تثبیت ۱۰۰ درصد اراضی ملی و دولتی استان آذربایجان شرقی
تثبیت ۱۰۰ درصد اراضی ملی و دولتی استان آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی از کاهش ۹ درصدی ورودی زندان‌های استان به دلیل بهره گیری از ارفاقات قانونی برای جرایم غیرعمد خبر داد و گفت: به دلیل برخورد جدی با مجرمان مخل امنیت کشور نیز موجودی زندان‌های استان کاهش نداشته است.

به گزارش قلم پرس، موسی خلیل‌الهی روز سه‌شنبه، ۳۱ خردادماه در نشست خبری، در خصوص وضعیت جمعیت کیفری استان اظهار کرد: دادگستری با افرادی که امنیت جامعه را مخدوش می‌کنند (مثل افراد دارنده جرم‌های سرقت‌ باندی، کلاهبرداری کلان، جنایت، خشونت و …) بدون اغماض برخورد داشته و با افراد فاقد سابقه و جرایم غیرعمد که در امنیت جامعه تاثیرگذار نبوده‌اند، در نظر دارد که ورود آن‌ها به زندان را با استفاده از ارفاقات قانونی کاهش دهد. مثلا حداکثر فرصت زمان ارائه ضمانت برای جرایم سبک تا ساعت ۱۷ افزایش یافته است.

 وی از فراهم شدن زمینه برای انجام ملاقات‌های مجازی با زندانیان خبر داد و افزود: فلسفه اصلی زندان، اصلاح و تربیت مخلان جامعه بوده تا این افراد پس از دوره حبس به فرد عادی تبدیل شوند. برخی به دلیل نداشتن شغل، جرم‌ انجام می‌دهند که در این راستا حرفه آموزی را در زندان آغاز کردیم. زندانیانی بودند که در زندان شغل یاد گرفته و منبع درآمد داشته و از این طریق برای خانواده خود امرار معاش می‌کنند.

تحصیل ۱۹۴ نفر در زندان تبریز در مقطع متوسطه اول و دوم

وی از وجود مدرسه دولتی در داخل زندان تبریز خبر داد و گفت: در زندان تبریز تعداد ۱۹۴ نفر در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند.

خلیلی الهی ادامه داد: دو سوم زندانیان در طرح حفظ و فعالیت‌های قرآنی در زندان شرکت کرده و ما حافظانی از یک جز تا کل قرآن کریم داریم که این افراد علاوه بر برخی امتیازات مثل عفو، پس از آزادی نیز در فعالیت‌های قرآنی شرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته تعداد ۲۰ مورد محکوم به قصاص نفس منجر به صلح و سازی شده است. آذربایجان شرقی در حوزه جذب مشارکت‌های مردمی و عمومی رتبه نخست کشوری را داشته به طوری که طی سال گذشته با صرف مبلغ ۱۷ میلیارد تومان (بیش از ۸۰ درصد از محل کمک‌های مردمی) ۵۵۲ زندانی غیرعمد استان آزاد شده است. کمک‌های مردمی از ۱۰۰۰ تومان تا ۸۰۰ میلیون تومان‌ بوده است.

وی با بیان این‌که در نظر داریم تا در شورای حل اختلاف از ظرفیت مردم، پیشکسوتان صنف و بزرگان قبایل استفاده شود، گفت: درصد صلح و سازش در استان با ایجاد شورای حل اختلاف‌های تخصصی در صنوف و نهادهای مختلف، از زیر ۲۰ درصد به ۳۹ درصد است.

دستگیری ۲۳ کلاهبرداری که ادعای حل مشکل قضایی مردم را داشتند 

وی با اشاره به الکترونیکی شدن اوراق قضایی ادامه داد: برخی افراد با سواستفاده از اعتماد مردم، اقدام به کلاهبرداری کرده و با گفتن داشتن آشنا در مجموعه قضایی و حل کردن مشکل آن‌ها، پول طلب می‌کنند اما در نهایت مردم با کلاهبرداری مواجه شده و مشکلاتشان چند برابر می‌شود. در این راستا طی سال گذشته تعداد ۲۳ کلاهبردار دستگیر شده‌ بودند. مردم در هنگام دیدار با چنین اشخاصی می‌توانند موضوع را به بخش حفاظت دادگستری و یا با شماره شبانه روزی ۱۵۸۰ در میان بگذارند.

اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل زندان تبریز

رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مشکل زندان تبریز، اظهار کرد: تکمیل ساختمان زندان تبریز یکی از مصوبات اولویت دار با تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری بوده است.

آذربایجان شرقی رتبه ۲۸ سرقت در کشور

وی در ادامه با بیان این‌که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های امن کشور است، گفت: درصد جرایم خشن در استان نزدیک به صفر بوده و رتبه ۲۸ کشوری را در موضوع سرقت داریم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های راهبردی قوه قضاییه و دادگستری، اظهار کرد: مدیران قضایی باید در دسترس مردم باشند و مراجعه به دستگاه قضا در شهرهای مختلف به سهولت انجام بگیرد. در این راستا نیز برنامه ملاقات‌های مردمی مدیران در مجموعه دادگستری اجرا می‌شود.

خلیل الهی با اشاره به انجام ۵۰ هزار مورد ملاقات مردمی دادگستری استان طی سال ۱۴۰۰، افزود: شفافیت از اولویت‌های دادگستری بوده و ما در کنار سیستم‌های حفاظتی درون سازمانی، تلاش داریم تا مردم نیز نقش نظارتی بر قوه قضاییه داشته باشند و دیدگاه‌های خود را انتقال دهند و در این راستا نیز یک سیستم در مجموعه دادگستری وجود دارد که افراد می‌توانند از تمامی مراحل دادرسی و تصمیم گیری‌ها آگاه شود.

وی ادامه داد: سامانه دیگری نیز از سال گذشته در دادگستری راه‌اندازی شده است و بر اساس آن هر مراجعه کننده پس از خروج از مجموعه دادگستری می‌تواند در نظرسنجی این مجموعه شرکت کند و بدون این‌که هویت فرد نظردهنده مشخص شود، نظر خود را از سرباز و نگهبان گرفته تا مدیر مجموعه ارائه دهد.

میزان رضایت مندی مردم از دادرسان استان به ۷۴ درصد رسیده است

خلیل الهی با بیان این‌که میزان رضایت مندی مردم از دادرسان استان به ۷۴ درصد رسیده است، گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره نقد برتر را در استان برگزار کردیم تا تمامی آحاد مردم بتوانند با شرکت در این مجموعه، نقدهای خود را به دستگاه قضایی ارجاع دهند و بهترین نقدها نیز از این طریق تجلیل شوند.

وی با بیان این‌که در سال گذشته تعداد ۴۵۵۹ فقره درخواست مردم در رابطه با اعتراض به رای قطعی دادگاه داشتیم، افزود: بر اساس بررسی‌های مجموعه دادگستری استان کمتر از سه درصد رای‌های صادر شده دارای اشکال بوده و این رقم در بررسی‌های مرکز برای استان ما یک عدد ناچیز در حد یک هزارم رای اشتباه نسبت به تعداد رای‌های صادر شده بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ستاد اجرایی اقتصاد مقاوتی در این نهاد، ادامه داد: واحدهای تولیدی که با مشکل مواجه هستند، به این ستاد مراجعه کرده و مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. بر این اساس در سال گذشته تعداد ۴۱۰ فقره درخواست به ما ارائه شده بود که مسائل ۲۴۴ واحد تولیدی بررسی شد و تعداد ۶۶ مورد از مشکلات آن‌ها مربوط به بانک‌ها بوده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص موضوع واگذاری زمین تولیدکنندگانی که قصد تولید ندارند از طرف شهرک‌های صنعتی نیز اظهار کرد: دادگستری نسبت به این موضوع ورود خوبی داشته چرا که فلسفه ایجاد شهرک‌های صنعتی، اختصاص زمین با زیرساخت‌های مناسب برای واحدهای تولیدی جهت تولید و اشتغالزایی جوانان بوده است اما گاهی برخی سودجویان، زمین‌هایی در ابعاد چند هکتار خریداری کرده و سال‌ها به همان منوال سپری می‌کنند تا در زمان گران شدن زمین، آن را بفروشند.

وی افزود: نقش ما حمایت از تولیدکننده واقعی است که امکان تکمیل ساخت واحد تولیدی خود را ندارد تا بتوان از این طریق واحد تولیدی را ایجاد و اشتغال زایی انجام بگیرد. در این راستا تعداد ۵۰ مورد درخواست طی سال ۱۴۰۰ از سوی تولیدکنندگان به دادگستری ارجاع داده شده بود که پس از بررسی‌ها مشخص شد، ۳۱ تولیدکننده واقعی بوده که به لحاظ شرایط اقتصادی نتوانسته بودند، تاسیس واحد خود را به اتمام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: دادگستری استان تعداد ۲۲ واحد تولیدی را که با ورشکستگی مواجه بودند را نیز به جای پلمب، به اجاره داده تا حیات تولید و فعالیت کارگران شاغل ادامه یابد. اکنون تعدادی از این واحدها حتی محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.

خلیلی الهی گفت: تعداد ۲۰۸ شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد که ۳۹۲۶ نفر در آن‌ها فعالیت می‌کنند. حضور این شرکت‌ها به ماندگاری افراد نخبه در شهر خود کمک کرده و دادگستری نیز بر خود وظیفه می‌داند تا مشکلات این شرکت‌ها را بررسی و حل کند.

۱۰۰ درصد اراضی ملی و دولتی استان تثبیت شده‌اند

وی در ادامه با اشاره به وظیفه دادگستری در حوزه حفظ حقوق عامه، اظهار کرد: بر اساس قانون جامع حدنگار، سازمان‌ها و ادارات متولی زمین مکلف هستند تا زمین‌های ملی را سنددار کنند تا از تعرض به اراضی جلوگیری شود. این طرح از نیمه دوم ۹۸ به شکل جدی آغاز شده و امروز ۱۰۰ درصد اراضی ملی و دولتی استان ( دو میلیون و ۷۴۲ هزار و ۲۵۶ هکتار) تثبیت شده‌اند و برای ۹۷ درصد آن‌ها سند صادر شده است. این اقدام منجر به کاهش اختلافات، کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری و سهولت رسیدگی به حقوق بیت المال می‌شود.

وی با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت: تعداد ۸۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته مسدود شده‌ و ۴۹۲ کنتور هوشمند جهت جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از چاه در استان نصب شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی افزود: سال گذشته به طول ۲۵ کیلومتر و مساحت ۱۲۰ هکتار آزادسازی حریم بستر رودخانه در استان انجام گرفته که یکی از برکات این امر جلوگیری از بروز سیلاب‌ها در استان بوده است.

احمد موقری، معاون اجتماعی و پیشگیری اداره کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فعالیت سامانه ایران املاک برای ثبت معاملات ملکی در کشور، گفت: هیچ بنگاهی در تبریز حق نوشتن دستی معاملات را ندارد.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های حقوقی به بنگاه‌های املاک، افزود: ارائه فرم‌های واحد در املاک و راه اندازی سامانه جامع ثبت الکترونیکی املاک از جمله اقدامات دادگستری در این راستا بوده و یکی از مزایای سامانه ایران املاک این است که اگر ملکی بازداشت باشد، سیستم هنگام ثبت ارور می‌دهد و امکان تنظیم وجود ندارد، هم‌چنین سوابق معاملاتی و ملکی هر فرد هنگام معاملات بررسی می‌شود.

انتهای پسام/۶۰۰۲۵