بازآفرینی شهری با مسیرگشایی
بازآفرینی شهری با مسیرگشایی

بافت‌های فرسوده و یا مناطق حاشیه نشین شاید بزرگ‌ترین معضل کلانشهرها در طرح‌های توسعه‌ای و یا بازآفرینی شهری باشد. مناطقی که در صورت وقوع حوادث و بلایای طبیعی، بیشترین آسیب را خواهند دید. به گزارش قلم پرس،از تبریز،  در سال های اخیر در سایه پدیده مهاجرت پذیری و رشد جمعیت شهری روز به روز بر […]



بافت‌های فرسوده و یا مناطق حاشیه نشین شاید بزرگ‌ترین معضل کلانشهرها در طرح‌های توسعه‌ای و یا بازآفرینی شهری باشد. مناطقی که در صورت وقوع حوادث و بلایای طبیعی، بیشترین آسیب را خواهند دید.

به گزارش قلم پرس،از تبریز،  در سال های اخیر در سایه پدیده مهاجرت پذیری و رشد جمعیت شهری روز به روز بر تراکم جمعیت و تعداد خودروها در کلانشهرهای مختلف کشور از جمله تبریز اضافه می شود و در این بین ناهمخوانی و ثابت ماندن فضاهای شهری و سطح و سطوح مورد استفاده شهروندان و وسایل نقلیه مشکلات عدیده ای برای رفت و آمد مردم و رانندگان ایجاد می کند.

وقتی در کلانشهرها نتوان تناسبی بین تعداد خودروها، مساحت مورد نیاز برای عبور و مرور و تعداد افراد برقرار کرد، این مشکل حادتر می شود و التیام بخش و راهگشای آن نیز اجرای طرح های مسیرگشایی یا تعریض خیابان ها و معابر عمومی است که این امر در سال های اخیر از سوی نهادهای مسوول با محوریت مدیریت شهری مورد غفلت قرار گرفته است.

بافت‌های فرسوده و یا مناطق حاشیه نشین شاید بزرگ‌ترین معضل کلانشهرها در طرح‌های توسعه‌ای و یا بازآفرینی شهری باشد. مناطقی که در صورت وقوع حوادث و بلایای طبیعی، بیشترین آسیب را خواهند دید.

 

مسیرگشایی، سیاست شهرداری برای کاهش محرومیت از محلات کم‌برخوردار تبریز

بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین شهر نیازمند دسترسی سریع به شریان‌های اصلی شهر و مراکز درمانی، خدماتی، رفاهی و تفریحی هستند که تسهیل این دسترسی در دستور کار مدیریت شهری تبریز قرار گرفته است و  پروژه های مسیرگشایی در مناطق دهگانه در مرحله تملک، اجرا، تخریب و یا آسفالت‌ریزی هستند.

مناطق دهگانه شهرداری تبریز حسب دستور شهردار پروژه‌های مسیرگشایی را با جدیت آغاز کرده‌اند، به طوری که اکنون برخی از همین پروژه‌های مسیرگشایی، با پیشرفت فیزیکی چشم‌گیری تداوم دارند. در این گزارش مسیرگشایی‌های در دست اقدام توسط مناطق دهگانه شهرداری تبریز را می‌خوانید.

 

برخی مسیر گشایی‌ ها ۱۰ سال مردم را بلاتکلیف کرده است

در این خصوص شهردار تبریز از برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های اولویت‌دار و مهم عمرانی تا پایان سال جاری خبر داد و می گوید: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر در رابطه با پروژه‌های مسیرگشایی در سال ۱۴۰۱ و الزامات آن مبنی بر عملیاتی کردن خزانه متمرکز برای تامین مالی مسیرگشایی ها، کمیته املاک را راه‌اندازی کردیم. در پروژه های مسیرگشایی، شورای اسلامی شهر از سال های گذشته مصوباتی دارد که برخی مسیرها مردم را تا ۱۰ سال بلاتکلیف کرده است.

یعقوب هوشیار با بیان اینکه اعتبار مسیرگشایی بصورت متمرکز مدیریت می شود، ادامه می دهد: سیاست شهرداری تکمیل و بهره برداری از یک پروژه مسیرگشایی برای هر منطقه از مناطق دهگانه شهرداری است. پروژه‌هایی که مردم را سالها بلاتکلیف گذاشته اند، در اولویت اجرایی قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

برآورد هزینه ۵۰۰ میلیاردی برای آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری انقلاب

شهردار تبریز از برآورد هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی جهت آزادسازی و مسیرگشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب خبر داده و می‌گوید: خیابان ۴۵ متری انقلاب در منطقه ۱۰، از جمله اراضی تصرف شده ملی است که آزادسازی و مسیرگشایی آن در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: پروژه آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری، در واقع مربوط به اداره راه و شهرسازی است که به جهت اهمیت آن و رفاه حال شهروندان، توسط شهرداری تبریز انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پروژه آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری، در واقع مربوط به اداره راه و شهرسازی است که به جهت اهمیت آن و رفاه حال شهروندان، توسط شهرداری تبریز انجام می‌شود.

به گفته شهردار تبریز چنانچه منابع هزینه‌های اجرای این پروژه از محل تفکیک تامین شود، امسال این مسیرگشایی به سرانجام می‌رسد.

هوشیار خاطرنشان می‌کند: بزرگترین پروژه‌ای که برنامه‌ریزی کرده‌ایم خیابان ۴۵ متری انقلاب است که جزو آرزوهای دیرینه مردم آن منطقه بود و هم اکنون آغاز شده است.

 

۱۶۸ مسیر مصوب مسیرگشایی با ۶۸۰ هکتار وسعت

فریدون بابایی‌اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز درباره مسیرگشایی‌های مصوب می‌گوید:  ۱۵۳ مسیر مصوب مسیرگشایی با ۶۸۰ هکتار وسعت داریم که یک‌سری مسیرها نیز بعدا اضافه شده است.

وی با قدردانی از اجرای پروژه‌های مسیرگشایی ادامه می‌دهد: عملیاتی کردن خزانه متمرکز در خصوص تخصیص اعتبارات برای مسیرگشایی در قالب بودجه مصوب سال جاری، تشکیل ستاد توسعه معابر شهری متشکل از معاونت شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی، اداره املاک، مدیریت برنامه و بودجه  و مناطق دهگانه به تناسب موارد مطروحه و ارائه گزارش‌های مستمر ادواری سه ماهه به شورای شهر، اییجاد سامانه نقشه ثبت شبکه معابر طرح تفصیلی و موقعیت مکانی املاک واقع در مسیر با لینک به سامانه شهرسازی توسط سازمان آمار و فناوری شهرداری با مشارکت معاونت شهرسازی از جمله خواسته‌های اصلی از شهرداری بوده تا در این دوره به حوزه مسیرگشایی توجه بیشتری شده و بخشی از تعهدات چندین ساله عملیاتی شود.

علی نوای باغبان نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز معتقد است: اختصاص اعتبار برای  مسیرگشایی‌ها از خزانه متمرکز انتظاری صحیح و به جا بوده و باید در این راستا از خزانه به ویژه مناطقی که معیین تعریف شده استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای توسعه و تسریع مسیرگشایی، تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط مانند استانداری، راه و شهرسازی و دیگر نهادها ضروری است و بودجه هر سال در حوزه مسیرگشایی باید تقسیم بندی شده و قابل پیگیری و نظارت باشد.

شهر باید از وعضیت فعلی خارج شود 

روح‌الله رشیدی، دیگر عضو شورای شهر تبریز هم در این خصوص می‌گوید: شورا در بودجه امسال تکمیل مسیرگشایی‌های ناقص را در اولویت قرار داده است و نگرش ویژه‌ای به موضوع مسیرگشایی دارند.

وی ادامه می‌دهد: می‌خواهیم با فشارهایی که به شهرداری وارد می‌کنیم، شهر را از وضعیت کنونی خارج کرده و رفاه و آرامش را به شهروندان بازگردانیم.

 

مسیرگشایی‌های منطقه ۱ تبریز 

حمید شاهوردی شهردار منطقه یک تبریز با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات ویژه‌ای در راستای آزادسازی مکان‌ها و واحدهای تجاری در طرح‌های مسیرگشایی این منطقه انجام می‌شود، می گوید: طی روزهای گذشته، با توافقات انجام یافته، تخریب و تملک ۹۰ متر از ملک واقع در مسیر خیابان ۲۴ متری سیلاب قوشخانه، تملک و تخریب یک مغازه به متراژ ۴۸ متر در طرح مسیرگشایی خیابان ۲۴ متری سیلاب قوشخانه و تملک و تخریب ملکی به متراژ ۲۸۷ مترمربع در طرح مسیر گشایی خیابان ۱۸ متری امام زاده انجام گرفته است.

به گفته شاهوردی، این منطقه همچنین در مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب مشارکت دارد.

مسیرگشایی ۳۵ متری ابرار توسط شهرداری منطقه ۲ تبریز

موسی علی پور شهردار منطقه ۲ تبریز هم از اجرای پروژه مسیرگشایی ۳۵ متری ابرار به طول ۱۲۰ متر خبر داده و می گوید: این مسیرگشائی در جهت تسهیل تردد شهروندان و اهالی محل از شهرک یاغچیان به کوی باغچه بان انجام می‌گیرد.  همچنین این مسیرگشایی علاوه بر خروج مسیر از حالت بن‌بست، دست‌یابی شهروندان به سایر مسیرها از جمله ائل گلی را نیز فراهم خواهد کرد. 

به گفته علی پور، مسیرگشایی محله علی بقال که در حوزه منطقه ۱۰ تبریز قرار دارد و توسط شهرداری منطقه ۲ انجام می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین مسیرهای شهر تبریز در تسهیل تردد شهروندان و وسایل نقلیه عمومی بوده و موجب اتصال میدان اتحاد به سعدآباد خواهد شد. 

مسیرگشایی های منطقه ۳ تبریز 

اکبر پورخردمند شهردار منطقه ۳ تبریز در خصوص پروژه های مسیرگشائی این منطقه می گوید: مسیرگشایی خیابان حکیمی با تملک ۲۸ ملک، مسیرگشایی خیابان غیاث با تملک ۳۶ ملک، مسیرگشایی خیابان امتداد لک‌لر، مسیرگشایی خیابان حافظ با تملک چهار ملک و مسیرگشایی خیابان سالاری با تملک ۱۱ ملک در دست اقدام است. 

 

مسیرگشایی‌های منطقه ۴ تبریز 

مسعود علیلو شهردار منطقه ۴ تبریز هم با اشاره به پروژه های مسیرگشایی این منطقه می گوید: مسیرگشایی ۲۴ متری فلسطین جنوبی به طول ۳۰۰ متر و ۱۸ متری شهید بی مثل به طول ۴۳۵ متر مهمترین پروژه‌های مسیرگشایی در سطح شهرداری منطقه ۴ هستند که انتظار می رود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه می کند: در کنار آن پروژه مسیرگشایی ۱۸ متری شهید مرادی به طول ۴۲۵ متر، ۱۸ متری فاز ۳  سردار ملی به طول ۱۸۰ متر، ۱۸ متری شهید پورقادر علوی به طول ۴۰۰ متر و ۲۴ متری فاز ۱  شهید شریفی به طول ۴۷۰ متر، دیگر پروژه‌های مسیرگشایی این منطقه هستند که در سال‌های آتی در برنامه تملک و اجرا قرار خواهند گرفت.

مسیرگشایی ۲۴ متری کرکج توسط شهرداری منطقه ۵ تبریز 

سیاوش فتح اللهی شهردار منطقه ۵ تبریز نیز مسیرگشایی ۲۴ متری کرکج، مسیرگشایی ۶۰ متری دو کمال به طول ۳۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی، باند کندرو ضلع جنوبی جاده تهران به طول پنج کیلومتر و عرض ۱۰ متر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی، کوی آهو جاده تهران به عرض ۲۴ متر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی و ۲۳ متری کرکج به طول ۷۵۰ متر و عرض ۲۴ متر را پروژه های در دست اقدام این منطقه در حوزه مسیرگشایی عنوان می کند.

مسیرگشایی‌های منطقه ۶ تبریز 

احمد انیسه شهردار منطقه ۶ تبریز در خصوص پروژه های مسیرگشایی این منطقه می گوید: مسیرگشایی ۲۴ متری و ۳۵ متری صنعتگران، دو مسیر مهم این منطقه هستند که در چند روز آینده و همزمان با هفته دولت به بهره‌ بردای می‌رسند. همچنین مسیرگشایی قطعات نیکنام به طول ۵۰۰ متر آزادسازی شده و مسیرگشایی دوربرگردان سه راهی فرودگاه تا یک هفته آتی افتتاح خواهد شد. 

مسیرگشایی منطقه ۷ تبریز

محمد رشتبری شهردار منطقه ۷ می گوید: مسیرگشایی خیابان شهید سعیدی به طول یک کیلومتر تملک و تخریب شده و تا یک سال آتی به بهره برداری خواهد رسید. همچنین مسیرگشایی خیابان شهید صمدی به طول ۱۵۰۰ متر آزادسازی شده و همچنین دو پروژه مسیرگشایی ۱۸ متری و ۲۴ متری خلجان و مسیرگشایی کوجوار نیز جزو پروژه هایی هستند که در سال‌های آتی اجرا خواهند شد.

 

مسیرگشایی منطقه ۸ تبریز 

رضا جانفشان شهردار منطقه ۸ تبریز هم به تنها پروژه مسیرگشایی این منطقه ۸ اشاره کرده و می گوید:۱۸  متری شهید علیپور به طول ۳۲۰ متر، تنها پروژه مسیرگشایی منطقه ۸ است که تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. 

مسیرگشایی منطقه ۹ تبریز 

محمد حسین زاده شهردار منطقه ۹ تبریز هم در مورد تنها پروژه مسیرگشایی این منطقه می گوید: پروژه مسیرگشایی ۲۰ متری استاد عابد تبریزی به طول سه کیلومتر است که فاز اول آن به طول ۱/۵ کیلومتر تکمیل شده و نهم شهریور سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرداری منطقه ۱۰ تبریز 

موسی زارعی شهردار منطقه ۱۰ تبریز هم به مهمترین پروژه مسیرگشایی در بین مناطق دهگانه شهرداری تبریز اشاره کرده و می گوید: پروژه مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی است ونقش مهمی را در کاهش ترافیک ایفا می‌کند. این پروژه به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متری آغاز شده که از مجموع ۳۳۰ مجتمع مسکونی در این مسیر، ۴۰ درصد آن تملک شده است. به گفته زارعی، اعتبار برآورد شده برای این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه می کند: پروژه مسیرگشایی ۲۴ متری علی بقال با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی، دیگر پروژه مسیرگشایی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز است که موجب تسهیل در عبور و مرور و همچنین تأمین فضاهای مورد نیاز و ارتقای کیفی منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/