آثار کرونا تا سال‌ها ادامه خواهد داشت
آثار کرونا تا سال‌ها ادامه خواهد داشت
قرار نیست کرونا باقی بماند ولی آثار اقتصادی فرهنگی و سیاسی آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

قلم پرس – یادداشت – دکتر محمد کلامی – تحلیلگر اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی:  ویروس«کرونا» که تا امروز هزاران نفر را مبتلا و صدها نفر را قربانی کرده و به یک چالش جهانی شده است چالشی برای نظام درمان، اطلاع رسانی، مدیریت شهری، حمل و نقل و در یک کلام چالشی برای نظام اداره ی هر کشور، بعبارتی بحران کرونا آزمون جهانی ساختار حکمرانی دولت و ملت ها شده است و نشانگر حکمرانی و مدیریت خوب و ارتباط و تعامل دولت و ملت برای حل یک بحران است. برخی دولت‌ها ظاهراً در مهار این ویروس موفق عمل کرده‌اند اما تحلیلگران می‌گویند کرونا عواقب زیادی برای جوامع و اقتصادها دارد که در حال حاضر ابعاد آن قابل اندازه‌گیری نیست.

در ایران سیاستمداران با نگاهی خوش‌بینانه، اطمینان می‌دهند که در شکست دادن ویروس مرگبار موفق عمل می‌کنند این در حالی است که تحلیلگران می‌گویند خوش‌بینی افراطی نسبت به مهار کرونا می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. آیا اوضاع آن‌گونه که سیاستمداران مدعی‌اند تحت کنترل است؟

قرار نیست کرونا باقی بماند ولی آثار اقتصادی فرهنگی و سیاسی آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت
آثار کوتاه مدت کرونا همین تعطیلی هتلها مراکز فرهنگی، تفریحی و ….است. منظور ما از تاثیر بر مسکن و ساختمان و خودرو آثار بلند مدت است که بعد از اتمام کرونا بروز خواهد کرد . این قسمت تاثیر بازارها سخت ترین و پیچیده ترین بخش بحران کرونا است. چون به روانشناسی بازار بر می گردد. بعد از کرونا با بازگشایی هتلها مراکز سیاحتی، زیارتی، اقامتی و تفریحی اکثریت مردم چه تصمیمی می گیرند؟ آیا وضعیت به قبل از کرونا برگشته و عادی می شود؟ مردم همچنان از هتلها و وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند؟
من اینگونه فکر نمی کنم از نظر من بعد از کرونا استفاده از هتلها، مراکز فرهنگی، تفریحی و وسایل نقلیه عمومی به شدت کاهش خواهد داشت و تقاضا برای منزل شخصی و خودرو شخصی به شدت افزایش خواهد داشت چرا که ترس از کرونا و ویروسهای دیگر تا سال‌های سال ادامه خواهد داشت و می توان گفت تاریخ ایران و جهان به قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم می شود.

انتهای پیام/