با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی انجام می شود/ بهره‌برداری از نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب
با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی انجام می شود/ بهره‌برداری از نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب

[ad_1] نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما، با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی در بناب روز پنجشنبه، سوم شهریورماه به‌ بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش قلم پرس،از تبریزی، سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، روز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور مهندس اسلامی، معاون […]

[ad_1]


نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما، با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی در بناب روز پنجشنبه، سوم شهریورماه به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش قلم پرس،از تبریزی، سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، روز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسوولان استان آذربایجان شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این سامانه می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابود‌کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات قابل پرتودهی از سوی این سامانه شامل حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز گندم و برنج می‌شود، همچنین می‌توان از سامانه پرتابل پرتودهی گاما برای خشکباری مانند گردو، بادام، پسته، فندق و … استفاده کرد.

از جمله مزایای استفاده از پرتودهی در صنایع غذایی می‌توان به کاهش آلودگی‌های میکروبی، قارچی و انگلی انواع محصولات غذایی، حفظ بهتر مواد و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت حسی مواد غذایی، تثبیت کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی، جلوگیری از ضایعات و هدر رفت درصد زیادی از محصولات غذایی و همچنین عدم آلودگی محصول و محیط زیست اشاره کرد.

گزارش فارس حاکی است،  نخستین شهرک فناوری‌های پرتوی کشور در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در شهرستان بناب احداث شده است.

انتهای پیام/


[ad_2]