انتقاد دوباره پکن از نقش واشنگتن در پایان دادن به درگیری‌ها در غزه
انتقاد دوباره پکن از نقش واشنگتن در پایان دادن به درگیری‌ها در غزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ممانعت آمریکا از صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل، واکنش دولت چین را در پی داشت. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) با انتقاد از چنین اقداماتی، از آمریکا خواست نقش سازنده‌ای در موضوع بحران نوار غزه ایفا کند و سنگ‌اندازی در […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ممانعت آمریکا از صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل، واکنش دولت چین را در پی داشت.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) با انتقاد از چنین اقداماتی، از آمریکا خواست نقش سازنده‌ای در موضوع بحران نوار غزه ایفا کند و سنگ‌اندازی در مسیر سازمان ملل برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را متوقف کند.

به نوشته وبگاه شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، ژائو در نشست خبری روزانه گفت چین به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان شده بود اما سنگ‌اندازی‌های آمریکا مانع یکصدا شدن اعضای شورای امنیت در جلسه شب گذشته شد.

وی در ادامه توضیح داد: «از ایالات متحده می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را از سر بگیرد و موضع بی‌طرفانه‌ای در حمایت از شورای [امنیت] داشته باشد، نقش خود در کاهش تنش در وضعیت [نوار غزه] را ایفا کرده و به اعتمادسازی برای یک راهکار سیاسی کمک کند».

این دیپلمات چینی با تاکید بر اینکه پکن هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان در نوار غزه را «به‌شدت محکوم می‌کند»، خواستار پایان حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و «دیگر اقداماتی که تنش‌ها را تشدید می‌کند» شد.

ژائو خطاب به رژیم صهیونیستی نیز گفت: «اسرائیل باید خویشتن‌داری کرده، به‌صورت مؤثر قطعنامه‌های سازمان ملل را رعایت نموده، تخریب منازل فلسطینیان را پایان داده، اخراج مردم فلسطین را متوقف کرده، برنامه‌های توسعه شهرک‌های [صهیونیست‌نشین] را لغو کند، اقدامات تهدید و تحریک‌آمیز علیه مسلمانان را پایان دهد و وضعیت تاریخی اورشلیم (قدس اشغالی) به‌عنوان یک مکان دینی مقدس را حفظ کند».

پیش از این نیز، نماینده ترکیه در سازمان ملل با غیرقابل قبول دانستن ناتوانی شورای امنیت در صدور حتی بیانیه‌ای در محکوم کردن حملات به نوار غزه، خواستار مکانیسم جهانی برای جلوگیری از تداوم حملات رژیم صهیونیستی شد. (جزئیات بیشتر)

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه هفته قبل و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شده است.

آمریکایی‌ها در حالی حق دفاع از خود را به صهیونیست‌ها می‌دهند که نه تنها آنها بودند که ابتدا حملات را آغاز کردند بلکه طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، تا این لحظه شمار قربانیان حملات ددمنشانه صهیونیست‌ها به ۲۱۸ شهید از جمله ۵۸ کودک و ۳۴ زن رسیده است. همچنین بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی تا کنون مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/م