ایروان: تعدادی از نظامیان آذربایجان از ارمنستان خارج شدند
ایروان: تعدادی از نظامیان آذربایجان از ارمنستان خارج شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۱۱ روز بعد از اظهارات مقام‌های ایروان درباره ورود نظامیان جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه (امروز) از بازگشت تعدادی از این نظامیان به کشورشان خبر داد. خبرگزاری روسی «تاس» خبر داد، وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۱۱ روز بعد از اظهارات مقام‌های ایروان درباره ورود نظامیان جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه (امروز) از بازگشت تعدادی از این نظامیان به کشورشان خبر داد.

خبرگزاری روسی «تاس» خبر داد، وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان که از ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) در خاک ارمسنتان حضور داشتند، این منطقه را ترک کرده و به کشور خودشان برگشتند.

در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است: «بعد از اقدامات تحریک‌آمیز انجام شده توسط نیروهای آذربایجانی در مرز ارمنستان-آذربایجان، اوضاع تقریبا با ثبات است. تا ظهر ۲۳ می (امروز یکشنبه دوم خرداد) هیچ حوادث و اتفاقاتی ثبت نشده است».

این وزارتخانه افزود: «اواخر وقت ۲۲ می (اول خرداد) تعدادی از نیروهای آذربایجانی که وارد خاک ارمنستان شده بودند، به پُست‌های اصلی خودشان (در خاک جمهوری آذربایجان) برگشتند».

وزارت دفاع ارمنستان توضیح بیشتری درباره تعداد دقیق نظامیان جمهوری آذربایجان که از خاک ارمنستان خارج شدند و همچنین شمار نظامیانی که هنوز در ارمنستان حضور دارند، ارائه نداد.

چندی قبل، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان با این ادعا که نیروهای جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان حضور دارند، از باکو خواست از تشدید تنش خودداری کرده و آن‌ها را خارج کند.

۲۲ اردیبهشت ماه وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرده بود، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان تلاش کردند «اقدامی خاص» را در ساعات آغازین همان روز در یکی از مناطق مرزی استان «سیونیک» ارمنستان انجام دهند. ساعاتی بعد از آن «نیکول پاشینیان» سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان هم گفت که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از مرز ارمنستان عبور کرده و تا عمق ۳.۵ کیلومتری در خاک این کشور نفوذ کرده‌اند.

بعد از گزارش‌ها درباره تنش مرزی میان دو کشور، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با پاشینیان بر لزوم رعایت دقیق توافق آتش‌بس که با میانجیگری روسیه بعد از ۴۴ روز درگیری بین ایروان و باکو بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی به دست آمد، تاکید کرد.

چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/م