ابعاد حقوقی جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی باید تبیین شود
ابعاد حقوقی جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی باید تبیین شود
معاون اول قوه قضاییه بارزترین چهره ضد تروریسم را شهید قاسم سلیمانی دانست و خاطرنشان کرد یک حقوقدان وظیفه دارد ابعاد جنایت به شهادت رساندن این شهید عزیز را تحلیل کند و لازم برای تبیین ابعاد حقوقی این جنایت نشست های داخلی و بین المللی برگزار و حقیقت به جهانیان اعلام شود.

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق در افتتاحیه همایش هیأت مدیره های استانی مرکز وکلا ،کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه در مشهد مقدس گفت: علم حقوق شاید در بین علوم تنها رشته ای باشد که در همه شئون زندگی انسان تاثیر گذار است و هیچ رشته ای به این شکل از علوم نداریم که در ابعاد مختلف زندگی انسان اثر گذار باشد.

وی با تبیین نظریه های مکاتب مختلف حقوقی تصریح کرد: وکالت شغل مقدسی است و علمای حقوق در کنار وکلا و قضات از عوامل مهم توسعه و تکامل نظریه های حقوقی هستند . وی افزود: منش و شخصیت وکلا و حقوقدانان راستین در جامعه بسیار اثر گذار است و فلسفه حق دفاع و وکالت دادگستری امر بسیار مقدس اجرای عدالت است.

وی ادامه داد: وکلا باید برای گسترش آزادی های مشروع کمک کنند قلم بزنند و بنویسند.مصدق گفت : در قانون اساسی ما آزادی های مشروع به رسمیت شناخته شده و وکلا باید درجهت تبیین و گسترش آزادی های مشروع قلم بزنند و نقد و پرسش کنند.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه خاطر نشان کرد یک وظیفه مهم قوه قضاییه مبارزه با فساد است و وکلا و کارشناسان بایستی در این زمینه قوه قضاییه را یاری کنند زیرا عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

مصدق در ادامه اظهار دلشت : وقتی گفته می‌شود وکیل یعنی اجرای عدالت اجتماعی در جامعه و ما امروز در جامعه نیاز به وکلا حقوقدانی شجاع داریم که عالمانه و منصفانه پرسشگری کنند و بر اجرای عدالت پافشاری نمایند .

معاون اول قوه قضاییه بارزترین چهره ضد تروریسم را شهید قاسم سلیمانی دانست و خاطرنشان کرد یک حقوقدان وظیفه دارد ابعاد جنایت به شهادت رساندن این شهید عزیز را تحلیل کند و لازم برای تبیین ابعاد حقوقی این جنایت نشست های داخلی و بین المللی برگزار و حقیقت به جهانیان اعلام شود.
معاون اول قوه قضاییه تبیین و شناساندن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان یک سند بالادستی مهم به ویژه ابعاد حقوقی آن امر ضروری دیگر است که نیاز امروز جامعه ماست.

وی در ادامه گفت: مرکز وکلای قوه قضاییه می تواند نقش بسیار مهمی در اجرای عدالت داشته باشد و این امر در پرتو اعتماد مردم محقق خواهد شد و اعتماد مردم به واسطه رفتار وکلا و کارشناسان مرکز محقق می شود.
دکتر مصدق در ادامه دو اصل مهم در راس برنامه های مرکز را دانش حرفه‌ای و شرافت شغلی وکالت و کارشناسی دانست و افزود : اگر در شش ماه یک مقاله علمی ننویسید بی سواد می‌مانید .قاضی و وکیل علاوه بر قضاوت و وکالت حتماً باید قلم بزنند و با پیشرفت علم گام بردارد.
مصدق افزود : لازم است به نحوی برنامه‌ریزی شود که مردم به زودی شاهد وکلای تخصصی در مرکز وکلای قوه قضاییه باشند زیرا که وکالت تخصصی نیازجامعه ما و از عوامل موثر در کاهش اطاله دادرسی و افزایش اتقان آرا است.
وی همچنین از جشنواره لایحه برتر که توسط مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار شد، تقدیر کرد و گفت: این قبیل جشنواره ها باید ارتقا داده شود و نویسندگان لوایح و مقاله های تخصصی برتر بایستی تشویق شوند.
دکتر مصدق در خصوص رسیدگی به پرونده های اقتصادی به صورت تخصصی گفت : باید قضات متخصص در امور اقتصادی تربیت کنیم و این قضات در کنار وکلای متخصص می توانند رویه قضایی را متحول کنند .
معاون اول قوه قضاییه در ادامه بر استفاده از مدیران توانمند و متخصص در مرکز وکلای قوه قضاییه در سراسر کشور تاکید کرد و این امر را لازمه تحول در ساختار مرکز دانست.

وی همچنین در رابطه با کارشناسی تصریح کرد : یکی از مسائل مهم ما ارجاعات به کارشناسی است حتماً موضوع ارجاع به کارشناس باید نظام مند شود و کارشناسی از جهت زمان اظهار نظر و اتقان نظریات بر اطاله دادرسی تاثیر مستقیم دارد.

دکتر مصدق تقویت نهاد وکالت را جزء برنامه‌های مهم قوه قضاییه عنوان کرد و ادامه داد: قانون جامع وکالت لازم است تدوین شود و کانون و مرکز باید به عنوان نهاد مدنی وکالت خدمت رسانی کنند و موازی کاری مطلوب نیست . وی افزود : من خوشحالم تنش بین مرکز و کانون وکلا بسیار کم است و این روند می تواند به همکاری تبدیل شود. وی تصریح کرد ما به دنبال این هستیم که در یک بازه زمانی مشخص قانونی وضع شود که همه امور مربوط به وکالت با حفظ استقلال نهاد وکالت و استقلال وکیل در یک قانون جامع تعریف شود .

درپایان این نشست از وکلا وکارشناسان نمونه مرکز وکلای قوه قضاییه تقدیرشد. همچنین از فصلنامه همایش بین المللی تبیین اندیشه های امام ازمنظر حقوقدانان ،رونمایی شد.

انتهای پیام/