بازگشت محصولات کشاورزان ایرانی ربطی به سموم ندارد/ تاخیر در انجام برخی امور اداری علت بازگشت صادرات ایرانی
بازگشت محصولات کشاورزان ایرانی ربطی به سموم ندارد/ تاخیر در انجام برخی امور اداری علت بازگشت صادرات ایرانی

به گزارش قلم پرس از تبریز، غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص نحوه بکارگیری سموم و تولید محصول سالم، اظهار داشت: زمانی که موضوع استفاده از سم، کود و سلامتی محصولات مطرح می‌شود باید به این موضوع توجه کنیم که به هر میزان سم […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص نحوه بکارگیری سموم و تولید محصول سالم، اظهار داشت: زمانی که موضوع استفاده از سم، کود و سلامتی محصولات مطرح می‌شود باید به این موضوع توجه کنیم که به هر میزان سم و کود در محصولات استفاده شود از سلامتی محصول نهایی کاسته می‌شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محصول سالم، محصولات ارگانیک هستند که بدون استفاده از کود و سم تولید می‌شوند، ادامه داد: در سراسر دنیا میزان تولید محصولات ارگانیک به ۲ و نیم درصد نمی‌رسد و حدود ۹۸ درصد محصولات کشاورزی با استفاده از کودهای شیمیایی تولید می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه میزان استانداردی برای باقی مانده کودهای شیمیایی و سموم در محصولات کشاورزی تعیین شده است که بدن انسان می‌تواند آن را تحمل کند، عنوان کرد:البته بدون استفاده از سموم و کودهایی شیمیایی امکان تامین امنیت غذایی کشور و دنیا وجود ندارد. میزان استفاده از سم و کود شیمیایی در کشور نباید از میانگین جهانی بالاتر باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام موضوع بازگشت محصولات کشاورزی ایرانی از سوی برخی کشورهای منطقه به مسئله باقی مانده کود شیمیایی و سموم در آنها ارتباط ندارد، تصریح کرد: بخشی از مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به واسطه تاخیر در انجام برخی از امور اداری و مراوده‌ای رخ داده و تعدادی از دستگاه‌های دولتی در زمینه انتقال خواسته‌ها و مدارک مورد نیاز کشورهای هدف در زمینه کودها و سموم مورد استفاده کم کاری کرده‌اند.

نوری با اشاره به اینکه امیدواریم مشکل به وجود آمده در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایرانی برطرف شود تا بیش از این تولیدکنندگان و صادرکنندگان آسیب نبینند، افزود: تولیدکنندگان نیز باید استانداردهای لازم در زمینه کود و سم را رعایت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید واردات سموم را کنترل و از واردات سموم غیر استاندارد جلوگیری کنند، عنوان کرد: در صورت نیاز به مقررات جدید در حوزه استفاده و واردات سموم کشاورزی استاندارد دستگاه‌های متولی درخواست خود را به مجلس ارائه کنند.

انتهای پیام/ر