آغاز به کار ساخت خط ریلی «ازبکستان-قرقیزستان-چین»
آغاز به کار ساخت خط ریلی «ازبکستان-قرقیزستان-چین»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد که راه اندازی طرح خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» پس از بهبود وضعیت همه گیری آغاز می‌شود. نشست دوره‌ای گروه کاری در مورد اجرای طرح ساخت خط ریلی مذکور با حضور «عبدالصمد مومن اف» معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان، […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد که راه اندازی طرح خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» پس از بهبود وضعیت همه گیری آغاز می‌شود.

نشست دوره‌ای گروه کاری در مورد اجرای طرح ساخت خط ریلی مذکور با حضور «عبدالصمد مومن اف» معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان، «گلمیره عبدرعلییوا» وزیر حمل و نقل، معماری، ساختمانی و مخابرات قرقیزستان و «چینگ چیپینگ» معاون مدیر کل بخش سرمایه خارجی و سرمایه گذاری های خارجی کمیته دولتی در اصلاحات و توسعه چین به صورت ویدئویی برگزار شد.

در این نشست، شیوه تامین مالی طرح، هماهنگی مسیرها و همچنین برنامه سه‌جانبه برای سال ۲۰۲۱ میلادی بررسی شد.  

شرکت کنندگان توافق کردند که پس از بهبود وضعیت همه گیری، هماهنگی گروه کاری در حوزه امور فنی و مطالعات صحرایی صورت گیرد.

طرفین بر لزوم دستیابی به اجماع در حل و فصل موضوع تامین مالی این طرح در مرحله اول، تعیین مسیرهای ساخت خط ریلی تاکید کردند.

پیشتر اعلام شد که طرف ازبکی از گزینه مسیر قرقیزی «تاروگارت- ارپه– کوش دوباماکمال– جلال آباد» به طول ۲۸۰ کیلومتر حمایت می‌کند.

طرح ساخت خط ریلی که چین را با کشورهای آسیای مرکزی متصل می‌کند حدود ۲۰ سال است که در دست بررسی است، این مسیر از چین آغاز می‌شود و پس از عبور از قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ترکیه می‌رسد.

تاکنون طرفین در مورد اندازه ریل و همچنین نرخ ساخت خط ریلی در مناطق کوهستانی و دشوار به توافق نرسیده‌اند.

انتهای پیام/.