آژانس: در حال رایزنی با ایران درباره تمدید توافق هستیم
آژانس: در حال رایزنی با ایران درباره تمدید توافق هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تمدید توافقی هستند که فردا (۲۱ می ۳۱ اردیبهشت ماه) منقضی می‌شود. پایگاه خبری «سوئیس اینفو» گزارش کرد، در حالیکه مهلت توافق ماه فوریه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تمدید توافقی هستند که فردا (۲۱ می ۳۱ اردیبهشت ماه) منقضی می‌شود.

پایگاه خبری «سوئیس اینفو» گزارش کرد، در حالیکه مهلت توافق ماه فوریه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا (جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه) فردا منقضی می‌شود، آژانس در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «آژانس و ایران در حال حاضر در حال رایزنی در خصوص اجرای تفاهمات فعلی هستند».

آژانس با تأکید بر این که توافق سه ماهه ایران و آژانس که در تاریخ ۲۱ فوریه حاصل شد، «همچنان جاری و پابرجا» است، افزود: «مدیرکل (آژانس)، طی روزهای آینده، به روزرسانی‌هایی را در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد شد».

بیانیه آژانس در حالی منتشر شده است که علی‌رغم آن که فردا مهلت تعیین شده ایران برای تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرامی‌رسد اما طرف‌های برجام هنوز به توافقی به منظور احیای برجام دست نیافته اند.

طبق توافق ایران و آژانس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن این توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان به سایت‌های مهم هسته‌ای را قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) درباره احتمال تمدید توافق ایران و آژانس به شبکه «ان اچ کی» ژاپن گفته بود که دولت ایران بعداً در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شست کمیسیون مشترک‌ برجام روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین برگزار شد و پس از حدود یک ساعت پایان یافت.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

طبق این گزارش، در نتیجه رایزنی‌ها در روزهای اخیر، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود و هیأت‌ها بعد از نشست امروز به پایتخت‌ها بازگردند.

انتهای پیام/