آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برای ارزیابی نتایج نشست‌های کارشناسی
آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برای ارزیابی نتایج نشست‌های کارشناسی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به منظور ارزیابی نتایج نشست‌های کارگروه‌ها در حوزه‌ تحریم‌ها و هسته‌ای دقایقی پیش در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد. در نشست روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه کمیسیون مشترک برجام که […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به منظور ارزیابی نتایج نشست‌های کارگروه‌ها در حوزه‌ تحریم‌ها و هسته‌ای دقایقی پیش در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

در نشست روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های مذکور در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند که دو کارگروه کارشناسی در حوزه‌ تحریم‌ها و هسته‌ای متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک شامل کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشورهای ۱+۴ تشکیل شود و در این مدت بررسی‌هایی را صورت داده و به نشست کمیسیون مشترک در امروز (جمعه) ۲۰ فروردین ماه ارائه دهند.

 

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: کمیسیون مشترک برجام کارش را ساعت ۱۰ صبح ۹ آوریل (به وقت اروپای مرکزی)  به صورت جلسه حضوری در وین از سر خواهد گرفت و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در آن حضور خواهند داشت.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در این نشست به ارزیابی رایزنی‌های انجام شده در هفته جاری درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و حصول اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها خواهند پرداخت. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، روز جمعه ۱۳ فروردین ماه نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) با حضور «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا برگزار و بعد از حدود دو ساعت طرفین توافق کردند به خاطر ناتمام ماندن مباحث، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه در شهر وین گردهم بیایند.

نشست حضوری سه‌شنبه پس از آن برگزار شد که روز جمعه ۱۳ فروردین ماه نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار و به دلیل اینکه مباحث مطرح شده به پایان نرسید، طرفین توافق کردند گفت‌وگوها را به صورت رو در رو در شهر وین ادامه دهند.

همزمان با این، روزنامه وال استریت ژورنال در خبری اعلام کرد که قرار است هیأتی از آمریکا نیز روز سه‌شنبه در وین حضور یابد. بلافاصله سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و محمدجواد ظریف اعلام کردند که ایران هیچگونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در وین نخواهد داشت و ظریف هم مذاکره با آمریکا را غیرضروری خواند.

در نهایت هم اعلام شد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ریاست هیأت آمریکایی را در سفر به وین برعهده دارد.

هیأت ایرانی هم به ریاست عباس عراقچی شامگاه دوشنبه ۱۶ فروردین ماه وارد وین شد و همان شب عراقچی با طرف چینی رایزنی کرد و صبح سه‌شنبه نیز با هیأت روسیه و دو بار نیز با «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای هماهنگی در خصوص ترتیبات نشست به گفت‌وگو پرداخت.

* نشست روز سه شنبه ۱۷ فروردین در وین

ساعت ۵ بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین به وقت تهران بالاخره نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گراند هتل شهر وین برگزار و حدود یک ساعت به طول انجامید. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این نشست رفع تحریم‌های‌ آمریکا را اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام خواند و گفت: ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در اظهاراتی دیگر عنوان کرد: کار این دو گروه کاری این است که این مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم. قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی است را ارزیابی کنیم. در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.
وی گفت: در همه این مراحل بین ما و کشورهای ۱+۴ مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بعد از نشست روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که تیم این کشور با درک بهتری از نقشه راه‌ دستیابی به وضعیت نهایی در برجام وین را ترک کند. «انتظار گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌ها را نداریم. ما آماده این گفت‌وگوها هستیم چون ما برای دیپلماسی آماده هستیم». (اینجا بخوانید)

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در مصاحبه‌ای گفت که موضع تیم مذاکره کننده آمریکایی در نشست وین درباره برجام نسبتا متعادل است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم بامداد پنجشنبه مدعی شد واشنگتن آماده است گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برداشته و رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر بگیرد. علاوه بر این، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم پنجشنبه با سازنده توصیف کردن روند گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای ایران در وین، اما گفت انتظار دارند این گفت‌وگوها دشوار و زمان‌بر باشد.

* هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی. مسلما منفی نبوده

سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پنجشنبه شب بعد از دیدارش با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نشست‌های کارگروه‌هایی که در وین در جریان است، گفت: ظرف دیروز و امروز (چهارشنبه و پنج‌شنبه) کارگروه‌هایی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای ایجاد شد، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها دخیل و درگیر بودند و مسائل را خیلی جامع مدنظر قرار دادند. هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند.

 

 

عراقچی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده، تصریح کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و … مدت‌هاست که کنار گذاشته است.کاری که ما الان انجام می‌دهیم، طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر این مبنا است که درباره برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، چه تحریم‌هایی و چگونه و مشخصات آنها همه باید دقیق روشن شود و کارگروه‌ در این زمینه فعالیت می‌کند. تحریم‌هایی که باید برداشته شود از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران ترامپ می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: از آن طرف هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد، مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را یک جا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد ایران هم اقداماتش را انجام خواهد داد.

عراقچی اینکه راستی آزمایی چگونه باید باشد را یک موضوع بحث برشمرد و افزود: دوره زمانی آن چقدر باشد و چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد نیز مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوارم در ادامه مذاکرات درباره این موارد بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

معاون وزیر خارجه با یادآوری این نکته که کار آسانی نیست، اظهار داشت: دیروز و امروز کارگروه‌ها کار کردند،  فردا یک جمع بندی خواهیم داشت و جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند و بعد از آن تصمیم داریم چند روزی را تنفسی بدهیم و هیأت‌ها به پایتخت‌هایشان برگردند و ما هم به تهران برمی‌گردیم و مشورت‌های بیشتری را در تهران انجام می‌دهیم و نتیجه مذاکرات را منتقل می‌کنیم و ظرف هفته‌ آینده مجدد به وین باز می‌‌گردیم برای ادامه مذاکرات و ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنیم تا بتوانیم به جمع بندی مطلوب ما که منافع ما را تامین می‌کند، برسیم.

وی در ارزیابی از روند مذاکرات انجام شده نیز گفت: هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی. مسلما منفی نبوده است. به تعبیر من رو به جلو و سازنده است، ولی هنوز زود است که بتوانم بگویم ما روند مثبتی را جلو می‌رویم. فضای جلسات سازنده است و مسیر ما رو به پیشرفت است، ولی هنوز به نقطه‌ای که امیدوار باشیم به روند مثبتی خواهیم رسید، فاصله داریم. اگرچه ناامید نیستیم. (اینجا بخوانید)

علاوه بر این عراقچی پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه «پرس.تی.‌وی» با بیان اینکه تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌هایش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته ای ایران به ویژه در حوزه غنی سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند، اظهار داشت: غنی سازی ۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش بینی کرده بود، پیش می‌رود و مواد غنی شده ۲۰ درصد در حال تولید است. (بیشتر بخوانید)

در همین خصوص نیز، خبرگزاری ژاپنی «کیودو» به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد مقاومت در واشنگتن در برابر برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای مانع اصلی پیشبرد گفت‌وگوهای برجامی در وین است. (جزییات بیشتر)

کیود همچنین به نقل از این مقام ایرانی اعلام کرد که معاونان وزاری خارجه ایران و پنج کشور دیگر عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) در پایتخت اتریش دیدار خواهند کرد تا تصمیمات دولت‌های متبوع خود را با دیگران در میان بگذارند.

انتهای پیام/