بانک مرکزی منتشر شده است، قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی در تهران که از طریق بنگاه های معاملات ملکی خرید و فروش شده باشد، ۳۰ میلیون تومان می باشد. این مبلغ نسبت به خرداد ماه ۱٫۳ درصد رشد داشته است. در نتیجه این افزایش قیمت، تعداد معاملات ملکی نسبت به ماه قبل ۰٫۶ درصد کاهش یافته اند.

طبق گزارش مذکور، معاملات مسکن در تهران به ترتیب در منطقه پنج( ۱۴٫۴ درصد)، منطقه ۱۰( ۱۰٫۴ درصد) و منطقه ۲(۹٫۶ درصد) بیش از سایر مناطق بوده است. قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران با رشد ۱۵ درصدی رکورد شکنی کرده و می توان گفت گران ترین منطقه تهران می باشد.

کارشناسان با بررسی روند صعودی و نزولی قیمت ها در مناطق ۲۲ گانه تهران، به نتایجی دست یافته اند که با بررسی آنها پیشبینی می شود بازار مسکن شهر تهران وارد دوره رکود و کاهش قیمت شده است. معمولا بعد از جهش قیمت در بازار مسکن، با دوره رکود و نزول قیمت ها مواجه می شویم. این اتفاق به این دلیل است که مردم با افزایش قیمت ها توان خرید خود را از دست می دهند و شروع به پس انداز کردن می کنند. لذا کم شدن قدرت خرید مردم و کم شدن معاملات مسکن سبب می شود که فروشندگان از سود خود چشم پوشی کرده و املاک خود را با تخفیف و قیمت کمتری بفروشند.

مدتی پیش وزیر راه و شهرسازی ادعا کرد که قیمت مسکن درکشور حباب است و در آینده کاهش قیمت ها در بازار مسکن را شاهد خواهیم بود. همچنین طبق اظهارات آقای محمد اسلامی، وزیر محترم راه و شهرسازی، پیشبینی می شود با اتمام و عرضه ی پروژه های مسکن ملی قیمت مسکن در تهران روند نزولی پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، دولت تلاش می کند با متعادل کردن قیمت ها در بازارمسکن، شرایط مناسبی را برای مردم فراهم کند تا بتوانند با مبلغ معقولی صاحب خانه شوند.

آمارها حاکی از آن است که در یک هفته اخیر، قیمت معاملات خرید و فروش مسکن در تهران حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش داشته اند. بسیاری از مالکان حاضر شده اند املاک خود را که سابقا قیمت های بالایی برای فروش آن ها تعیین کرده بودند، با قیمت پایین تری بفروشند. از همین رو به نظر می رسد قرار است در آبان ماه امسال شاهد کاهش قیمت چشمگیری در بازار مسکن پایتخت باشیم.

مسکن نیز مانند سایر کالاهای موجود در جامعه به شدت از قیمت ارز و طلا تاثیر می پذیرد و همراه با افزایش نرخ طلا و ارز، قیمت مسکن نیز رو به فزونی می رود. بنابراین هنگامی با تعدیل قیمت ها در بازار مسکن خواهیم بود که قیمت ارز و طلا کاهش پیدا کند. نوسانات بازار ارز پیشبینی روند قیمت مسکن را کمی با دشواری مواجه می کند.
اسپانسر: لحظه آخر دات کام