تلاش می‌کنیم اثر هنری «درخت بشیر صلح و دوستی» جهانی شود
تلاش می‌کنیم اثر هنری «درخت بشیر صلح و دوستی» جهانی شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از جهانی شدن اثر هنری "درخت بشیر صلح و دوستی" در تبریز حمایت می کنیم.

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بازدید از اثر هنری “درخت بشیر صلح و دوستی” در تبریز با بیان مطلب فوق، گفت: تلاش می کنیم تا این اثر هنری ارزشمند که ساخت آن هشت سال به طول انجامیده است، در عرصه های جهانی مطرح شود.

او با اشاره به دکترین صلح طلبی جمهوری اسلامی ایران در جهان، ادامه داد: پیام درخت “بشیر صلح و دوستی” همچنان که از عنوانش هم پیداست، ترویج صلح و دوستی بین کشورها و ملت هاست و ما با معرفی این اثر هنری و با زبان هنر تلاش می کنیم بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان طلایه دار صلح و دوستی در جهان مطرح و معرفی شود.

اثر هنری حجمی “درخت بشیر صلح و دوستی” توسط هنرمند منبت کار تبریزی، علی قنبری در مدت هشت سال اجرا شده است. این اثر هنری حدود چهار متر ارتفاع دارد و به شکل یک درخت طراحی شده است.

بخش های مختلف این سازه چوبی نشانه هایی هستند که مفاهیم صلح و دوستی را برای بیننده منتقل می کند.

“درخت بشیر صلح و دوستی” چهل شاخه دارد که این عدد در تمام ادیان عددی مقدس به شمار می‌آید. حضرت محمد (ص) هم در همین سن یعنی چهل سالگی به پیامبری مبعوث شد. بالای این شاخه‌ها چهار فرشته که نماد پاکی و سفیران خداوند هستند، برای دوستی و صلح انسان‌ها در زمین دعا می‌کنند.

دستان فرشته‌ها به کبوتری سفید ختم می‌شود که برگ زیتون به دهان گرفته و با سکوت خود، از صلح سخن می‌گوید. دور تا دور  درخت چهار متری “درخت بشیر صلح و دوستی” را پنج کتاب آسمانی گرفته است که متن هرکدام باز انسان را به صلح و دوستی دعوت می‌کند. این کتاب‌ها بر پایه‌هایی از اسلحه استوار شده‌اند که البته نوک این اسلحه‌ها گره خورده و نمی‌تواند شلیک کند.

از گل و شمع که نماد امید و نشاط است در کنار این اسلحه‌ها استفاده شده است. علاوه بر کتب آسمانی، سازه کره زمین را می‌توان حوالی این درخت دید که با دست‌های بسیاری بر فراز ایستاده است.

“درخت بشیر صلح و دوستی” هم اکنون در خانه تاریخی نیکدل در معرض دید عموم قرار دارد.