جولان میوه‌های خارجی در بازار تبریز
جولان میوه‌های خارجی در بازار تبریز
میوه‌های شهرم روی درخت می‌گندند و پشندی‌های استانم در عمق زمین دفن می‌شوند تا پرتقال‌های مصری، گلابی‌های آمریکایی و میوه‌های شگفت‌انگیز پاپایا، فیسالیس، دراگون، رامبوتان، آواکادو و گیلاس 170 هزار تومانی آرژانتینی سوغات برجام شوند.

قلم پرس: طعم گس میوه‌های خارجی مدت‌هاست که بلای جان کشاورزان و باغداران ایرانی شده در حالی که هستند کشاورزان و باغدارانی که میوه‌های آنها آنقدر روی درختان باقی می‌ماند تا می‌گندد و درنهایت هم جای خالی میوه‌های ایرانی را در سبد خرید مردم، میوه‌های خارجی پر می‌کند. میوه‌هایی که به روایت خریدارنشان «عطر و طعم ندارند اما قشنگند» و برای حفظ کلاس سبد میوه در میهمانی‌ها مناسبند! و جیب واردکنندگان میوه روز به روز پر بارتر می‌شود و از درد کشاورزان ایرانی پول پارو می‌کنند.

طبق اعلام مراجع ذی‌ربط، در حال حاضر صرفاً واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه قانونی است و غیر از آن محصولات خارجی که وارد کشور می‌شوند غیرقانونی و قاچاق هستند.

«اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آن‌وقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.» این بخشی از سخنان دوشنبه نوزدهم بهمن ۹۴ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود.

اوایل امسال بود که سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی از ورود و عرضه پرتقال‌ مصری و ترکیه‌ای، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی، لیموترش برزیلی، شلیل ترکیه‌ در بازار خبر داد که قیمت برخی از این اقلام به حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسید.

در حال حاضر هم بعد از نهایی شدن برجام، به نظر می‌رسد راه واردات محصولات کشاورزی آمریکایی به بازار ایران باز شده و گیلاس آرژانتینی، فیسالیس، دراگون، رامبوتان، لونچین، لونقا جای خود را در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تبریز بازکرده‌اند.

رامبوتان

رامبوتان

این روزها گیلاس آرژانتینی با قیمت حدود ۱۷۰ هزار تومان، فیسالیس ۱۵۰ هزار تومان، لونچین، ۱۵۰ هزار تومان، رامبوتان ۱۵۰ هزار تومان، دراگون ۱۷ هزار تومان، انگور شیلی ۳۲ هزار تومان، پاپایا ۱۵۰ هزار تومان در کنار میوه‌های سایر کشورها به فروش می‌رسد و نکته جالب توجه و قابل تأمل این است که خرده‌فروش‌های سطح شهر مدعی هستند که این میوه‌ها را بدون هیچ محدودیت و ممانعتی تهیه می‌کنند.

براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.

تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی که در حال دست‌ و پنجه نرم کردن با رکود شدید هستند نگران این هستند که اتفاقات پسابرجام به جای کمک به بهبود وضع تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف، به افزایش واردات بی‌رویه منجر شود و دولت صرفاً واردکننده باشد.

دراگون

دراگون

دراگون

دراگون

در این کلانشهر مردمانی هستند که با پول یارانه ماه خود را سپری می‌کنند و خیلی از کارگران هم با حداقل حقوق ۷۰۰ هزار تومانی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی خود را می‌گذرانند.

آیا میوه‌های خارجی با قیمت‌های کیلویی آن قیمت با حقوق یک کارگر دهن‌کجی به مردم محسوب نمی‌شود! آیا مسئولان در این شهر زندگی نمی‌کنند که حضور کالاهای قاچاق هر روز در این شهر زیاد‌تر می‌شود و تنها به برگزاری چند جلسه برای حمایت از تولید اکتفا می‌کنند.

مغازه‌های پوشاک تبریز شده پوشاک ترک، کفش فروشی‌ها کفش‌های چینی و ترک و این روزها میوه فروشی‌ها به تصرف کالاهای خارجی در می‌آید و مسئولان در کنار این امر تنها شعار حمایت از محصولات و تولیدات داخلی را فریاد می‌زنند.

اینجا این سئوال مطرح می‌شود آیا مسئولان آذربایجان‌شرقی در این شهر زندگی نمی‌کنند یا خودشان را زده‌اند به خواب.

حال با توجه به اینکه در کشور توان تولید بسیاری از میوه‌هایی که به کشور وارد می‌شود وجود دارد این سوال پیش می‌آید چه ضرورتی دارد که میوه‌های خارجی گران قیمت به بازار روانه شود.

اما مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید یکی از مفاد مهم سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است.

با نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در می‌یابیم در درجه اول تمام دولتمردان و سپس آحاد مردم باید نسبت به رعایت پیش فرض‌های اقتصاد مقاومتی کوشا بوده و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های اقتصاد نظام اسلامی تلاش و فعالیت کنند.

مقام معظم رهبری نیز طی دو سال اخیر موضوع اصلی کشور را مسئله اقتصاد دانسته و با صراحت اعلام کردند: «اقتصاد مسئله‌ اصلی کشور است و اگر ملت بتواند اقتصاد خود را رو به‌ راه کند، دشمن در مقابله‌ با ملت ایران بى‌دفاع خواهد ماند.»

فیسالیس

فیسالیس

ایشان همچنین در دیدار هزاران نفر از کارگران کشور موضوع مصرف کالای داخلی را مورد توجه قرار داده و فرمودند: «در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاه‌های دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی، بر خود حرام بداند.»

با کمی دقت در اطراف خود و کالاهایی که روزمره استفاده می‌شوند متوجه خواهیم شد که، کم نیستند لوازم و کالاهایی با برندهای خارجی در بازار کشور که تقاضای مردم برای خرید آن‌ها در حال افزایش بوده و به یک ناهنجاری فرهنگ اقتصادی تبدیل شده است.

با شروع به کار دولت تدبیر و امید و تلاش برای رفع تحریم‌های اقتصادی به جای آنکه انتظار افزایش سرمایه‌گذاری و رونق تولید داخلی به جهت رفع مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه برود، بیشتر امید واردکنندگان کالاهای مصرفی نهایی زنده شد تا بیش از پیش بازار ایران را در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار دهند و نیروی کار داخلی برای تولید کالای مصرفی در داخل به خدمت گرفته نشود.

در شرایط فعلی که کشور در رکود تورمی قرار دارد و به دنبال عبور از آن است، دولت باید تلاش کند تا چرخ‌های تولید را بیش از پیش به حرکت درآورد و سیاست‌های اتخاذی همگی به نوعی در این جهت باشند، لکن به بهانه کاهش تورم و بدون در نظر گرفتن تأکیدات سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی میزان واردات کشور در حال افزایش بوده که روی دیگر آن تضعیف تولید ( آن هم با افولی که طی سال‌های اخیر داشته است) است.

در پایان باید گفت سیب تولید باغداران استان، سیب زمینی کشاورزان این روزها در دست باغداران استان مانده است و یا در زمین‌های خودشان دفن می‌شود. به این ترتیب است که جیب واردکنندگان میوه روز به روز پر بارتر می‌شود و به اصطلاح معروف این عده از درد کشاورزان ایرانی پول پارو می‌کنند.

گزارش از: جواد بیرام زاده