آماده سازی زیرساخت‌ها برای استفاده از اینترنت نسل پنحم در ایران
آماده سازی زیرساخت‌ها برای استفاده از اینترنت نسل پنحم در ایران
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی همگام بودن پیشرفت ایران با کشورهای اروپایی و پیشرفته در بخش ICT را یادآور شد و گفت: ایران همزمان با این کشورها از نسل چهار اینترانت پرسرعت استفاده می‌کند و در حال فراهم کردن زیرساخت‌های همزمان با این کشورها برای استفاده از نسل پنحم نیز است.

به گزارش قلم پرس به نقل ار فارس، مهدی خرامش اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی با ورودی ۴۲۰ گیگابیت یکی از توزیع‌‌کنندگان پهنای باند در کشور است.

وی، حجم پهنای باند مصرفی استان را ۳۴۰ گیگا بیت اعلام کرد و افزود: با توجه به حجم ۴۲۰ گیگابیت پهنای ورودی به کشور از طریق استان محدودیتی در ارائه پهنای باند به اپراتورها در استان وجود ندارد و وزارت ارتباطات توانایی تامین نیاز آنها در استان را بدون محدودیت دارد.

خرامش اضافه کرد: شبکه فیبرنوری موجود در استان برای دریافت و توزیع پهنای باند بین‌المللی ورودی نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به بحث شبکه ملی اطلاعات در سطح کشور تاکید داشت: با عملیاتی شدن شبکه ملی اطلاعات در کشور و سرمایه‌گذاری مجمع  ۹۶ هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی شاهد خودکفایی چشمگیر در شبکه‌های مخابراتی بودیم.

سرپرست اداره‌کل ICT استان متذکر شد: با این حجم سرمایه‌گذاری که ۲۶ هزار میلیارد آن توسط دولت و ۷۰ هزار میلیارد آن به وسیله بخش خصوصی صورت گرفته خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید تجهیزات ارتباطاتی حوزه ثابت، ۷۰ درصد بخش همراه و ۱۰۰ درصد در تولید تجهیزات امنیت شبکه در کشور اتفاق افتاده است.

خرامش، همگام بودن پیشرفت ایران با کشورهای اروپایی و پیشرفته در بخش ICT را یادآور شد و گفت: ایران همزمان با این کشورها از نسل چهار اینترانت پرسرعت استفاده می‌کند و در حال فراهم کردن زیرساخت‌های همزمان با این کشورها برای استفاده از نسل پنجم نیز است.

وی از افزایش ۶۰ درصدی در بحث اینترنت خبر داد و اشاره کرد: در اینترانت و بحث تولید محتوای داخلی نیز رشد ۴۰۰ درصدی در کشور اتفاق افتاده که این امر زمینه را برای کاهش ۵۰ درصدی ترافیک داخلی و ۷۵ درصد در پیام‌رسان‌های داخلی ترافیک کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسوول استان در حوزه ارتباطات، تفاهم‌نامه تجهیز و راه‌اندازی پارک اقتصادی دیجیتالی در آذربایجان‌شرقی همزمان با چهار استان کشور و با هدف برنامه‌ریزی برای توسعه بازارهای ICT استان‌صورت گرفته است.