جایگاه آذربایجان و زبان ترکی در بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست
جایگاه آذربایجان و زبان ترکی در بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست
استاندار آذربایجان شرقی جایگاه آذربایجان در ادبیات عاشورایی را کم‌نظیر دانست و گفت: سوز و گداز شاعران، بصیرت و تحلیل عالمان و عشق و ارادت مداحان این سرزمین رنگ و بوی دیگری دارد.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی در آئین افتتاحیه هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز، اظهار داشت: تجلیل از این گنجینه‌­های معنوی که سال‌های گران‌بهای عمر خود را صرف تبلیغ مرام حسینی و ترویج آئین‌های ناب عاشورایی کرده‌­اند، کار ارزشمندی است.

وی، تکریم و معرفی مادحان و خادمان حسینی را در راستای فرهنگ‌­سازی و الگوسازی برای نسل­‌های حاضر و آینده دانست و گفت: عشق و ارادت به ائمه در همه جای ایران‌زمین موج می‌زند و فرزندان این دیار، با محبت امام حسین(ع)  قد می­‌کشند و خواص نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه فرهنگ عامه مردم ایران با نام اباعبدالله(ع) عجین شده است، افزود: هنرمندان عرصه­‌های مختلف نیز با آفرینش­‌های ناب­شان، ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می­‌دهند که در این میان، شعر جایگاهی ویژه دارد و ادبیات عاشورایی، از ناب­‌ترین آفرینش‌های شاعران این دیار است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سابقه مرثیه‌سرایی و شعر عاشورایی در ادبیات فاخر فارسی به قبل از فردوسی بزرگ می‌رسد، گفت: خود حکیم طوس نیز برای عاشورا و کربلا شعر سروده و این سنت در طی قرون متمادی از سنایی مروزی، قوامی رازی تا محتشم کاشانی و تا به امروز ادامه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه آذربایجان و زبان ترکی در بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست و سوز و گداز شاعران، بصیرت و تحلیل عالمان و عشق و ارادت مداحان این سرزمین رنگ و بوی دیگری دارد.

پورمحمدی افزود: اولین کتاب مستقل در رثای سالار شهیدان توسط فضولی شاعر بزرگ آذربایجان با عنوان «حدیقه‌السعدا» به زبان ترکی تالیف شده و پس از وی نیز سخن­‌سرایان بزرگ زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی، کریمی و صدها شاعر دیگر، دیوان‌هایی آفریده­‌اند که مداحان و پیرغلامان در منابر، تکیه‌ها و حسینیه‌ها با زمزمه آن اشعار، شور عاشورایی را با شعور حسینی تلفیق کرده و نام آذربایجان را در ادبیات عاشورایی و آیین‌های عزاداری جاودانه ساخته­‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان گفت: اگرچه شرایط کرونایی امکان برگزاری این اجلاس در مقیاسی که شایسته درگاه امام ‌حسین(ع) است را نداد، اما برنامه‌های ابتکاری و محتوای وزین آن شایسته قدردانی است.