کانون‌های تحول‌آفرین در توسعه استان را شناسایی کرده‌ایم/ هدف ما تغییر محسوس در سیمای اقتصادی استان است
کانون‌های تحول‌آفرین در توسعه استان را شناسایی کرده‌ایم/ هدف ما تغییر محسوس در سیمای اقتصادی استان است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست‌‌های تحول‌گرایانه توسعه استان در 5 محور اصلی، گفت: با شناسایی کانون‌های تحول‌آفرین، تلاش می‌کنیم تا سیمای اقتصادی استان با تغییر محسوس مواجه شده و مهم‌ترین پروژه‌‌های نیمه‌تمام استان تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسند.

عابدین خرّم در نشست مشترک مجمع نمایندگان، مسئولان دستگاه‌های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی استان با رئیس مجلس شورای اسلامی، حفظ روحیه انقلابی و امیدواری به آینده را از الزامات اصلی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی همواره با تکیه بر اصول و با بینش دینی و انقلابی، تحول‌گرایی و تغییر را بازتولید می‌کند و براساس همین روحیه بود که در دو انتخابات اخیر شاهد تشکیل مجلس انقلابی و دولت انقلابی بودیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم، احیاگر شعارهای انقلاب و گفتمان عدالت و جمهوریت در بستر پیشرفت است، افزود: این دولت در ۱۸ ماه گدشته با کمک و همراهی مجلس، توانسته بخش اعظمی از نارسایی‌های کشور را شناسایی و برطرف کند و همراهی و حمایت مجلس از طرح‌‌های اصلاحی دولت همچون مردمی‌سازی یارانه‌ها، نشان از همدلی و همراهی قوای سه‌گانه در حل مسائل و چالش‌های نظام اقتصادی و اصلاح رویه‌‌های حکمرانی کشور دارد.

خرّم اظهار داشت: جریان تحریم و نفوذ در صدد است همسو با سیاست خصمانه تحریم و اغتشاشات، حقایق و دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب را واژگون کرده و مانع از اجرای سیاست‌های تحولی دولت و مجلس به نفع مردم شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در استان، گفت: در مدت ۱۵ ماه گذشته تلاش کرده‌ایم با شناسایی هسته‌های پیشرفت و کانون‌‌های تحولی، سیمای اقتصادی استان را با تغییر محسوس مواجه کنیم و هیچ پروژه جدیدی در استان به جز طرح‌های مهم و توسعه‌ای، آغاز نشده و سعی بر این بوده است تا مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسند.

وی از افتتاح بیش از ۳۳۰۰ پروژه با اعتباری قریب به ۱۴ هزار میلیارد تومان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: در سفر استانی رئیس جمهور نیز ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبارات و تسهیلات برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان به تصویب رسید که امیدواریم با پیگیری نمایندگان برای استان مایه خیر و برکت باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توسعه استان را در ۵ محور اصلی شامل کشاورزی، معدن، صنعت، گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان در حال انجام است که امیدواریم با بهره‌برداری از این طرح‌ها، شاهد تحول اساسی در شاخص‌های توسعه استان باشیم.

وی درخصوص چالش‌های پیش‌روی استان نیز گفت: کمبود منابع انرژی برق و گاز برای توسعه صنایع و بخش تولید، کمبود امکانات زیرساختی نظیر جاده‌های مناسب روستایی، آب آشامیدنی و مدارس ثابت در مناطق کم‌برخوردار جنوب و شمال استان، معضل حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های ناایمن در ۹ شهر بویژه تبریز، خشکی دریاچه ارومیه و لزوم تزریق اعتبارات ملی و هزینه صحیح در راستای احیای آن، مهاجرفرستی استان و لزوم تقویت اقتصاد روستاپایه، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری و جاده‌ای و لزوم ارتقای سطح امنیت و عمرانی و آبادانی مناطق مرزی استان مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی توسعه استان است که توجه ویژه دولت و همراهی و همکاری نمایندگان مجلس را می‌طلبد.

در این نشست ۴ نفر از نمایندگان بخش خصوصی و ۴ نفر از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان نیز به بیان مهم‌ترین مسائل و مشکلات پیش‌روی توسعه استان پرداختند.

لزوم تامین نقدینگی بخش تولید و افزایش اختیار بانک‌های استانی برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز بخش خصوصی، لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، رفع موانع گمرکی صادرکنندگان، لزوم جلب مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌‌های توسعه‌ای استان، ترمیم سهم استان از بودجه ملی، تخصیص به‌موقع اعتبارات عمرانی به دلیل محدود بودن فصل کاری در استان، لزوم بهسازی راه‌های روستایی، انتقال حساب‌های بانکی، مالیاتی و دارایی‌های صنایع بزرگ ازجمله مس سونگون به استان و ارائه تسهیلات لازم برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ازجمله مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده از سوی مسئولان و فعالان بخش خصوصی استان در این نشست بود.

انتهای پیام/