بازسازی سینماهای قدیمی نباید منحصر به پایتخت و مرکز استان باشد/ دلایل به تعویق افتادن آثاری سینمایی
بازسازی سینماهای قدیمی نباید منحصر به پایتخت و مرکز استان باشد/ دلایل به تعویق افتادن آثاری سینمایی

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: افزایش تعداد سالن‌ها و بازسازی سینماهای قدیمی نباید منحصر به پایتخت و مرکز استان باشد. چراکه خود به خود این اتفاق در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد. شاید بتوان گفت در حال حاضر شهرهای کمتر برخوردار نیازمند این اتفاق هستند تا بتوانند از پردیس سینمایی به عنوان یک مرکز فرهنگی […]



بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: افزایش تعداد سالن‌ها و بازسازی سینماهای قدیمی نباید منحصر به پایتخت و مرکز استان باشد. چراکه خود به خود این اتفاق در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد. شاید بتوان گفت در حال حاضر شهرهای کمتر برخوردار نیازمند این اتفاق هستند تا بتوانند از پردیس سینمایی به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری برای دیگر فعالیت‌های خود بهره ببرند.

هادی افتخارزاده بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که اصالتا اهل مراغه از شهرهای استان آذربایجان شرقی‌ است، در گفتگو با خبرنگاراندر تبریز، درباره احیا و بازسازی پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز توسط موسسه بهمن‌سبز حوزه هنری اظهار کرد: این اتفاق را از هر نظر می‌توان مثبت ارزیابی کرد و من معتقدم هرچه قدر تعداد سالن‌های سینما افزایش پیدا کند، دست مخاطب برای تماشای آثار باز است و می‌تواند انتخاب کند.   
 
وی ادامه داد: از نظر من یکی از دلایل به تعویق افتادن بسیاری از آثاری سینمایی که پروانه نمایش دارند، این است که تعداد سالن‌های نمایش فیلم کم است و پراکندگی لازم را هم ندارد. به عنوان مثال در شهرهای بزرگ بیش از ۱۰ سالن و در مناطق کمتر برخوردار یک سالن سینما وجود دارد.  
 
این بازیگر سینما تاکید کرد: البته افزایش تعداد سالن‌ها و بازسازی سینماهای قدیمی نباید منحصر به پایتخت و مرکز استان باشد. چراکه خود به خود این اتفاق در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد. شاید بتوان گفت در حال حاضر شهرهای کمتر برخوردار نیازمند این اتفاق هستند تا بتوانند از پردیس سینمایی به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری برای دیگر فعالیت‌های خود بهره ببرند.  
 
افتخارزاده درباره وضعیت سینماهای شهر تبریز به لحاظ پراکندگی و تعداد گفت: در مقایسه با تهران، پراکندگی سینماها در شهر تبریز خوب اما تعداد سالن‌ها نسبت به جمعیت منطقه کم است و باید افزایش پیدا کند.  
 
وی با اشاره به اینکه شرایط استراتژیک امروز ایجاب می‌کند که در کنار سالن‌های سینما سایر امکانات رفاهی هم برای مخاطبان فراهم شود، عنوان کرد: هنگام بازسازی سینماهای قدیمی نباید صرفا به رنگ و مدل صندلی‌ها و به اصطلاح زرق و برق سالن توجه کرد بلکه باید دیگر امکانات تفریحی نیز برای افراد فراهم کرد تا هم خانوادگی برای تماشای آثار به سینما بیایند و هم اوقات فراغت خود را پُر کنند. در حقیقت باید کاری کرد تا تعداد مراجعه‌کنندگان به سینما افزایش یابد.  
 
این بازیگر تئاتر در ادامه خاطره‌ای از تماشای فیلم در سینما ۲۹ بهمن تبریز با نام قبلی «سینماآسیا» نقل و بیان کرد: سال ۱۳۵۲ برای اولین بار به این سینما که از همان ابتدا سالن‌های خوبی داشت، رفتم و فیلمی را تماشا کردم که فرانکو فرانکی هنرپیشه ایتالیایی در آن بازی می‌کرد. هنوز آن فیلم و خاطراتی خوشی را که در آن سینما رقم خورد، به یاد دارم.  
 
افتخارزاده یادآور شد: سینما هنر هفتم است و تاثیرگذاری، جذابیت، ماندگاری و جهانی بودن آن به مراتب بیشتر از سایر هنرهاست.  
 
وی با اشاره به پیشینه تبریز در زمینه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: به دلیل پیشینه‌ای که شهر تبریز در زمینه شعر، موسیقی، سینما، تئاتر و… دارد، مردم نیز با این هنرها احساس نزدیکی می‌کنند و بدان علاقه‌مند هستند. همچنین ناگفته نماند که تبریز در زمینه موسیقی و تئاتر افراد سرشناسی دارد که کارهای بزرگی انجام داده‌اند.  
 
این بازیگر سینما در پایان خاطرنشان کرد: شاید همین پیشینه قوی باعث شده است که در ۱۰ سال اخیر، سالی یک یا دو اثر سینمایی که متعلق به سینمای بدنه و یا مستقل هستند، در شهرهای تبریز و ارومیه ساخته شود و این مراکز استان بتوانند جایگاهی برای خود دست و پا کنند.

گزارش فارس حاکی است،  در ادامه افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور با شعار «دوباره سینما»، پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز به عنوان بزرگترین پردیس سینمایی شمال غرب کشور با ۱۰ سالن نمایش و در وسعت ۱۱۰۰ متر مربع، پنجشنبه ۴ اسفندماه با حضور مدیران و مسئولان سینمایی در این شهر افتتاح خواهد شد.

همچنین در راستای همدردی با مردم زلزله‌زده شهر خوی، عواید فروش هفته اول این پردیس سینمایی، برای کمک به آسیب‌دیدگان این منطقه اهدا خواهد شد.

همزمان با مراسم افتتاحیه، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌نسب و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، هنرمند تُرک‌زبان که اولین ساخته سینمایی‌اش را با حال و هوای شاعرانه و ترکی، در طبیعیت بکر آذربایجان غربی جلوی دوربین برده، پیش از اکران عمومی در سینماها برای حاضران این مراسم اکران خواهد شد. این فیلم تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با نام قدیم‌ سینماآسیا که از قدیمی‌ترین و ماندگارترین سینماهای تبریز با قدمت ۷۰ ساله محسوب می‌شود؛ پس از سال‌ها فرسودگی، از اواسط سال ۱۳۹۸ به همت موسسه بهمن‌سبز وارد فاز بازسازی شد و هم‌اکنون به پردیس مجهزی با ۱۰ سالن نمایش تبدیل شده که از هفته آینده فعالیت خود را به طور رسمی‌ آغاز خواهد ‌کرد.

برخورداری از سالن روباز، کافه سینما، پلاتو، نمایشگاه، سالن کودک، اتاق مادر و کودک و سالن VIP مجهز به امکانات روز، از ویژگی‌های پردیس سینمایی ۲۹ بهمن است. آسیا، ارک، سولی، دریای‌نور، پلاتو، رنگین‌کمان، گیشه۷، کریستال، دیانا و کافه سینما اسامی ۱۰ سالن این سینما با ۱۱۰۰ صندلی هستند.

پایان پیام/