از اهدای ۲۰ سال کتاب تا حضور دراجلاس جهانی سازمان ملل/ خیر فرهنگی تبریز، دانایی هدیه می دهد
از اهدای ۲۰ سال کتاب تا حضور دراجلاس جهانی سازمان ملل/ خیر فرهنگی تبریز، دانایی هدیه می دهد

خبرگزاری فارس – معصومه درخشان: تبریز به دارایی‌های ارزشمند خود می‌نازد، این دارایی‌های ارزشمند گنجینه‌ای از علوم، مفاخر، صنعت، هنر،فرهنگ، جاذبه‌های زیبای گردشگری و …هستند. یکی از دارایی‌های ارزشمند کهن شهر تبریز انسان‌هایی هستند که دل در گرو محبت خدا دارند و به راحتی حاضرنیستند معامله‌ای که با خدا کرده‌اند را بر زبان بیاورند. امروز […]

خبرگزاری فارسمعصومه درخشان: تبریز به دارایی‌های ارزشمند خود می‌نازد، این دارایی‌های ارزشمند گنجینه‌ای از علوم، مفاخر، صنعت، هنر،فرهنگ، جاذبه‌های زیبای گردشگری و …هستند.

یکی از دارایی‌های ارزشمند کهن شهر تبریز انسان‌هایی هستند که دل در گرو محبت خدا دارند و به راحتی حاضرنیستند معامله‌ای که با خدا کرده‌اند را بر زبان بیاورند.

امروز توفیق نصیبم شد تا در همکلامی با دکتر محمدرضا کیهان یکی از دارایی‌های گرانقدر این شهر بر تجربه‌های خود بیفزایم.

دکتر محمدرضا کیهان وقتی در دفتر خبرگزاری فارس  حضور یافت اولین جمله‌ای که گفت این بود” من در مورد فعالیت‌هایم با هیچ خبرنگاری مصاحبه نمی‌کنم، ولی نمی‌دانم چه شد وقتی شما تماس گرفته و برای گفت‌وگو دعوتم کردید پذیرفتم”. با لبخند گفتم این هم لطف خداست.

اگر بخواهم او را در یک جمله معرفی کنم باید بگویم او کلکسیونی از کارهای خیر و عام‌المنفعه است که نور امید را در دل بسیاری از انسان‌ها روشن می‌کند.

ردپای این دارایی ارزشمند تبریز را می‌توان در نذر فرهنگی، اهدای کتاب و ترویج کتابخوانی، در جهاد مدرسه سازی، مسکن‌سازی، مسجدسازی، همدلی و همیاری با بیماران و کمک به هزینه‌های درمان مخصوصا کودکان مبتلا به سرطان،تشویق افراد به درس خواندن و …. مشاهده کرد.

طی مصاحبه کمتر به عدد و ارقام اشاره شد، چراکه معتقد بود باید کار خیر را انجام داد و به خدا سپرد. صحبت هایمان را از فعالیت‌های فرهنگی و اهدای کتاب آغاز کردیم.

۲۰ سال اهدای کتاب 

۲۰ سال اهدای کتاب در عید نوروز و مناسبت‌های مختلف یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی او محسوب می‌شود به‌طوریکه می‌گوید: ۲۰ سال متوالی هر سال ۲ تا سه هزار جلد کتاب به دوستان، آشنایان و تمامی اقشار جامعه کتاب اهداء کرده‌ام. در عید نوروز بعد از تحویل سال به عنوان هدیه سال جدید کتاب اهداء می‌کردم.

 

نهج البلاغه اولین کتاب اهدایی

اولین کتابی که اهدا کرده‌ام کتاب ارزشمند و گرانقدر نهج البلاغه بود. کتاب‌هایی با موضوع دینی و مذهبی، امامت  و ولایت از جمله‌های کتاب‌های اهدایی اوست.

خیر فرهنگی تبریز، لابه لای صحبت‌های خود ما را به خاطره‌ای از اهدای کتاب مهمان کرد و گفت که ” چند سال پیش در یکی از جاده‌ها افسر پلیس مرا به علت سرعت زیاد متوقف و جریمه کرد، در مقابل جریمه به او کتاب اهدا کردم، افسر پلیس می‌خواست از جریمه چشم پوشی کند ولی به او گفتم من تخلف کرده‌ام و باید جریمه شوم این قانون است اگر از جریمه کردن منصرف شوی قانون را زیرپا می‌گذاری ولی کتاب متعلق به من است و من از حق خودم دوست دارم آن را به شما هدیه کنم.” دوستی‌های زیادی با اهدای کتاب ایجاد شده است.  

عضو خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌شرقی، معتقد است،کار زیبا و ارزشمند اهدای کتاب برگرفته از اندیشه‌ای است که دانایی هدیه می‌کند.

 

متولی واحدی برای کتاب وجود ندارد

 وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما متولی خاصی برای کتاب و ترویج کتاب خوانی وجود ندارد ادامه داد: همچنانکه در کشور ما امور قرآنی متولی خاصی ندارد و در ظاهر اداره کل ارشاد، تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف خود را متولی می دانند ولی در وقت و زمان خودش متولی ندارد، موضوع کتاب و کتابخوانی نیز متولی خاصی ندارد.

عضو خیرین کتابخانه‌ساز آدربایجان‌شرقی ادامه می‌هد: تا زمانی که احساس نیاز به
 کتاب و کتابخوانی در مسوولان و همه آحاد جامعه  وجود نداشته و خلاء آن را احساس نکنند، چگونه می‌توانند در این زمینه اقدام کرده و در مورد فرهنگ کتاب و توسعه کتابخوانی صحبت کنند.

خیر فرهنگی تبریز با اشاره به اینکه برخی مسوولان  معتقدند با وجود خیرین مسوولیت از آنها سلب می‌شود، تاکید می‌کند: وجود خیرین در جامعه رافع مسوولیت مسوولان نیست، اینطور نیست که در امر مدرسه، مسجد، مسکن، ازدواج جوانان، دارو درمان و ..به خیرین فراخوان داده شود و مسوولان خودشان را کنار بکشند.

عضو خیرین کتابخانه‌ساز استان با انتقاد از مقدمات پیچیده اداری برای احداث یک کتابخانه ادامه می‌دهد: وقتی شخص خیر برای ساخت کتابخانه اقناع می‌شود  تازه مشکلات شروع می‌شود، پیچیدگی‌ها و کاغذ بازی‌های اداری همه زیر ذره بین قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید:در جلسه‌ای که با موضوع کتابخانه‌سازی برگزار شده بود به مسوولان مربوطه گفتم، ” آیا در این جمع دغدغه‌ای برای کتاب و  کتاب خواندن وجود دارد، آیا نقیصه و شکافی به نام کتاب در زندگی ما وجود دارد، وقتی کتاب و  کتابخوانی دغدغه مسوولان و جامعه  نباشد، کتابخانه‌سازی بی معناست.

به نظر من اول باید یک اجماع کلی در مورد کتاب ایجاد شود، نیازمندی به کتاب احصاء شده و بعد بر اساس آن ساختار بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن فراهم شود.

خیر فرهنگی ادامه می‌دهد: برخی افراد استدلال می‌کنند اطلاعاتی که از کتاب دریافت می‌کنیم، می‌توانیم آن را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخذ کنیم، در جواب این افراد باید بگویم با این حساب کشورهای اروپایی باید در کتابخانه‌های خود را ببندند و بگویند چون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داریم  پس نیازی به کتابخانه نیست.

چرا سرانه مطالعه در کشورهای اروپایی زیاد است ولی سرانه مطالعه ایرانیان بر حساب دقیقه است. متاسفانه نقش کتاب و مطالعه  در زندگی ما  کم رنگ و خالی است، باید بدانیم کتاب به ما علم می‌دهد ولی و گوشی همراه  به ما اطلاعات سطحی و احتمالا مهندسی شده می‌دهد. 

جا دارد در تقسیم‌بندی شهری، شهرداری مناطق  در منطقه خود کتابخانه عمومی داشته باشند همچنین پروسه واگذاری زمین  سریع باشد و اگر بخواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی اصلاح شود باید بدانیم چقدر دغدغه مند هستیم.

 عضو خیرین کتابخانه‌ساز آذربایجان‌شرقی با اشاره به کتاب‌های مورد مطالعه خود می‌گوید: در زمینه‌های مختلف و  بیشتر به صورت موضوعی کتاب می‌خوانم، جدیدترین کتابی که مطالعه می‌کنم کتاب ” اقتصاد ایران ” است. شیرین‌ترین کتابی که خوانده‌ام و همیشه از خواندن آن لذت می‌برم  نهج‌البلاغه است. اما متاسفانه جلسات شرح و تفسیر برای نهج‌البلاغه در سطح شهر کم است.

محمدرضا کیهان از موسسین انجمن بتن ایران نمایندگی استان آذربایجان‌شرقی بوده و انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استان آذربایجان‌شرقی و رئیس کارخانه ” روان بتن” است که در کارخانه تحت مدیریتی خود ۴۰ نفر نیروی کار مشغول به کار هستند. البته اهدای کتاب و تشویق به درس خواندن کارگران این کارخانه نیز یکی از اقدامات مهم اومحسوب می‌شود‌.

وی در این بخش از صحبت‌هایش نیز با ذکر خاطره‌ای در این مورد می‌گوید که “جوانان و حتی کارکنان کارخانه را به ادامه تحصیل و درس خواندن تشویق می‌کنم.

یک روز یکی از کارکنان پیش من آمد و گفت ” آقای مهندس من می‌خواهم درسم را ادامه دهم ولی مسوول واحد اجازه نمی‌دهد” وقتی موضوع را متوجه شدم به مسوول واحد مربوطه سفارش کرده و اعلام کردم ما اجازه نداریم مانع از ادامه تحصیل یک فرد شویم. بهتر است ترتیبی اتخاذ نمایید  این فرد در کنار کارکردن در کارخانه درس هم  بخواند. بعد از کش و قوس‌های فراوان و با اتخاذ تدابیری فرد مورد نظر ادامه تحصیل داد.

 عضوی از بانیان جهاد مدرسه‌سازی استان

ردپای این خیر فرهنگی را می‌توان در مجموعه جهاد مدرسه‌سازی استان آذربایجان‌شرقی مشاهده کرد، وقتی می‌دیدند فرزندان این سرزمین چگونه با حداقل امکانات و در مکان‌های بسیار کثیف و غیر اصولی درس می‌خوانند دلشان به درد آمده و برای ساخت مدرسه برای این دانش‌آموزان در نقاط مختلف استان اقدام می‌کنند.

وی در این زمینه هم می‌افزاید: در اواخر دهه ۶۰ جهاد مدرسه‌سازی کلیدزنی شد، از اولین مدارس احداث شده مدرسه زینبیه در خیابان قره آقاج بود، محل کلاس در زیرزمین ساختمان قدیمی  در یک محیط نمور، نامناسب و کم نوربرگزار می‌شد. یک مورد دیگر اینکه در یکی از روستاهای نزدیک شهرستان ملکان دانش‌آموزان در غسالخانه آن شهرستان درس می‌خواندند، دیدن این صحنه‌ها واقعا ناراحت‌کننده و زجرآور بود تصمیم بر آن شد آن مدرسه بازسازی شود و بدین طریق فلسفه جهاد مدرسه‌سازی ۶ کلاسه شروع شد.

در زمان حضور بنده در جهاد مدرسه‌سازی در نقاط مختلف استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۴۰ باب مدرسه تحت نظارت حقیر احداث گردید.

مسکن‌سازی برای اقشار محروم و کم درآمد یکی دیگر از خدمات اوست که در این زمینه می‌گوید: قبل از سال ۹۰ انجمن خیرین مسکن‌ساز در استان آذربایجان‌شرقی ایجاد شد و بنده مسوولیت این انجمن را در تبریز عهده‌دار بوده و عضو انجمن استان بودم. از جمله کارهای شایسته‌ای که صورت گرفت می‌توان به احداث پروژه ۳۲ واحدی در فاز ۲ سهند را نام برد که این پروژه به لحاظ استحکام ساخت، امکانات و زیبایی در کل کشور به عنوان واحد نمونه انتخاب شد.

مشارکت در احداث و بازسازی مساجد در نقاط مختلف شهر تبریز نیز از دیگر خدمات این خیر تبریزی است که صحبت کردن در این زمینه را به وقت دیگری موکول می‌کند.

یکی دیگر از خدمات دکتر محمدرضا کیهان ساخت ۲۸ حلقه سرویس بهداشتی در ارتفاعات کوه عون بن علی( عینالی) در حق احسان والدین خود است که به لحاظ فنی دارای کیفیت خوب و قابل قبولی است که می‌توان به عنوان یک از خدمات ماندگار وی نام برد.

محمدرضا کیهان در حال حاضر رئیس خانه خیرین ایران و نمایندگی استان آذربایجان‌شرقی است و در ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه خود همکاری با انجمن تسکین در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان را از مهم‌ترین برنامه‌های خود اعلام می‌کند. 

حضور در اجلاس جهانی سازمان ملل

فعالیت‌های خیرخواهانه این خیر تبریزی به گوش سازمان ملل هم رسیده است، چراکه تا کنون دوبار به اجلاس جهانی سازمان ملل در سوئیس و ژاپن دعوت شده است.

وی در این زمینه می‌گوید: به جهت انجام کارهای عام‌المنفعه در زمینه‌های مختلف ۲ مرتبه به اجلاس جهانی سازمان ملل دعوت شدم، نوبت اول در سال ۸۹ به سوئیس رفتم،

نوبت دوم نیز در سال ۹۲ به دعوت سازمان ملل در اجلاس جهانی کشور ژاپن در شهر توکیو شرکت کردم.

این اجلاس جهانی در جهت پیشگیری از بلایای طبیعی در ژاپن برگزار شده بود. و چهار هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر دنیا در این اجلاس حضور داشتند.

کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار شد و بحث بلایای طبیعی و خسارت‌هایی که از سیل، طوفان، زلزله، آتش فشان و …نصیب کشورها می‌شود صحبت‌هایی مطرح شد.

‌هر کاری برای خدا باشد لذت‌بخش است

 این خیر خوشنام تبریزی در پاسخ به این سئوال که انجام کدام یک از کارهایتان لذت بخش‌تر است؟ تاکید دارد که هرکاری که به خاطر خدا باشد و ته دلت برایت آرامش بیاورد  لذت بخش تر و زیباتر است، شاید روزی که آبروی یک فرد آبرومندی را حفظ کردی یا از سر لطف دستی روی سر یک فرزند یتیم کشیدی بهترین و زیباترین لذت را بتوانی حس کنی.

در جلسه هم‌اندیشی خیرین با استناد به آیات قرآنی و روایات ائمه اطهار مطالبی در مورد آثار و برکات کار خیر مطرح کرده و آنجا گفتم من در این مورد نظر بالاتری دارم و آن اینکه مالکیت برای ما از کجا آمده است، وقتی می‌گوییم ما صاحب این همه پول و دارایی هستیم، این مالکیت از کجا آمده است؟ این مالکیت  از فضل خداوند است.

خداوند می‌فرماید؛ ” اگر انسان‌ها از مال و دارایی خود انفاق کنند آن را افزایش می‌دهیم اگر انفاق نکنند آن مال و دارایی را گرفته و به فرد دیگری می‌دهیم”.

خیر فرهنگی تبریز با اشاره به رضایت خانواده‌اش از فعالیت‌های او افزود: همسرم خانه‌دار بوده و دارای ۲ فرزند پسر به نام‌های احمد و اشکان هستم. اعضای خانواده‌ام اهل مطالعه و کتاب هستند.

 انجام این نوع فعالیت‌ها برای خانواده‌ام ارزشمند است البته گذشت و فداکاری آنها نیز نسبت به من زیاد است، من نیز کاری نمی‌کنم که آنها به ستوه آمده و باعث ناراحتی و رنجش آنها شود.

محمدرضا کیهان ۶۱ بهار زندگیش را سپری کرده و آنطور که تعریف می‌کند در دوران تحصیل دانش‌آموز پر جنب و جوش و و موفقی بوده است. دوران راهنمایی را در مدرسه تربیت و دبیرستان را در مدرسه دهخدا گذرانده است و در ۱۲ سال تحصیل ۱۱ سال مبصر و یک سال نیز معاون کلاس بود.

در سال ۶۳ به عنوان اولین ورودی‌های دانشگاه آزاد در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه می‌شود و چنانکه تاکید می‌کند، همه هدف آنها تطبیق علم و فن با همدیگر بود.

محمدرضا کیهان دارای مدارک چندی در مقطع دکترای مدیریت حرفه‌ای استراتژیک و دکترای کسب و کار و مدیریت پروژه از دانشگاه‌ها و موسسات معتبر کشوری است

در پایان باید اشاره کرد، مصاحبه‌های بعدی ما با این خیر فرهنگی در موضوع حمایت از کودکان یتیم و بی‌سرپرست و مشارکت در ساخت مجتمع رفاهی برای این کودکان و موارد دیگر به روزهای آینده موکول شد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/س