یک جانبه گرایی، تحمیل اراده و زورگویی ناقض حقوق انسانی است
یک جانبه گرایی، تحمیل اراده و زورگویی ناقض حقوق انسانی است
معاون اول قوه‌قضاییه گفت: یک جانبه گرایی، تحمیل اراده و زورگویی در تضاد با پویایی حقوق و ناقض حقوق انسانی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت اول قوه قضاییه؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه که به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در راس هیاتی قضایی به تاجیکستان سفر کرده است،

در مراسم اختتامیه این اجلاس، ضمن تشکر از میزبانی دیوان عالی کشور تاجیکستان، فلسفه وجودی و اصول و اهداف حاکم بر پیمان شانگهای را زمینه ای مناسب برای همکاری های حقوقی و قضایی میان دول عضو دانست و افزود این قبیل نشست ها نماد همگرایی و تعلق اراده دولت ها بر همکاری و پویایی ظرفیت های حقوقی است.

وی ارتقای رسیدگی‌های قضایی در کشورها را مرهون تبادل تجارب میان آنها و در برابر یک جانبه گرایی، تحمیل اراده و زورگویی را در تضاد با پویایی حقوق و ناقض حقوق انسانی، دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق، بر آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات با سایر کشورهای عضو خصوصا در زمینه هایی چون جرایم سایبری و استفاده از هوش مصنوعی در رسیدگی های قضایی و همچنین مجازات های جایگزین حبس، تاکید کرد.

شایان ذکر است هفدهمین اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز پنجشنبه و جمعه بیست هفتم و بیست و هشتم مرداد ماه به میزبانی دولت تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد و در آن معاون اول قوه قضاییه قضاییه که به دعوت ریاست دستگاه قضایی تاجیکستان به آن کشور سفر کرده بود موضوع سخنرانی خود را به تبیین تحولات قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مجازات های جایگزین حبس و شرایط اعمال این مجازات ها اختصاص داد.

در این اجلاس مجازات های جایگزین حبس، شرایط فرزند خواندگی، ورشکستی اشخاص حقیقی و حقوقی، جرایم سایبری، استفاده از فن آوری های نوین و هوش مصنوعی در فرایند تحقیقات و دادرسی های کیفری، اصلی ترین موضوعات مورد بحث از سوی اعضای سازمان همکاری شانگهای بود.

نشست فوق با صدور بیانیه ای در عصر روز جمعه ۲۸ مرداد ماه به کار خود پایان داد.

هیجدهمین اجلاس فوق سال آینده و به میزبانی هندوستان در شهر دهلی نو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/