اولین رئیس‌جمهور ارمنستان: پاشینیان تنها مقصر شکست در جنگ قره‌باغ نیست
اولین رئیس‌جمهور ارمنستان: پاشینیان تنها مقصر شکست در جنگ قره‌باغ نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اولین رئیس‌جمهور ارمنستان معتقد است که علاوه بر نیکول پاشینیان سرپرست نخست‌وزیری این کشور، تمام اپوزیسیون و «نخبگان» درباره شکست در جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی مسئولیت دارند.  به گزارش پایگاه ارمنستانی «نیوز اِی‌اِم»، اولین رئیس‌جمهور ارمنستان که از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ عهده دار این منصب بود، […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اولین رئیس‌جمهور ارمنستان معتقد است که علاوه بر نیکول پاشینیان سرپرست نخست‌وزیری این کشور، تمام اپوزیسیون و «نخبگان» درباره شکست در جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی مسئولیت دارند.

 به گزارش پایگاه ارمنستانی «نیوز اِی‌اِم»، اولین رئیس‌جمهور ارمنستان که از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ عهده دار این منصب بود، با صدور یک بیانیه اعلام کرد که مقصر شکست کشورش در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان، فقط نیکول پاشینیان سرپرست کنونی نخست‌وزیری نیست.

لوون تر-پتروسیان ۷۶ ساله که رهبر حزب «کنگره ملی ارمنستان» است، تصریح کرد: «تز اصلی اکثریت نیروهای اپوزیسیون این است که نیکول پاشینیان تنها فرد مسئول در زمینه شکست در جنگ قره باغ است. در صورتی که این حرف حاوی تمام حقیقت بود می‌شد با آن موافقت کرد».

این سیاستمدار کهنه کار ارمنستانی خطاب به نیروهای سیاسی در کشورش نوشت: «نیروهای (سیاسی) باید این موضوع را بپذیرند که نیکول پاشینیان دقیقا آن چیزی است که آنها ایجاد کرده‌اند و او ساخته خود آنهاست».

از نظر او، «افراد به اصطلاح نخبه ملت (ارمنستان) و رهبران تقریبا همه سازمان‌های (ارمنستانی‌های) دور از وطن هم به سهم خودشان درباره (این شکست) مسئولیت دارند».


لوون تر-پتروسیان و نیکول پاشینیان

 

اولین رئیس‌جمهور ارمنستان ادامه داد: «البته مردم اصلا هیچ تقصیری درباره فاجعه ای که بر سر کشورمان آمد ندارند بلکه آنها کسانی هستند که مستقیما عواقب وخیم این (شکست) را متحمل می‌شوند».

لوون تر-پتروسیان افزود: «ارتش ما هم به هیچ وجه مقصر نیست…اصل موضوعی که در سطور بالا ذکر کردم این است که ما در واقع به آذربایجان نباختیم بلکه این شکست را به دلیل نابالغ بودن ذهن سیاسی بر سر خودمان آوردیم. سوالی که وجود دارد این است که باید از تاریخ چه درسی گرفته شود. شکست‌های جدید، ناامیدی‌های جدید هنوز در انتظار مردم ماست».

اظهارات رئیس‌جمهور اسبق ارمنستان در شرایطی مطرح شده که فشارها بر پاشینیان به دنبال جنگ اخیر این کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی ادامه دارد؛ جنگی که به گفته اپوزیسیون ارمنستان با خیانت پاشینیان به شکست این کشور انجامید.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/م