چین: ژاپن و آمریکا در زمینه حقوق بشر به جهان بدهکار هستند
چین: ژاپن و آمریکا در زمینه حقوق بشر به جهان بدهکار هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه نسبت به بیانیه مشترک روسای دولت ژاپن و آمریکا واکنش نشان داد. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ایالات متحده و ژاپن نماینده جامعه بین‌المللی نیستند. آن‌ها صلاحیت تعریف نظم جهانی و تحمیل استانداردهای […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه نسبت به بیانیه مشترک روسای دولت ژاپن و آمریکا واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ایالات متحده و ژاپن نماینده جامعه بین‌المللی نیستند. آن‌ها صلاحیت تعریف نظم جهانی و تحمیل استانداردهای خود بر دیگران را ندارند».

این دیپمات چینی افزود، با توجه به موارد نقض حقوق بشر توسط ژاپن و آمریکا، انتقاد آن‌ها از چین در این زمینه، دورویی است.

ونبین در ادامه گفت:‌ «در خصوص مسئله حقوق بشر، ژاپن و ایالات متحده به مردم چین و مردم جهان بدهکار هستند. جنگی ژاپن در دهه ۱۹۳۰ میلادی به راه انداخت فجایعی جدی برای کشورهای آسیایی به خصوص چین، به بار آورد».

او همچنین ضمن انتقاد از نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا گفت، توکیو و واشنگتن نباید بیماری کووید-۱۹ را سیاسی کنند.

روز شنبه، «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن چین را به نقض حقوق بشر و اقدامات تحریک‌آمیز در دریای جنوبی و شرقی چین متهم کردند.

این در حالی است که پکن بارها تصریح کرده، مسائل مربوط به هنگ‌کنگ و استان سین‌کیانگ، جزو مسائل داخلی چین محسوب می‌شوند و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.

از سوی دیگر، چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و فروش سلاح به تایوانی‌ها از سوی آمریکا و عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان را تحریک‌آمیز می‌داند.

انتهای پیام/م