۷۱ درصد واحدهای تولیدی فعال‌اند/ ۴۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل داریم
۷۱ درصد واحدهای تولیدی فعال‌اند/ ۴۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل داریم

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از فعال بودن ۷۱ درصد واحدهای تولیدی داخلی خبر داد و گفت: ۴۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل که مشکل تأمین مالی دارند با حمایت های در دست اجرا از جمله اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد ریال مشوق صنایع کوچک و استفاده از اختیارات تبصره ۱۸ مجدداً فعال می‌شوند. به […]

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از فعال بودن ۷۱ درصد واحدهای تولیدی داخلی خبر داد و گفت: ۴۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل که مشکل تأمین مالی دارند با حمایت های در دست اجرا از جمله اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد ریال مشوق صنایع کوچک و استفاده از اختیارات تبصره ۱۸ مجدداً فعال می‌شوند.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، صادق نجفی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) – در خصوص ایجاد کلینیک حل مشکل صنایع در همه استانها اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی را مسئول این مهم کردیم و با دعوت از مشاوران در تمام شهرک ها و نواحی صنعتی امکانات خود را بسیج کردیم تا به همه واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط که ۹۲ درصد از مجموع صنایع کشور را تشکیل می دهد – ایران ۸۴ هزار واحد تولیدی دارد- کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: وظیفه این تیم کاری سرکشی به واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات موجود در آن واحدهاست و این ارتباط گیری اعم از آن است که واحدها دچار مشکل باشند یا مشکلی در مسیر تولید وجود نداشته باشد. این روش موجب می شود که از مجموع ۸۴ هزار واحد سراسر کشور اطلاعات دقیق داشته باشیم که چند واحد در طول چند سال گذشته تعطیل شده و چند واحد کار می کند و هر کدام از واحدها با چه درصدی از ظرفیت تولید خود فعال است.

نجفی یادآور شد: با بررسی مسائل واحدهای تولیدی توسط کلینیک حل مشکل صنایع، دریافتیم که بیش از ۷۱ درصد واحدهای ما در سراسر کشور به نوعی فعالیت دارند؛ به نحوی که در سهم های مختلفی از ظرفیت تولید فعال هستند و در بازه ای از اعداد ۱۰، ۲۰، ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید دارند.

او به تلاش شش ماهه در ایجاد این کلینیک اشاره و اظهار کرد: برنامه ریزی انجام شده و در اواخر تیر ماه به اتمام رسید که در آن به موضوعاتی متعددی از جمله مشکلات بیمه تأمین اجتماعی، بدهی بانکی، ارز شخصی و مسائل متعدد دیگر پرداخته می شود و خوشبختانه در سه ماه گذشته ۲۰۱  واحد تعطیل شده در داخل شهرک های صنعتی با شناسایی مشکلات و رفع و رجوع آنها به طور مجدد راه اندازی شد.

معاون وزیر صمت همچنین گفت: تعدادی از واحدهای تعطیل در خارج از شهرک ها نیز راه اندازی شد و تعداد دیگری نیز در ادامه پیگیری ها راه اندازی می شود. به علاوه یارانه ای که وزارت صمت از طریق وزارت کار در اختیار هشت بانک قرار می دهد و سود ۱۰ تا ۱۴ درصدی شامل آن تسهیلات است با کاهش ۲ تا ۳ درصدی که وزارت صمت متقبل آن است سبب تشویق واحدهای تولیدی برای فعالیت مجدد است.

او در مود حمایت از واحدهای تولیدی مناطق محروم و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر نیز گفت: طبق توافقی مقرر شد واحدهای تولیدی که در کنار روستاها و در شهرک های صنعتی وزارت صمت واقع هستند نیز از تخفیف ۶ و ۴ درصدی تسهیلات برخوردار باشند و تعداد بسیاری از تسهیلات را پرداخت کردیم و تلاش است تا تسهیلات به سمت واحدهای تولیدی و صنعتی در جوار روستاها سوق یابد.

وی به اهمیت توسعه واحدهای تولیدی بر اساس جمع آوری و معرفی محصولات آنها پرداخت و گفت: مهم است تا به روشی بتوانیم واحدهای تولیدی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و روز گذشته با رونمایی از سایت فکوک ارتباط واحدهای تولیدی به صورت B۲B فراهم شد تا مشخص باشد در کشور هر واحد تولیدی چه کالایی را و با چه مشخصاتی تولید می کند و این موضوع یکی از مشکلاتی بود که واحدهای تولیدی در کلینیک حل مشکل صنایع استان خود مطرح کرده بودند؛ به نحوی که واحد تولیدی برای رفع نیاز خود بخشی از محصولات و کالای مورد نیاز را وارد می کرد و از تولید آن در داخل کشور اطلاع نداشت.

نجفی در ادامه عنوان کرد: در دلیجان و در زاویه استان مرکزی واحد تولیدی داریم که در دنیا دومین واحدی است که تجهیزات مربوط به کولدرد را تولید می کند و تولید کنندگان فولاد با اطلاع از این مهم  به سراغ این واحد تولیدی آمدند همچنین الیاف شیشه ای که هزینه ۵۰۰ میلیون دلار واردات این محصول به داخل کشور بود و با هماهنگی و انتقال تکنولوژی از آلمانی ها و طی دوره آموزشی حدود سه ماه است که به صورت آزمایشی تولید دارد و نیاز کشور را تأمین می کند.

او که مهمان تلفنی برنامه زنده رو در رو با موضوع رونق تولید با حمایت از کالای ایرانی بود، از افتتاح بزرگترین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط به مناسبت روز ملی تولید در ۲۱ مردادماه در مصلی تهران خبر داد.

انتهای پیام