ایران در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی»/ استفاده از هوش مصنوعی  و لیزر در پدافند هوایی
ایران در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی»/ استفاده از هوش مصنوعی  و لیزر در پدافند هوایی

[ad_1] فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با بیان اینکه ایران در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی» گفت: ایران در در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی» است. به گزارش قلم پرس،از تبریز،  عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب  امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و‌سیاسی جمعه تبریز  اظهار داشت: ماموریت این […]

[ad_1]


فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با بیان اینکه ایران در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی» گفت: ایران در در حال تبدیل شدن به «ابرقدرت پهپادی» است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز،  عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب  امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و‌سیاسی جمعه تبریز  اظهار داشت: ماموریت این نیرو در پیش از انقلاب را محدود به حفاظت از فرودگاه‌ها و آشیانه جنگنده‌ها دانسته و گفت: اما پدافند هوایی در دوران جنگ تحمیلی با توجه به موشک باران شهرها و مراکز و نقاط حیاتی کشور ماموریت یافت تا سامانه‌های ضد هوایی خود را پیرامون مناطق حساس مستقر و امنیت هوایی مناطق و مراکزی چون اسکله‌ها و پالایشگاه‌ها را تامین کند و با تمام محدودیت سلاح‌ها و ادوات به واسطه تحریم‌ها، به فرمایش رهبری با رشادت و ایثار و جانفشانی کاری معجزه آسا کردند و حتی یک روز فرودگاه‌های کشور بسته و به علت ناامنی هوایی یک پرواز مهم نیز لغو نشد.

وی با بیان اینکه با شروع جنگ تحمیلی که مناطق حساس از جمله پالایشگاه‌ها، جزایر نفتی، سدها، پل‌ها مورد حملات ناجوانمردانه قرار می‌گرفت؛ در این زمان پدافند هوایی ماموریت یافت تا سامانه‌های خود را گسترش داده و  امنیت هوایی کشور را بر عهده گیرد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی، ماموریت پدافند هوایی گسترده‌تر شد و سربازان این مجموعه نیز با تلاش و جهاد خود توانستند تا رو سفید شوند. 

وی تصریح کرد: پدافند هوایی در طول دوران دفاع مقدس با انجام بیش از ۴۸ هزار عملیات کشف و دو‌ میلیون هدایت پروازی و تامین امنیت آنها، ساقط کردن ۶۸۰ فروند عملیات تهاجمی دشمن به وظیفه خود عمل کرد.

عظیمی افزود: پدافند هوایی فقط در عملیات والفجر۸ بیش از ۷۰ فروند انواع پرنده مهاجم دشمن بعثی را ساقط کرد. 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ابراز کرد: با توجه به جنگ‌های اخیر صورت گرفته در منطقه و تجربیات هشت ساله و تهدیدات ۳۶۰ درجه در پیرامون کشور و تغییر ماهیت تهدیدهای امروزی با فرمان تاریخی رهبری در دهم شهریور سال ۱۳۸۸ پدافند هوایی تشکیل شد. 

وی ادامه داد: نیروی پدافند هوایی برای اجرای ماموریت اجرای کشور را به ۹ منطقه تقسیم کرد که شمالغرب یکی از مناطق ۹ گانه است؛ منطقه شمالغرب در حال حاضر از آسمان پاک پنج استان کشور از جمله آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و بخشی از کثیری از استان زنجان و‌ کردستان را حفظ می‌کند.  

عظیمی تاکید کرد: اهمیت پدافند هوایی از زمان تشکیل به قدری زیاد است که مقام معظم رهبری بیش از ۶۰۰ دفعه به  اهمیت پدافند هوایی سفارش کرده‌اند و اولویت اول در رزم‌های آتی برشمرده‌اند.

 

  

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب اذعان داشت: ساعتی نیست که فعالیت استکبار جهانی و مریدانش مغفول باشد و اقدام تاکتیکی متناسب را دریافت نکنند.

وی یادآور شد: قبل از پیروزی تعداد رادارهای گسترش یافته به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید و تنها کنترل ۳۰ درصد آسمان کشور تحت کنترل رادار بود و‌همه رادارها نیز از کشورهای خارجی و‌ توسط مستشاران وارد کشور شده بود. 

عظیمی گفت: به لطف خداوند و تلاش جوانان این مرز و‌بوم، امروز کل آسمان کشور تحت پوشش رادارهای تمام ساخت و بومی قرار دارد. 

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب حداکثر برد رادارهای گسترش یافته بیش از ۳۰۰ کیلومتر نبود الان برد رادارهای پدافند هوایی به بیش از سه هزار کیلومتر رسیده است. 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ابراز کرد: نیروی پدافند یک نیروی جوان و‌ نوپایی است اما در مدت کم توانسته قابلیت و ظرفیت خود را نشان دهد.

وی یادآور شد: کشف و  شناسایی و فرونشاندن هواپیمای ریگی تروریست شرور، برخورد قاطعانه با جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس، کشف و شناسایی هواپیمای ایساف که می‌خواست بیش از صد سرباز آمریکایی را در قالب مسافر جابه‌جا کند،کشف انهدام پهپادهای دشمن از جمله هرمس و گلبولال، کشف پهپاد آرکیو‌۱۰۷ دشمن با نفوذ جنگ الکترونیکی از دیگر خدمات پدافند هوایی است. 

عظیمی گفت: اگر امروز با رصد دقیق و بی‌نقص با هر گونه اهداف متجاوز در مرزهای پیرامونی با انصراف دشمن روبرو هستیم  و دشمن ماشین جنگی خود را از ۲۰۰ مایلی از تنگه نگه می‌دارد و جرات نزدیک شدن به مرزها را ندارد نشان از جهاد دفاعی و اقتدار و بازدارندگی نیروهای مسلح است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب گفت: دشمن ما را تحت شدیدترین حملات قرار داد ولی در این شرایط در طراحی و تولید انواع حساسه‌ها، رادارها و سامانه های موشکی  به خودکفایی رسیده و نیاز دفاعی خود متناسب به تهدیدهای پیش فناوری تولید می‌کند.

وی متذکر شد: پدافند هوایی با فرمان رهبر در شعار آغازین فعالیت‌های دانش بنیان از جمله لیزر، کوانتوم، نانو، پلاسما، هوش مصنوعی و استفاده از آنها در سامانه‌های پدافند هوایی را در دستور کار قرار  داده است.

 

عظیمی اذعان کرد: در حال حاضر نیروهای مسلح با اتکا به توان داخلی به قدرت برتر پهپادی آسیا رسیده است. 

وی به حوزه هواپیماها و پرنده‌های بدون سرنشین و پهپاد نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که پیش از انقلاب موضوعی تحت عنوان نیروی پهپادی مطرح نبود، امروز گزارش شهر پهپادی به مردم می دهیم و پهپادهای مختلف و متنوع  داخلی و بومی در حوزه های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری مورد استفاده قرار می گیرند و اخیرا نیز نیروی پدافند هوایی اقدامی بی‌نظیر در زمینه انتقال سامانه‌های زمین به هوا به روی پهپادها انجام داده که در سطح دنیا بی سابقه است.

وی با اشاره بر اینکه  بیش از سه نوع سامانه درگیری برای حفظ آسمان کشور وجود دارد، گفت: پدافند هوایی همانگونه که هشدار می‌دهد، عمل می‌کند و هر متجاوز با تیرهای آتشین ما روبرو خواهد شد.  

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب  تاکید کرد: ما به دنبال جنگ نیستیم اما امنیت کشور خط قرمز ماست و الحمدالله عمق نفوذ راهبردی ایران رو به پیشرفت است. 

انتهای پیام/۶۰۰۳۰


[ad_2]